امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 342281 |
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1398 - 8:28 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این موضوع که حس مسئولیت‌پذیری در انسان‌ها را باید از همان دوران کودکی تقویت کنیم گفت: رشد مسئولیت‌پذیری حس امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه بیشتر می‌کند. در مسئولیت‌پذیری، انسان نه تنها نسبت به خود بلکه نسبت به […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان این موضوع که حس مسئولیت‌پذیری در انسان‌ها را باید از همان دوران کودکی تقویت کنیم گفت: رشد مسئولیت‌پذیری حس امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه بیشتر می‌کند. در مسئولیت‌پذیری، انسان نه تنها نسبت به خود بلکه نسبت به کل افراد جامعه مسئول است و این ویژگی بارزی است که در دین اسلام به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سجاد رضایی در گفت‌وگو با صلح خبر، با بیان این که درباره مسئولیت پذیری در روایات ما بسیار سخن گفته شده است اظهار کرد: «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» نمونه بارز این مسئله و توجه به این امر است.  بر اساس این روایت، تمام افراد و شخصیت‌های جامعه در برابر رفتار و کردار خود مسئول هستند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولیت پذیری امری است که اگر فردی آن را به درستی انجام ندهد باید این اشتباه را به او تذکر بدهیم و این مسئله هیچ ربطی با تجسس در زندگی دیگران ندارد. در آیات و روایات وارد شده است «وَ مَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا» اگر حیات و زندگی یک فرد را زنده کنید مثل این است تمام جامعه را زنده کرده‌ایم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: انسان نمی‌تواند نسبت به اطراف خود بی‌تفاوت باشد و مسئولیت‌پذیری حسی است که خداوند در خلقت انسان قرار داده‌ است. مسئولیت‌پذیری یکی از اموری است که در عالم هستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است حتی انسان نسبت به موجودات عالم نیز مسئولیت دارد. برای رسیدن به این شاخصه مهم ابتدا باید این امر را در زندگی شخصی خود احیا کنیم و پس از آن در جامعه به سازوکار مسئولیت پذیری بپردازیم تا این گونه یک جامعه پویا و شاد داشته باشیم.

رشد مسئولیت‌پذیری حس امر به معروف و نهی از منکر  را در جامعه بیشتر می‌کند

رضایی تاکید کرد: داستان‌های قرآنی بسیار زیادی در رابطه با مسئله مسئولیت پذیری وارد شده است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع می‌پردازد. همچنین همه ما داستان فردی که در حال سوراخ کردن کشتی بود را شنیده‌ایم که وقتی سایر افراد به او تذکر می‌دهند در پاسخ می‌گوید جایی است که خودم بر روی آن نشسته‌ام اما آن فرد را متوجه این می‌کنند که اگر این اقدام را انجام دهد آسیبش به سایر افراد نیز وارد می‌شود. رشد مسئولیت‌پذیری حس امر به معروف و نهی از منکر ما را بیشتر می‌کند. ما باید در جامعه اسلامی و حتی در عالم هستی همدیگر را به حق‌مداری تشویق کنیم.

مسئولیت پذیری را از کودکی در وجود افراد تقویت کنیم

وی تاکید کرد: در دین اسلام زندگی هر فردی به سه قسمت تقسیم می‌شود که در قسمت دوم زندگی با کودک باید از مسئولیت پذیری صحبت کنیم و او را نسبت به این موضوع هشیار کنیم. یعنی مسئله پذیرش مسئولیت انسان در قبال کارهایش از همان کودکی آغاز می‌شود که در دین اسلام به این موضوع تاکید ویژه شده است. اگر فردی مسئولیتی را بپذیرد که  از عهده آن برنمی‌یاد مثل این است که خیانت بزرگی کرده است وقتی فردی کاری را برعهده می‌گیرد باید برای تک تک لحظات و رفتارهایش پاسخگو باشد. پیامبر  اسلام (ص) حس مسئولیت پذیری را در بین اهل بیت و حتی شاگردانش به صورت ویژه پرورش می‌دادند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در جامعه امروز ما بیش از هر زمانی به تقویت حس مسئولیت‌پذیری نیازمندیم که از همان زمان کودکی فرد باید از همان ابتدا مسئولیت هر آن چه را که می‌پذیرد قبول کند این موضوع یکی از پراهمیت‌ترین موضوعاتی است که در قیامت از آن سوال می‌شود.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید