امروز: جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 10 ذو القعدة 1445 | 2024-05-17
کد خبر: 291112 |
تاریخ انتشار : 12 تیر 1398 - 9:49 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر دبیرکل سازمان ملل گفت، از بابت “چند دستگی و اختلاف” اخیر پیش آمده در کلمبیا بر سر محتوای توافق صلح خبر سال ۲۰۱۶ متاسف شده و خواسته او از دولت این کشور این است که تضمین کند هر گونه تغییری در این توافق مطابق با تعهداتی که این […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

دبیرکل سازمان ملل گفت، از بابت “چند دستگی و اختلاف” اخیر پیش آمده در کلمبیا بر سر محتوای توافق صلح خبر سال ۲۰۱۶ متاسف شده و خواسته او از دولت این کشور این است که تضمین کند هر گونه تغییری در این توافق مطابق با تعهداتی که این دولت به شورشیان در ازای به زمین گذاشتن سلاح‌هایشان داد، باشد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به مناقشه اخیری که در کلمبیا بر سر شش تغییر اعمال شده از سوی دولت این کشور در ماه گذشته میلادی بر موضوع دادگاه موسوم به دادگاه “صلاحیت قضایی ویژه صلح خبر” اشاره کرد.

این دادگاه بر طبق توافق صلح خبر تشکیل شد تا از طریق آن شبه‌نظامیان سابق گروه شورشی “فارک” که متهم به ارتکاب جنایت بودند، محاکمه شوند.

گوترش در عین حال از بابت ایجاد چند دستگی بر سر تغییرات پیشنهادی دولت کملبیا بر قانون اساسی این کشور نیز اظهار نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل طی گزارشی به شورای امنیت این سازمان که روز سه‌شنبه توزیع شد، گفت که “نگرانی عمیق” خود را از بابت اینکه هیأت سازمان ملل در کلمبیا کشته شدن ۱۲۳ تن از شورشیان سابق را از زمان امضا شدن توافق صلح خبر میان دولت این کشور و شورشیان فارک تأیید کرده، ابراز می‌کند.

به گفته گوترش از میان این قتل‌ها ۱۴ مورد مربوط به بازه زمانی اواخر ماه مارس تا اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی بوده است. در عین حال او تصریح ساخت که از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۱۰ شورشی نیز ناپدید شده و ۱۷ مورد تلاش برای قتل این شورشیان صورت گرفته است.

وی با این حال گفت: این حملات ارتباط نزدیکی با افزایش حضور گروه‌های مسلح تبهکار و همچنین عناصر باندهای اقتصادی غیررسمی و غیرقانونی در مناطق خالی شده از سوی فارک دارد چرا که دولت در این مناطق نتوانسته کنترل و حضور مؤثری را برقرار کند.

او در ادامه تصریح کرد: اجرای فوری تضمین‌های امنیتی فراگیر و افزایش تلاش‌ها برای برچیدن گروه‌ها و سازمان‌های تبهکار و غیرقانونی که تهدیدی بزرگ برای اجرای صلح خبر و جوامع محلی محسوب می‌شوند، جزو اقدامات کلیدی برای رفع چالش‌های به وجود آمده هستند.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال به موضوع “حملات شنیع” علیه مدافعان حقوق بشر و فعالان حقوق اجتماعی اشاره کرده و گفت: دفتر حقوق بشر سازمان ملل در کلمبیا همچنین از زمان امضا شدن توافق صلح خبر مذکور ۲۳۰ مورد از قتل‌های این فعالان را نیز تأیید کرده است. از میان این قتل‌ها هفت مورد مربوط به دوره زمانی سه ماهه گذشته بوده است.

در حالی که قرار است در ماه اکتبر انتخابات محلی و منطقه‌ای در کلمبیا برگزار شود، گوترش خاطرنشان کرد که یک سازمان ناظر غیردولتی به نام “هیأت نظارت انتخاباتی” در کلمبیا در گزارشی به تاریخ ۲۷ مه هشدار داد که احتمالاً طی ماه‌های پیش رو اقدامات در راستای خشونت و ارعاب علیه رهبران محلی ممکن است افزایش پیدا کند.

این هیأت ناظر انتخاباتی همچنین گفته است، حملات علیه کاندیداهای بالقوه این انتخابات در مقایسه با دوره مشابه مربوط به قبل از انتخابات محلی قبلی در سال ۲۰۱۵، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این گزارش دبیرکل سازمان ملل در آستانه سفر مقام‌های شورای امنیت سازمان ملل طی چند روز آینده به کلمبیا به منظور نظارت بر اجرای توافق صلح خبر سال ۲۰۱۶ و همچنین نشست‌هایی با مقام‌های دولتی، مقام‌های شورشیان فارک و مقام‌های جامعه مدنی انتشار یافته است.

سفر این هیأت از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ ژوئیه انجام خواهد شد و سرپرستی این هیأت به عهده گوستاوو مزا کوادرا، سفیر پرو خواهد بود.

گوترش در عین حال به جوانبی مثبت نظیر تعهد قدرتمند دولت کلمبیا و فارک به پروسه جذب مجدد شورشیان به جامعه و تصمیم حزب سیاسی فارک برای مشارکت در انتخابات محلی پیش رو برای نخستین بار در کلمبیا و همچنین مشارکت سازنده فارک در مناظرات در کنگره این کشور اشاره کرد.

دبیر کل سازمان ملل در ادامه خواستار “گفت‌وگویی فراگیر در میان همه نیروهای سیاسی کلمبیا به ویژه با توجه به اصلاحات پیشنهادی اخیر برای قانون اساسی و بر مبنای در نظر گرفتن اختلاف‌نظرهای عمیق” شد.

او همچنین بر ضرورت مقابله فوری با خشونتها در مناطقی که بیشترین تاثیر را از آن پذیرفته‌اند و همچنین ضرورت توجه بیشتر دولت کلمبیا به مناطق مغفول واقع شده، تاکید کرد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید