امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 321690 |
تاریخ انتشار : 22 آبان 1398 - 1:46 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: صنعت قطعه‌سازی به شدت نیازمند سرمایه مالی شده و در واقع کاملا “بی‌پول” شده است. تنها راه حل این معضل، گشایش اعتبار از سوی بانک مرکزی است که از آن سر باز می‌زند. فرهاد به‌نیا در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: صنعت قطعه‌سازی به شدت نیازمند سرمایه مالی شده و در واقع کاملا “بی‌پول” شده است. تنها راه حل این معضل، گشایش اعتبار از سوی بانک مرکزی است که از آن سر باز می‌زند.

فرهاد به‌نیا در گفت‌وگو با صلح خبر، اظهار کرد: در حال حاضر تنها مجوز پیش‌فروش به خودروسازان داده می‌شود. به عنوان مثال ایران‌خودرو ۳۰۰۰ میلیارد تومان مجوز پیش‌فروش برای چهار مدل خودرو گرفته است و می‌خواهند که از محل پیش‌فروش‌ها، تامین منابع مالی صورت بگیرد.

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تاکید بر اینکه تا زمانی که پیش‌فروش صورت می‌گیرد، باید بتوان به تعهدات مردم نیز پاسخ داد، گفت: برای پاسخ به این تعهدات باید موتور، قطعه، بدنه و نظایر آن تولید شود که در واقع همه این‌ها هزینه هستند. در این صورت نیز درآمد چندانی برای قطعه‌ساز به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: این سیاستی است که بانک مرکزی بر گردن خودروسازان گذاشت و در واقع تعهدات خودرویی خودروسازان را بیشتر کرده است. درواقع به جای آنکه تسهیلات به خودروسازان ارائه دهند که بتوانند بدهی خود را پرداخت کرده و چرخ خودروسازی را دوباره به راه بیاندازند، خودروسازان را موظف کرد و تحت فشار قرار داد که با پیش‌فروش تامین منابع مالی کنند. این در حالی است که بازار خودرو در رکود قرار گرفته و همانند سال‌های گذشته نیست که پیش‌فروش‌ها به دلیل اختلاف قیمت کارخانه و بازار  مشتری را برای خرید ترغیب کند. پیش‌فروش راه تامین مالی نیست اما متاسفانه به خودروساز دیکته می‌شود و خودروساز نیز راهی جز این ندارد.  

به‌نیا تاکید کرد: در حقیقت تیراژ تولید خودرو بالاتر می‌رود اما برای این افزایش تیراژ تولید باز هم نیاز به قطعه است که با توجه به کاهش سرمایه و منابع مالی، قطعه‌ساز نیز نمی‌تواند از عهده تامین قطعات برآید؛ بنابراین همچون دور باطلی شده است که خودروساز بی‌پول شده و توان پرداخت مطالبات قطعه‌ساز را ندارد و قطعه‌ساز نیز بی‌پول شده و توانایی تامین قطعه برای خودروساز را ندارد؛ لذا باید چاره‌ای اندیشیده شود تا این مشکلات مالی حل شود و بالاخره باقیمانده تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی مصوب را پرداخت کنند. تنها راه‌حل این مشکل پرداخت اعتبار از سوی بانک مرکزی است. بانک مرکزی با وجود آنکه مصوبه هیات دولت را دارد اما از پرداخت اعتبار خودداری می‌کند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید