امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 340872 |
تاریخ انتشار : 20 بهمن 1398 - 18:21 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر دستیار وزیر امور خارجه گفت: طرح معامله قرن مبانی و دستاوردهای بشری را زیر سوال برده است. به گزارش صلح خبر، حمید رضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در نشست تخصصی “جهان اسلام و معامله قرن” که عصر روز یکشنبه در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر


دستیار وزیر امور خارجه گفت: طرح معامله قرن مبانی و دستاوردهای بشری را زیر سوال برده است.

به گزارش صلح خبر، حمید رضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در نشست تخصصی “جهان اسلام و معامله قرن” که عصر روز یکشنبه در شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، گفت: به نظر ترامپ و نتانیاهو از ارائه این طرح دنبال  بهره برداری آنی و فوری بودند تا در راستای موضوعاتی که در سرزمین های خود با آن مواجه بودند یکی پرونده فساد و دیگری پرونده استیضاح را از سر بگذرانند.

وی در پاسخ به اینکه چرا ترامپ این طرح را ارائه کرد با اشاره به مجموعه اقدامات رییس جمهور آمریکا  که تا کنون انجام داده است گفت: ترامپ سعی دارد در معامله قرن تمامی دستاوردهای حقوقی و بین المللی که بشر در یکی دو سده اخیر به آن دست یافته است را به نوعی تغییر دهد. یکی از حقوق “حق تعیین سرنوشت” است و در این طرح این حق برای فلسطینی ها به طور کلی از بین رفته است.

وی ادامه داد: تمامی قطعنامه هایی که در رابطه با بحث فلسطین و مباحث مورد اختلاف در شورای امنیت تصویب شده را این طرح نادیده می‌گیرد. در این طرح همچنین به طور کلی برابری فلسطین با دولت های دیگر نادیده گرفته می شود.

این دیپلمات وزارت امور خارجه گفت: محتوای طرح بر این اساس است که سعی دارد موانع اصلی که در توافق های مادرید، اسلو و کمپ دیوید وجود داشت را بردارد.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ رشد جمعیت فلسطینی ها به نسبت یهودی ها در سرزمین های اشغالی تصریح کرد: این مساله با ماهیت یهودی نمی‌خواند. راه افراطی حل این مساله این است که بگوید بروید بیرون از این سرزمین. راه کمتر افراطی این است که اکثریت جمعیت در این منطقه همیشه یهودی حفظ شود، در نتیجه نرخ رشد جمعیت فلسطینی ها باید کنترل شود و وقتی می‌گویند دولت یهودی یعنی کسی که تابعیت این سرزمین را دارد همه ساز و کاریهودی این منطقه را باید بپذیرد.
دهقانی با بیان اینکه غرب مشکلی تاریخی با یهودی ها دارد و آن این است که یهودی هایی که در اروپا بودند در طی قرن های گذشته نتوانستند با اروپایی ها ادغام شوند و این یک مفهوم برون دینی است، افزود: تنها جایی که توانستند آنها را بفرستند فلسطین بود. در توافق اسلو در سال 2000 نتوانستند توافق کنند و پنج سال بعد از آن مجدد در مادرید جمع شدند تا به نتیجه ای برسند، اما وقتی همه دنیا رفته بود مادرید، ما کنفرانس فلسطین در تهران برگزار کردیم و آدم های پابرهنه و گروه های فلسطینی که حداکثر یک سلاح داشتند در آن شرکت کرده بودند و کنفرانس مادرید با آن زرق و برق به جایی نرسید. از این رو معتقدم طرح معامله قرن که هیچ کس از آن حمایت نکرد جز ترامپ و نتانیاهو به جایی نمی رسد.
وی کل وزارت خارجه گفت: تنها جای نگرانی عادی سازی این مساله برای دنیا است و اینکه عرب ها را به سمت خودشان در حمایت از این طرح ببرند. لذا باید همه فلسطینی ها را مورد حمایت قرار داد تا هیچ فلسطینی نخواهد از پل خواری و ذلت معامله قرن عبور کند. ضرورت دارد در سطح حقوقی و بین المللی این مساله را برای ملت های منطقه و دنیا افشا کنیم. راه حل این است که صاحب اصلی این سرزمین محکم در رد این طرح بیاستد و ما باید از آنها حمایت کنیم.
وی تاکید کرد که اگر ترامپ ده ساعت وقت گذاشته بود و تاریح طرح های صلح خبر را خوانده بود چنین طرحی را نمی داد و داماد جوانش را مامور این کار نمی کرد.
دهقانی افزود: در عین حال باید به لحاظ سیاسی دوستانمان در جهان عرب را آگاه کنیم که آنها دنبال ملک و سرزمینی هستند که قابل فروش نیست.
دستیار وزیر امور خارجه گفت: براساس معامله قرن در مورد دولت فلسطینی، طرف فلسطینی چهار سال می‌تواند با اسرائیل بحث کند و داور این مسئله هم آمریکا و اسرائیل هستند. شرط آن پذیرش دولت یهودی، خلع سلاح جهادهای اسلامی و منطقه غزه، پذیرش دولتی فلسطینی بدون ارتش و نیروهای امنیتی است که نیروهای امنیتی هم برای مقابله با تروریست‌ها است.
دهقانی پوده با بیان اینکه مرزها بر اساس معامله قرن مشخص نشده است، افزود: معابر، جاده‌ها و پل‌هایی وجود دارند که حاکمیت آنها بر عهده اسرائیل است. هدف آنها ارتباط گیری فلسطین با دنیای خارج نیست بلکه هدف آنها این است که فلسطینی‌ها را برای همیشه به اردن بفرستند. محتوای طرح معامله قرن نابودی فلسطین است.
این دیپلمات وزارت خارجه با بیان اینکه طرح رهبری در رابطه با مساله فلسطین راهگشا است گفت: این طرح آن است که فلسطین مقاومت کند و دیگران از آن حمایت کنند. لازم است ما این وضعیت را افشا کنیم ولی اصلی‌ترین راهکار مقاومت صاحبان فلسطین و حمایت دیگران از آنها است. طرح ایران نیز همین است. ملتی که 70 سال مقاومت کرده، با این طرح هم از بین نخواهد رفت.
ادامه دارد…

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید