امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 268645 |
تاریخ انتشار : 11 فروردین 1398 - 17:50 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: میزان خسارت‌های وارد شده به بناهای تاریخی سراسر کشور بر اثر سیل، ۱۷ فروردین به دولت و سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود تا با اختصاص اعتبار از محل اعتبارات اضطراری ملی، بتوانیم قدری از خسارتِ عظیمِ وارد […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: میزان خسارت‌های وارد شده به بناهای تاریخی سراسر کشور بر اثر سیل، ۱۷ فروردین به دولت و سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود تا با اختصاص اعتبار از محل اعتبارات اضطراری ملی، بتوانیم قدری از خسارتِ عظیمِ وارد شده به آثار تاریخی را جبران کنیم.

محمد حسن طالبیان، در گفت‌وگو با صلح خبر تاکید می‌کند: اداره کل‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌هایی که با سیل مواجه شدند، به طور دائم در حال پایش آثار و بررسی میزان خسارت‌های وارد شده هستند تا میزان کلی آسیب‌های وارد شده در روز ۱۷ فروردین به دولت و سازمان برنامه و بودجه اعلام شود تا از محل اعتبارات اضطراری ملی برای مرمت‌ها و اقدامات مورد نیاز کمک بگیریم.

او با اشاره به این‌که اعتبارهای این معاونت در قالب اعتبارات درخواستی و حتی در مواردی کمتر از پیشنهاد مطرح شده، تخصیص یافته و در حال حاضر اعتباری برای انجام مرمت‌های اضطراری در این بحران، وجود ندارد، اظهار می‌کند: اگر بخواهیم چنین خسارت عظیمی را جبران کنیم حتماً نیازمند پرداخت اعتبار اضطراری از سوی دولت به سازمان میراث فرهنگی هستیم، وگرنه وضعیت بدتر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که بیشتر استان‌های کشور با سیل دست و پنجه نرم می‌کنند، ادامه می‌دهد: لیست وضعیت آثار تاریخی از خراسان، سیستان و بلوچستان و خوزستان و حتی سمنان در حال بررسی است، اما نمی‌توان گفت که اصل آن‌ها از بین رفته‌اند، بلکه پوشش‌های حفاظتی از بین رفته‌اند که باید با مساعد شدن وضعیت جوی مرمت پایش، بررسی و مرمت آن‌ها را در دستور کار قرار دارد.

بعد از آرام شدن جو، باید برای نقش‌رستم فکری کرد

وی با بیان این‌که ترک‌های ایجاد شده از فرونشست زمین بعد از بارش شدید باران در نقش رستم در چند روز گذشته، اکنون پر شده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر نسبت به ترک‌های روی کتیبه‌ها حساسیت بیشتری داریم، در فرونشست‌های سال‌های گذشته، ترک‌های مختلفی به وجود آمده بودند، اما در طول زمان این ترک‌ها پر شده‌اند که با سیلِ رخ داده، آن‌ها بازشدند.

او با بیان این‌که برای جلوگیری از هر نوع خطری در زمان وقوع بارش‌های تند محوطه‌ی نقش رستم تعطیل شده است، اظهار می‌کند: اما بعد از بارش اولیه، ترک‌ها پر شدند و نقش رستم به روی بازدیدکنندگان باز شد، اکنون مشکلات رفع و رجوع شده است، اما باید بعد از این باران فکری مناسب برای این وضعیت داشت.

وی همچنین درباره‌ی انتشار فیلمی از نقش رستم در روز پنجم فروردین که باران به شدت از کنار آرامگاه خشایارشاه عبور می‌کند و از بالای کوه به درون محوطه می‌ریزد، آن هم در شرایطی که دوستداران میراث فرهنگی می‌گویند «دو سال پیش مدیران قول داده بودند راه‌های ورود باران را مسدود کنند، اما این کار انجام نشده است»، توضیح می‌دهد: آب از درزهای اطراف نقش‌رستم پایین می‌آید، آن منطقه راهی برای بسته شدن ندارد، همیشه وضعیت همین طور است، همچنین چند کانال و گسست در اطراف وجود دارد که خالی هستند.

از وضعیت پل کلهر لرستان اطمینان نداریم

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره‌ی وضعیت پل‌های تاریخی استان لرستان می‌گوید: چند پل این استان در سیلاب قرار گرفته‌اند، پل «کشکان» پایه قاجاری خود را از دست داد و زیر آب رفت، پل «افرینه» نیز زیرآب رفته است، باید بعد از پایان وضعیت کنونی، عملیات مرمت اضطراری و اساسی روی این پل‌ها انجام شود.

او با اشاره به وضعیت خطرناک کنونی پل «کَلَهُر» در استان لرستان بیان می‌کند: اگر برای این پل مشکلی پیش بیاید، به وضعیت سختی دچار می‌شود، بستر پل بر اساس سیلاب شسته شده و برخی پایه‌هایش روی صخره قرار دارد، بنابراین اکنون نمی‌توانیم وضعیت آن را به درستی تشخیص دهیم، چون دارای ارتفاع بلندی نیز هست.

طالبیان با این وجود تاکید می‌کند: در طول سال ۹۷ اقدامات استحکام‌بخشی و مرمت روی بخشی از بناهایی که اکنون بر اثر سیل دچار آسیب شده‌اند، انجام شده بود و اکنون آن‌ها آسیبِ کمتری دیده‌اند.

او اضافه می‌کند: خوشبختانه بر اساس آخرین اخبار پلدختر قدیمی منطقه وضعیت مناسبی داشت، هر چند پل جدید منطفه «پلدختر» براثر سیلاب تخریب شده است.

آسیاب‌های دزفول زیر آب رفته‌اند

وی با اشاره به آسیب‌هایی که برخی از خانه‌های قرار گرفته در بستر رودخانه‌ها در دزفول با آن مواجه شده‌اند، اظهار کرد: آسیب‌ها یا از طریق بارندگی به خانه‌ها وارد شده یا سیل، خانه‌هایی که در بستر رودخانه قرار گرفته‌اند از سیل آسیب می‌بینند و بناهایی که بر اثر بارندگی‌هایی دچار آسیب شده‌اند در دست بررسی هستند تا بعد از بارندگی‌ها تأمین اعتبار شوند.

او اما روستاهای پایین دست دزفول را بیشتر در معرض خطر سیل دانست و ادامه داد: هنوز گزارش جدی به ما نرسیده است، اما دبی آب رودخانه بالا آمده است.

طالبیان با اشاره به زیر آب رفتن آسیاب‌های قدیمی دزفول، ادامه می‌دهد: پایه‌های پل تاریخی دزفول نیز زیر آب رفته است، از سوی دیگر به دلیل فرسودگی مصالح نگران وضعیت آن هستیم.

بند میزان غرق شده / به شهر ۱۵ شوش خسارت‌های زیادی وارد شده

معاون میراث فرهنگی با اشاره به زیر آب رفتن «بند میزان» شوشتر می‌گوید: آب کارون بند میزان را غرق کرده است، هر چند گاهی اوقات بخشی از بند میزان با باز شدن سد زیر آب می‌رفت، اما وضعیت کنونی بی‌سابقه است.

او با اشاره به همراه شدن خار و خاشاک با آب و چسبیدن آن‌ها به بناهای تاریخی اظهار می‌کند: این خاشاک در این کانال‌های آبی که از آبشارها رد می‌شوند، یا حتی از زیر منطقه میراث جهانی وارد و کانال‌های آب مانند کانال داریون می‌شود، که خود مشکلاتی را به وجود می‌آورد، به همین دلیل همه در آماده باش کامل هستند تا به سرعت آوردهای سیل را باز کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین به احتمال رانش صخره در سازه‌های آبی شوشتر اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر با ترک‌خوردگی صخره‌ها مواجه هستیم که با این سیلاب نگرانِ احتمال رانش صخره‌ها وجود دارد.

طالبیان با اشاره به وجود باقی‌مانده‌های تاریخی در شهر شوش، بیان می‌کند: به دلیل گود بودن شهر ۱۵ در شوش، آب در آن جمع می‌شود که تا کنون قدری پوشش‌های کاه‌گلی را از بین برده و خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

وی به تهدیدهایی که در این مدت متوجه آثار تاریخی استان خوزستان است، نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: با این وجود می‌توان گفت آثار تاریخی با مشکلِ چندانی در این استان مواجه نیستند، چغازنبیل یا شوش روی بلندی ساخته شده‌اند.

خطر از بیخ گوش پل‌های تاریخی اصفهان رد شد / رطوبت در بدنه گنبد قابوس

او همچنین به رد شدن خطر از پل‌های تاریخی اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از این نگران این پل‌های تاریخی بودیم، اما خوشبختانه خطر از بیخ گوش پل‌های تاریخی اصفهان رد شد.

به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی رطوبت اشباع شده آب‌ها در زیرزمین، باعث شده تا رطوبت پایین بدنه گنبد را با آسیب مواجه کند.

او اظهار می‌کند: بنا به شرایط جوی، در استان گلستان متأسفانه بخشی از دیوار گرگان که در بستر رودخانه است و بخش‌هایی که کاوش شده‌اند، دچار فرسایش و تخریب‌هایی شده‌اند، اما معتقدیم معماران در گذشته در ساخت هر اثر همه جوانب را سنجیده‌اند و آثار به گونه‌ای درست شده‌اند که می‌توانند جلوی سیل را بگیرند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید