امروز: سه شنبه, ۱ خرداد ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 14 ذو القعدة 1445 | 2024-05-21
کد خبر: 175802 |
تاریخ انتشار : 11 شهریور 1396 - 9:45 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر داغ فرزانگان در قلب ایرانیان به گزارش صلح خبر؛روزنامه ایران در صفحه اول 11 شهریور خود نوشت:داغ فرزانگان در قلب ایرانیان «ایران» ابعاد مختلف حادثه تلخ جان باختن دانش آموزان را در تصادف رانندگی جاده داراب بررسی می‌کند هدی هاشمی باز هم اردوهای دانش‌آموزی حادثه‌آفرین شد و جان تعدادی از […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

داغ فرزانگان در قلب ایرانیان

به گزارش صلح خبر؛روزنامه ایران در صفحه اول 11 شهریور خود نوشت:داغ فرزانگان در قلب ایرانیان

داغ فرزانگان در قلب ایرانیان

«ایران» ابعاد مختلف حادثه تلخ جان باختن دانش آموزان را در تصادف رانندگی جاده داراب بررسی می‌کند

هدی هاشمی

باز هم اردوهای دانش‌آموزی حادثه‌آفرین شد و جان تعدادی از فرزندان نخبه این سرزمین را گرفت. این بار حادثه در روستای قلعه بیابان داراب از توابع استان فارس اتفاق افتاد. بامداد روز جمعه 44 دانش‌آموز دختر هرمزگانی می‌رفتند تا آخرین اردوی ملی فرزانگان را در شهر شیراز برگزار کنند اما حوالی ساعت 5 صبح اتوبوس واژگون می‌شود و 7 دانش‌آموز، یک معلم و کمک راننده جان خود را از دست می‌دهند، دو دانش‌آموز قطع عضو و دو دانش‌آموز هم قطع نخاع می‌شوند. در سال‌های گذشته تصادف اتوبوس جان عده زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه کشور را گرفته است که ماجرای تصادف اتوبوس حامل مریم میرزاخانی و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف یکی از مشهورترین آنهاست؛ در آن حادثه 6 نفر از نخبگان ریاضی کشور کشته شدند.

وزیر آموزش و پرورش در نخستین واکنش به خبر واژگونی اتوبوس دختران هرمزگانی در توئیترش نوشت: «پدرانه با خانواده‌های داغدار همدردم. همان ساعات اولیه دستورات لازم را برای بررسی و پیگیری وضعیت دانش‌آموزان دادم و به داراب می‌روم. »علاوه بر وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر بهداشت و چند نماینده مجلس نیز عازم داراب شدند تا از نزدیک موضوع را بررسی کنند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم این مصیبت غمبار را به ملت ایران و مردم شریف استان هرمزگان تسلیت گفت و تأکید کرد:از مسئولان ذیربط بخصوص وزرای محترم آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهم ضمن رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان و مصدومان با بررسی دقیق علت بروز این حادثه ناگوار، در اسرع وقت نتیجه را به اطلاع مردم برسانند. همچنین استاندار هرمزگان امروز، شنبه را عزای عمومی اعلام کرد و رضا صادقی خواننده مطرح کشورمان، کنسرت امشب خود در بندرعباس را برای همدردی با خانواده دانش‌آموزان در سانحه تصادف جاده داراب لغو کرد.

درباره منشأ این حادثه گمانه‌های زیادی مطرح شده است. برخی اعلام کردند راننده خواب آلود بوده و برخی دیگر هم به نقص فنی ماشین اشاره کردند اما زینب جعفری دانش‌آموز سوم دبیرستان که جزو مسافران این اتوبوس بود روایت دیگری از ماجرا دارد. او به خبرنگار «ایران»می‌گوید:«قرار بود به شیراز برسیم تا در اردوی توانمندسازی دانش‌آموزان که به صورت کشوری برگزار می‌شد، شرکت کنیم.ما ساعت 11:30 از بندرعباس حرکت کردیم، ساعت 3 صبح بود که اتوبوس نگه داشته بود تا هر کسی چیزی می‌خواهد بخرد. من با چند نفر از همکلاسی‌ها پیاده شدم، کیک و کلوچه خریدیم وبرگشتیم. بچه‌ها سروصدا می‌کردند، می‌گفتند و می‌خندیدند. خانم معلم مدام بلند می‌گفت بچه‌ها ساکت باشید آقای راننده حواسش پرت می‌شود. من بی‌توجه به بقیه بچه‌ها خوابیدم یکدفعه با صدای جیغ بچه‌ها از خواب بیدار شدم و دوباره بیهوش شدم و نفهمیدم چه شد. چند دقیقه بعد به هوش آمدم و دیدم بچه‌ها داشتن بعضی از دوستانم رو از پنجره بیرون می‌کشیدند. خودم رو از پنجره شکسته شده بیرون کشیدم؛ ماشین‌های زیادی توی جاده نگه داشتند و به ما کمک کردند حدود یک ربع بعد اورژانس رسید.»

زینب بغض می‌کند و ادامه می‌دهد: هنوز نمی‌دانم کدام یک از دوستانم را از دست داده ام اما قبل رفتن اصلاً فکر نمی‌کردیم که ماشین چپ کند. با هم قول و قرار گذاشته بودیم که حسابی در این 4 روز خوش بگذرانیم. اما حیف؛ نشد.» در سوی دیگر هم خانواده این دانش‌آموزان بودند که به محض اطلاع از حادثه خودشان را به بیمارستان داراب رساندند.پدر زهرا ارجمند در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» می‌گوید: «خدا رو شکر که فرزند من زنده است. فقط پایش صدمه دیده است و نفس می‌کشد. اینجا پدران و مادرانی هستند که فقط جیغ می‌زنند و به مسئولان آموزشی می‌گویند چطور بچه‌شان را صحیح و سالم راهی کردند و حالا باید جنازه‌شان را تحویل بگیرند. وضعیت اینجا اصلاً خوب نیست و خانواده‌ها در شوک هستند که چرا باید این اتفاق بیفتد.» همین انتقادات از اردوهای دانش‌آموزی نه تنها صدای خانواده‌ها بلکه صدای مسئولان را هم در آورده است. انصاری نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «مسئولان آموزش و پرورش مسئول مرگ دانش‌آموزان هستند. آنها در اجرای آیین نامه اردوهای دانش‌آموزی کوتاهی کردند. یک بار برای همیشه باید با این وزارتخانه برخورد جدی شود تا کی می‌خواهند جان دانش‌آموزان را این چنین در خطر قرار دهند.درباره منشأ این حادثه دو سؤال مطرح است؛ اول اینکه چرا نیمه شب اتوبوس راهی شیراز شده است و موضوع دیگر اینکه اتوبوس 44 دانش‌آموز را منتقل می‌کرده. باید دید گنجایش اتوبوس چقدر بوده آنطور که من پیگیری کردم این اتوبوس گنجایش این همه دانش‌آموز را نداشته است.»

وی با اشاره به اینکه انتظار ما این است که حداقل وزیر نسبت به این موضوع پاسخگو باشد توضیح می‌دهد: به شخصه خودم پیگیر موضوع می‌شوم که در جاده‌ای که بیشترین تلفات جاده‌ای را دارد چرا باید 44 دانش‌آموز 14 تا 17 ساله را نیمه شب حرکت داد. کجای آیین نامه نوشته شده شما دختران دبیرستانی را نیمه شب راهی کنید. ساعت 12 اتوبوس حرکت می‌کند و ساعت 5 صبح سانحه اتفاق می‌افتد. در استان داراب تجهیزات امداد و نجات به خوبی وجود ندارد برای همین مصدومان با مشکلات تجهیزات پزشکی روبه‌رو بودند. باید بگویم متأسفانه شهرستان داراب فاقد اورژانس هوایی است. اگر ما اورژانس هوایی داشتیم تعداد کشته شدگان کمتر از این بود.

 دهقان معاون سازمان دانش‌آموزی هم درباره حرکت شبانه اتوبوس به «ایران» می‌گوید: بر اساس آیین نامه اردوهای دانش‌آموزی 5 استان اجازه شب رو بودن را دارند. هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان و خوزستان منعی برای حرکت در شب  ندارند.اما اینکه چه ساعتی حرکت کنند در اختیار شورای برنامه‌ریزی سازمان دانش‌آموزی است.

آیین‌نامه دقیق و جامع اردوهای دانش‌آموزشی تدوین شود
این نخستین باری نیست که دانش‌آموزان و دانشجویان در قالب اردوهای دانش‌آموزی دچار حادثه می‌شوند. بنابر گزارش‌های مطرح شده از سال ۱۳۸۶ تاکنون بیش از صد دانش‌آموز جان خود را از دست داده‌اند. پرتلفات‌ترین این حوادث در مهر ماه سال 91 اتفاق افتاد در جریان این حادثه 26 دانش‌آموز دختر مقطع دوم ‌دبیرستان اهل بروجن جان دادند و ۲۳ دانش‌آموز دیگر زخمی شدند.

اتوبوس‌های «راهیان نور» البته پرتلفات‌تر از اردوهای دیگر دانش‌آموزی و دانشجویی بودند: ۲۵ اسفند ۸۶ در اثر تصادف یک دستگاه اتوبوس کاروان راهیان نور در استان خوزستان ۲۲ نفر کشته شدند. کمتر از دو هفته پس از این حادثه، یعنی در تاریخ ۶ فروردین ۸۷، واژگونی یک دستگاه اتوبوس جان ۲۷ دانش‌آموز دیگر را گرفت. در تاریخ ۱۵ بهمن ۹۰ تصادف اتوبوس راهیان نور در حوالی بروجرد، منجر به کشته شدن ۳ دانش‌آموز و زخمی‌شدن ۱۳ دانش‌آموز دیگر شد.16 بهمن ۹۰ تصادف اتوبوس دانش‌آموزان دختر استان خراسان رضوی در حوالی بروجرد، منجر به کشته شدن ۳ دانش‌آموز و جراحت شدید ۱۳ نفر از دانش‌آموزان و مربیان و مسئولان این اتوبوس شد.  اینها تنها بخشی از آمار حوادث اردوهای دانش‌آموزی است. موضوعی که باعث شده حالا خیلی‌ها به آیین نامه اردوهای دانش‌آموزی انتقاد کنند و خواستار بازنگری آن شوند. داوود محمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: قطعاً آیین نامه اردوهای دانش‌آموزی بازنگری می‌شود. این چنین نمی‌شود که آموزش و پرورش بخواهد عده‌ای دانش‌آموز را هر ساله به بهانه اردو به شهرهای مختلف ببرد و در نهایت خانواده هایشان خبر مرگ آنها را بشنوند. آقایان باید درباره این اتفاق به مجلس توضیح دهند. در سوی دیگر فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر این باور است: طی تماس با وزیر آموزش و پرورش درخواست شد تا آیین‌نامه اردوهای دانش‌آموزی تدوین شود. مسأله اول این است که اصلاً چرا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اتوبوس حامل دانش‌آموزان نیمه شب در جاده باشد؟ فاصله دو استان هرمزگان و فارس به شکلی است که با ذره‌ای تدبیر می‌توانستند دانش‌آموزان را در طول روز که خطر وقوع حادثه کمتر است راهی مقصد کنند.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////   ص 18   مرگ تلخ 9 دانش آموز نخبه هرمزگانی در حادثه واژگونی اتوبوس
جمعه سیاه
گروه حوادث / شمار قربانیان حادثه دلخراش رانندگی اتوبوس حامل دختر ان دانش‌آموز دوره راهنمایی اهل استان هرمزگان که برای شرکت در اردوی ملی نخبگان و فرزانگان راهی شیراز بودند در حالی به 9 نفر رسید که حال تعدادی از 34 مجروح نیز بشدت وخیم اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار حوادث «ایران» این اتوبوس با 45 سرنشین و راننده سحرگاه دیروز -حدود ساعت چهار بامداد- در جاده بندرعباس، نزدیکی جنت‌شهر داراب واژگون شد که طبق بررسی‌های مقدماتی پلیس، خواب‌آلودگی راننده علت واژگونی ارابه مرگ بوده است. 11 نفر از دختران ، سرپرست آنها و کمک راننده کشته و 34 نفر دیگر نیز مجروح شدند که حال تعدادی از مجروحان وخیم اعلام شده است. اتوبوس حامل این دختران دانش‌آموز از رودان و میناب راهی شیراز شده بود که این حادثه هولناک رخ داد.براساس اعلام اورژانس استان فارس، پس از اعلام این واقعه هولناک و در حالی که کشته‌ها و مجروحان در میان اتوبوس درهم کوبیده مانده بودند 10 دستگاه آمبولانس اورژانس و پنج دستگاه آمبولانس هلال‌احمر به همراه امدادگران آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند و با بیرون کشیدن دختران مجروح که 34 نفر بودند همگی مجروحان به بیمارستان‌ها انتقال یافتند. چهار دختر مصدوم هم به علت شدت جراحات و شکستگی دست و پا با سه فروند بالگرد اورژانس هوایی شهرهای شیراز، جهرم و لارستان به بیمارستانی در شیراز منتقل شدند.به گفته امدادگران 9 نفر در محل جان سپرده بودند و حال چند نفر از زخمی‌ها هم وخیم است.مدیر کل بحران استانداری فارس هم دیروز اعلام کرد: 13 نفر از دختران دانش‌آموز در بیمارستان بستری هستند که چهار نفرشان حال نامناسبی دارند. به گفته منابع آگاه، 120 دانش‌آموز هرمزگانی با 3 دستگاه اتوبوس برای شرکت در مسابقات نخبگان و فرزانگان با سه اتوبوس راهی شیراز بودند که این فاجعه خونین رقم خورد.رئیس پلیس‌راه کشور نیز گفت: اتوبوس ولوو حادثه دیده مجهز به سامانه «سپهتن» -سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل عمومی- بود که براساس اطلاعات این سامانه سرعت اتوبوس در لحظه تصادف 86 کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است.وی افزود: راننده این اتوبوس حدود یک ساعت و نیم قبل از حادثه، رانندگی را آغاز کرده بود ولی به نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است.وی گفت: برابر اطلاعات سامانه «سپهتن» راننده و خودرو پیش از این تخلف نداشته‌اند اما برابر اطلاعات دریافتی، اتوبوس به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده به پایه فلزی کنار جاده برخورد کرده و پس از آن به یک طرف واژگون شده است که همین شدت برخورد موجب مرگ سرنشینان و مجروح شدن 34 نفر در زمان وقوع حادثه شده است.

دستگیری راننده
فرماندار داراب نیز از دستگیری راننده مورد نظر خبر داد و گفت علت دقیق حادثه هنوز از سوی پلیس‌راه اعلام نشده است.

رسیدگی فوری قضایی به ماجرای اتوبوس مرگ
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز دستور تشکیل پرونده و رسیدگی سریع و انجام اقدامات قانونی درخصوص حادثه مرگبار اتوبوس دانش‌آموزان را صادر کرد.

علی القاصی ضمن تسلیت به خانواده درگذشتگان حادثه تلخ تصادف اتوبوس دانش‌آموزان گفت: بلافاصله پس ازدریافت این خبرتأثربرانگیز، دستوراتی در راستای تشکیل پرونده و تکمیل تحقیقات با قید فوریت در خصوص بررسی علل این حادثه صادرشد. همچنین دو اتوبوس دیگر حامل دانش‌آموزان با هماهنگی مسئولان حوزه‌های قضایی همجوار و با مشایعت پلیس راه به استان هرمزگان بازگشتند.علی القاصی با بیان اینکه 5 نفر از مصدومان با اورژانس هوایی به شیراز اعزام شده‌اند از عیادت و بررسی آخرین وضعیت مصدومان حادثه در بیمارستان توسط مسئولان قضایی شهرستان خبر داد و ضمن تأکید بر درمان سریع حادثه دیدگان افزود: در خصوص متوفیان حادثه نیز تأکیدات لازم در راستای تسریع اقدامات قانونی، احراز هویت، بررسی علل فوت و تحویل اجساد به خانواده‌ها ابلاغ شده است.وی همچنین از بازداشت راننده اتوبوس به دستور دادستان شهرستان داراب خبر داد و تصریح کرد: دستور انجام تست مرفین والکل نیز صادر شده است.رئیس کل دادگستری استان فارس با تأکید بر رسیدگی سریع به پرونده قضایی این تصادف و شناسایی مقصر یا مقصرین و علل وقوع این حادثه دستور بررسی وضعیت بیمه خودرو و دانش‌آموزان را نیزصادر کرد.وی با اشاره به اینکه صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولان مربوطه اقدام اشتباهی بوده است ،گفت: پس از کارشناسی میزان تقصیر هر یک از مقصران حادثه به صورت دقیق اعلام خواهد شد.

سفر استاندار هرمزگان و مسئولان به داراب
دکترجاسم جادری استاندار هرمزگان،دانش هاشمی‌پور مدیرکل آموزش و پرورش و احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس نیز دیروز برای بررسی وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان به داراب رفتند.

استاندار هرمزگان ضمن ابراز تأسف از این حادثه غم‌انگیز گفت: مراسم تشییع هفت دانش‌آموز و مربی‌شان شنبه عصر در بندرعباس انجام می‌شود و سپس پیکر هر دانش‌آموز به شهر خود منتقل خواهد شد. همچنین روز شنبه در استان عزای عمومی اعلام شده است.

قطع عضو و قطع نخاع
4 دانش‌آموز

معاون عملیات سازمان اورژانس کشور هم در تشریح آخرین روند وضعیت مصدومان حادثه از قطع عضو، قطع نخاع و عمل جراحی 9 نفر از دانش‌آموزان هرمزگانی در حادثه محور داراب- بندرعباس خبر داد. حسن نوری اظهار کرد: به‌طور کلی 34 مصدوم این حادثه به بیمارستان امام‌حسن(ع) داراب  انتقال یافتند که 5 تن توسط اورژانس هوایی به شیراز انتقال یافتند که خوشبختانه وضعیت بالینی همه مصدومان مساعد بوده و در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند.وی افزود: متأسفانه دو نفر از مصدومان منتقل شده به بیمارستان‌ داراب یکی از اندام‌های خود را از دست دادند به‌طوری که یکی از مصدومان اندام فوقانی و دیگری اندام تحتانی خود را از دست داده و دچار قطع عضو شدند. براساس آخرین گزارش‌ها دو نفر از دانش‌آموزان مصدوم دچار قطع نخاع شدند و پنج نفر دیگر از مصدومان نیز تحت عمل جراحی قرار گرفتند. نوری در مورد آمار متناقض هر یک از دستگاه‌ها در مورد تعداد کشته‌شدگان این حادثه نیز گفت: با توجه به اینکه اجساد برخی افراد بشدت آسیب دیده بود امکان شناسایی وجود نداشت به همین دلیل براساس آخرین گزارش‌ها، پزشکی قانونی تا بعدازظهر دیروز مرگ 9 نفر را تأیید کرد.

اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.

خبرنگاران RSS

قوانين خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
  3. شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
  6. از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
  7. رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.

گروه وبگردي صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید