امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 254389 |
تاریخ انتشار : 14 بهمن 1397 - 12:10 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سلامتی صلح خبر درمان واریس در یک جلسه کلینیک ایران واریس کلینیک ایران واریس از سال ١٣٨١مشغول ارائه خدمات درمانی مرتبط با بیماری‌های وریدی با استفاده از تازه‌ترین دانش روز می باشد. این روش‌ها که به تدریج مورد استفاده قرار گرفتند: سونوگرافی داپلر اندوواسکولار لیزر اندوواسکولار رادیوفرکونسی میکروفلبکتومی تزریق داروی اسکلروزنت  نکته […]

به گزارش مجله سلامتی صلح خبر

درمان واریس در یک جلسه

کلینیک ایران واریس

کلینیک ایران واریس از سال ١٣٨١مشغول ارائه خدمات درمانی مرتبط با بیماری‌های وریدی با استفاده از تازه‌ترین دانش روز می باشد.

این روش‌ها که به تدریج مورد استفاده قرار گرفتند:

  1. سونوگرافی داپلر
  2. اندوواسکولار لیزر
  3. اندوواسکولار رادیوفرکونسی
  4. میکروفلبکتومی
  5. تزریق داروی اسکلروزنت 

کلینیک واریس دکتر بهزاد جزایری

نکته جالب این که علی رغم استفاده از جراحی باز برای درمان واریس در سال‌های قبل به مدت طولانی، بعد از به کار گیری روش‌های جدید، حتی دریک مورد هم نیازی به استفاده از روش جراحی باز دیده نشده است و ما توانستیم تمام بیماران را با روش جدید به خوبی درمان کنیم. در بیمارانی که بعد از جراحی باز دچار بازگشت بیماری شده بودند ما آن‌ها را با استفاده از روش‌های جدید درمان کردیم.

ما اولین گروهی بودیم که از همان ابتدا به برتری انجام سونوگرافی همزمان با معاینه اولیه توسط پزشک معالج دربالا بردن کیفیت تشخیص و کاهش اتلاف وقت پی برده و اکنون این روش توسط اکثر کلینیک‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. 

همینطور استفاده از دستگاه لیزر دیود ٩٨٠ نانو متری را برای مسدود نمودن رگ سافن. دستگاه لیزر تولید شرکت بیولتیک المان بود و چند سال بعد استفاده از رادیوفرکونسی را هم شروع کردیم. 

ابتکار دیگری که گروه ما ابداء کرد درمان همزمان تنه رگ سافن و شاخه‌های واریسی متوسط و کوچک و مویرگی بود که توسط میکروفلبکتومی واسکلروسیس انجام شد. این امکان برای بیمارانی که از راه دور می آیند از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوآوری‌های جدید شامل استفاده از گاز فیزیولوژیک برای ساختن اسکروزنت کفی می باشد که در کاهش عوارض دوردست و موضعی نقش مثبتی دارد. 

و بالاخره اخیرا استفاده از روش کاوزی برای مسدود نمودن رگ سافن با استفاده سکلروزنت و تزریق مایع به دور رگ سافن. این روش برای اسکلروتراپی رگ‌های کوچک و متوسط هم توسط ما امتحان شده است و نتایج اولیه رضایت بخش است.

در بیست سال اخیر ما شاهد تحولاتی مهم درتشخیص و درمان بیماری مزمن وریدی بوده ایم. با توجه به آسانتر شدن و موثرتربودن درمان همراه با کاهش خطر، اکنون مردم دیگر مانند گذشته درنگ نمی کنند و عوارض را به جان نمی خرند و زودتر به فکر علاج هستند که این موجب افزایش سلامت در جامعه می باشد.

استقبال چشمگیر پزشکان و مردم از روش‌های درمانی جدید حاکی از اعتماد و رضایت به این روش‌ها می‌باشد. آمار ما نشان می دهد که از سال ١٣٨٢با شیب افزایش سالانه، جراحی‌های انواع واریس در ٣٥٦٤ بیمار در این کلینیک انجام شده است.

ویژگی این کلینیک چیست؟ 

تجربه طولانی دکتر جزایری

در بررسی و درمان بیماری‌های وریدی همراه با انتشارات علمی که فهرست آن‌ها را در بیوگرافی می توانید مشاهده فرمایید. در مقاله‌ای در سال ۱۹۸۶با پروفسور کی کار از دانشگاه کینگز لندن برای اولین بار نتایج استفاده از هپارین سبک برای پیش گیری از لخته گزارش شد و  اولین گزارش استفاده از لیزر داخل رگ در بیماران در ایران منتشر شد.

کلینیک واریس دکتر بهزاد جزایری

طبیعی است که هر قدر یک نوع بیماری و درمان آن توسط گروهی بیشتر انجام شود پرسنل دستشان روانتر بوده و امکان موفقیت افزایش پیدا می کند.

فاصله زمانی بین تشخیص و انجام درمان  کوتاه بوده که اکثرا بیشتر از یک روز نمی‌باشد. دربعضی موارد که زمان برای بیمار مهم است مانند مراجعه افراد از شهرستان‌ها ما می توانیم ارزیابی و درمان را در یک جلسه انجام دهیم. 

نکته مهم دیگر این که بیماران همان شب مراجعه، می توانند به شهر خود بازگردند که این امر در هزینه هتل صرفه جویی می کند. در این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان و دریافت بیهوشی عمومی و جراحی باز نیست که این امر موجب کاهش هزینه و زمان درمان می شود. انجام ارزیابی بالینی و سونوگرافی داپلر در یک جلسه که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه و بالابردن دقت در تشخیص می شود نیز از نکات دیگر است.

این که بعد از تشخیص، روش عمل با جزئیات به بیمار توضیح داده می شود و به سوال‌های بیمار جواب داده می شود. اطلاعات کافی در مورد نکات مثبت و منفی روشهاى مختلف درمانی و عوارض احتمالی و میزان موفقیت در اختیار بیمار گذاشته می شود. این آگاهی امکان تصمیم گیری بهتری را برای بیمار فراهم می کند.

مهم‌ترین ویژگی کلینیک این است که ما سعی می کنیم رفتارمان با بیمارهمان گونه باشد که گویی خودمان بیمار هستیم. 

وظیفه سیستم گردش خون، رساندن اکسیژن به سلول‌ها بدن می باشد و این سیستم شامل قلب، شریان ها، وریدها، مویرگ‌ها و بلاخره خون می باشد. خون اکسیژنه توسط پمپاژ قلب از ریه توسط شریان‌ها و مویرگ‌ها به میلیون‌ها سلول در سراسر بدن منتقل می شود. بعد از تغذیه سلول ها، خون از راه ورید‌ها به قلب باز می گردد و دوباره در ریه اکسیژنه می شود.

در پا دو سیستم وریدی موجود است:

سیستم عمقی و سیستم سطحى

ورید‌های سیستم عمقى با مقایسه با ورید‌های سیستم سطحی قطر بیشترى دارند و مسیرشان عمیق‌تر است. ورید‌های سیستم سطحى در چربی زیر پوست واقع شده اند و قابل روئیت می باشند. این دو سیستم در در دو جای اصلى به هم مرتبط می شوند، که یکی در کشاله ران و دیگری در پشت زانو می‌باشد. ارتباط هاى دیگری هم از طریق رگهاى پرفران وجود دارد.

 سه عامل موجب برگشت خون وریدى می باشند.

عامل اول، نیروی پمپاژ قلب به جلو و عامل دوم فشار منفى تولید شده توسط دم و باز دم ریه و بلاخره عامل سوم اثر انقباض عضلات و دریچه هاى وریدی که خون را به طرف بالا به سوی قلب هدایت می کنند. به این مجموعه نام ‘قلب دوم’ می گویند.

نارسایی دریچه‌ای 

زمان انقباض عضلات، ورید‌ها در داخل آن‌ها فشرده می شوند و در نتیجه خون ساکن در داخل آن رگ‌ها به جلو رانده می شوند و در زمان انبساط عضلات، دریچه هاى وریدى از بازگشت خون به سمت پائین جلوگیرى می کنند.

در صورت نارسایی دریچه‌ها خون به پائین و یا جهت معکوس باز می گردد و در پا جمع می‌شود. در نتیجه فشار وریدی افزایش پیدا می کند. این افزایش فشار رگ‌های سطحی را به مرور زمان گشاد نموده و در آن‌ها موجب پیچ و خم می شود که به این نوع رگ‌ها ‘واریس’ می گویند. افزایش فشار وریدی به دلیل برگشت وریدی علت اصلى بیماری مزمن وریدی می باشد. 

کلینیک واریس دکتر بهزاد جزایری

چهره‌های متفاوت بیماری مزمن وریدی 

طبقه بندی بیماری مزمن وریدی 

تظاهرات بیماری مزمن وریدی طیف وسیعی دارد که واریس طنابی که همه با آن آشنا هستیم فقط بخش کوچکی را تشکیل می دهد. نام این طبقه بندی سیاپ CEAP است که مخفف این مباحث میباشد:‏ C=clinical بالینی ‏E=etiology علت‏A=anatomy انوتومی‏P=pathophysiology پاتوفیزیولوژی قسمت C که بیشتر مورد استفاده است شرح حال بالینی بیماری مزمن وریدی است و آن به نوبه خود از طبقه صفر تا شش تقسیم شده است. در پزشکی کمتر بیماری دیده می شود که به این اندازه چهره‌های گوناگون از خود نشان دهد. از ظاهر طبیعی گرفته تا زخم وسیع.

۰= حضور شکایت، ولی بدون علائم

۱=موی رگ یا تلانژکتیزیا

۲= واریس طنابی

۳=ورم پا

۴=تیرگی پوست

۵=زخم قبلی بهبود یافته

۶=زخم فعال

انواع واریس‌ها و موى رگها: 

  • واریس طنابی
  • واریس موی رگی

واریس طنابی:

نارسایی سافن بلند

این‌ها رگهایى هستند که به طور غیر طبیعی گشاد و متورم شده اند و از سطح پوست طناب مانند به بیرون می زند و تصویری از خوشه انگور را تداعی می کنند که ریشه یونانی نام واریس می باشد. 

نارسایی سافن کوتاه

واریس‌هایی که از منشاء نارسایی سافن کوتاه به وجود می آیند در پشت پا در ناحیه ساق دیده می شوند. محل اتصال به رگ عمقی که با سونوگرافی به خوبی دیده می شود معمولآ حدود ٥ سانتی متر بالاتر از چین پوستی پشت زانو می‌باشد ولی در این بیمار از معمول بالاتر بود.

 نارسایی رگ‌های پرفران 

بزرگترین اتصال بین تنه سافن و رگ عمقی در کشاله ران است. در اینجا رگ سافن بلند از موقعیت زیرپوستی با عبور از فاسیا وارد فضای عمقی و متصل به ورید عمقی می‌شود. ارتباطات دیگری هم بین رگ سطحی و عمقی وجود دارد که مهمترین آنها یکی بالای زانو دیگری در سطح زانو و بالاخره سه عدد بالای مچ در منطقه گیتر معروف به پرفوران کوکت cockett می باشند. چون این رگ‌های ارتباطی باید فاسیا را سوراخ کنند تا وارد رگ عمقی شوند این رگ‌ها پرفوریتر‌ها perforators یا ‘رگ‌های سوراخ کننده’ می‌نامند.

واریس موی رگ

تلانچکتیزیا ‏telangiectasia به معنی گشادی رگ‌های ارتباطی بین ورید و شریان (capillary) از ریشه یونانی به معنی رگ telangie و ectasia یعنی گشاد شده. این رگ‌ها که در واقع رگ‌های کاپیلری capillary گشاد شده می باشند با نام رگ‌های عنکبوتی spider veins هم شناخته هستند. اندازه این رگ‌ها از یک دهم تا ١میلی متر می باشند. رگ‌های طرف سیاهرگ رنگشان آبی و گشادتر و کمی از سطح پوست برجسته‌تر هستند و رگ‌های طرف سرخرگ که قرمزتر و روشن‌تر و باریکتر و هم سطح پوست می‌باشند.

اثرات واریس چیست؟

اکثر موارد واریس با سنگینی و درد مبهم و گنگ در پا همراه است که با ایستادن طولانی مدت واضح تر میشود ، در مراحل اولیه بیماری واريس حتی قبل از دیده شدن رگهای واریسی حس سنگینی و درد پا توسط بیماران بیان می شود هرچند در برخی افراد، واريس هیچگونه تظاهر بالینی ندارد.

وریدهای واريسی بزرگ، با ظاهری طنابی شکل یا همچون شاخه های درخت در پوست تظاهر می یابد. علامت درد و سنگینی پا از جمله شکایتهای شایع بیماران مبتلا به واریس هست. در برخی افراد قبل ااز اینکه ظاهر وریدها دستخوش تغییر واضح شود، درد و سنگینی در پاها فرد را متاثر می سازد.

از دیگر علایم شایع واريس می توان به سندرم پای بیقرار یا همان حرکت مداوم پاها اشاره کرد البته این علامت تنها ناشی از بیماری واریس نیست، گرفتگی عضلات پا در حین خواب، تغییر رنگ مایل به قهوه ای پوست در ناحیه مچ پا ، خارش، ورم پا و زخمهای پوستی از دیگر علایم واریس هستند. البته لازم به ذکر است، که این علایم برای تشخیص قطعی واريس نیاز به بررسی تشخیصی دارند و نمی توان تنها با رویت این علایم به نتیجه قطعی رسید. آنچه مسلم است این علایم به عنوان زنگ خطری برای پیگیری و مراجعه به پزشک جهت تشخیص نهایی هستند تا از عوارض جانبی همچون زخم پا و فلبیت (لخته) پیشگیری شود و اقدامات درمانی مورد نیاز صورت گیرد.


کلینیک واریس دکتر بهزاد جزایری

کلینیک تخصصی واریس

دکتر بهزاد جزایری

درمان واریس در یک جلسه

خیابان ولیعصر روبروی بیمارستان دی ساختمان پزشکان دی پلاک 1225

درمان واریس در یک جلسه

02188886197

02188870925

درمان واریس در یک جلسه

@iranvarice

درمان واریس در یک جلسه
iranvarice.com

منبع : Bartarinha

اگر فیلم یا ویدئو یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و ویدئو ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید