امروز: دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 13 ذو القعدة 1445 | 2024-05-20
کد خبر: 186776 |
تاریخ انتشار : 03 مهر 1396 - 10:13 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر جذب 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 3 مهر خود نوشت: جذب 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی گروه اقتصادی/صنعت پتروشیمی یکی از اصلی‌ترین رشته‌های صنعتی کشور است که توسعه آن از اولویت‌های کشور و منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی است. معاون اول […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

جذب 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش صلح خبر؛ روزنامه ایران در صفحه اول امروز 3 مهر خود نوشت: جذب 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

جذب 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی

گروه اقتصادی/صنعت پتروشیمی یکی از اصلی‌ترین رشته‌های صنعتی کشور است که توسعه آن از اولویت‌های کشور و منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی است.

معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته با حضور در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد و گفت: یکی از بخش‌هایی که به‌صورت ویژه در اولویت نخست جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار دارد صنعت پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است. به گزارش «ایران»، روز گذشته اسحاق جهانگیری با تأکید بر اینکه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در اقتصاد کشور از سهم بالایی برخوردارند، اظهار کرد: برنامه‌های مناسبی برای توسعه صنعت پتروشیمی تدوین شده و باید صنایع پایین دستی پتروشیمی با کمک وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت توسعه پیدا کنند تا هم در بالا بردن ارزش افزوده و هم در توسعه صادرات نقش داشته باشند.

به گفته جهانگیری هم در اجرای پروژه‌های اولویت دار سال 95 اقتصاد مقاومتی و هم در اجرای پروژه‌های اولویت دار سال 96 در حوزه اقتصاد مقاومتی، وزارت نفت و مجموعه وابسته به این وزارتخانه بهترین عملکرد را در قبال وظایف و تکالیف خود داشته‌اند. نیم نگاه رشد اقتصادی کشور بعد از یک دوره طولانی، در سال 95 طبق گزارش بانک مرکزی به بالای 12 درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران به بالای 9 درصد رسید که این میزان از رشد اقتصادی در کشور کم سابقه و در سطح بین‌الملل نیز کم نظیر است از اواسط سال 92 تا شهریور سال 96، حدود 19 میلیارد و 377 میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی کشور به‌تصویب رسیده که بیش از 11 میلیارد و 660 میلیون دلار آن به کشور وارد و به صنعت و کارخانه تبدیل شده است او اضافه کرد: وزارت نفت در بخش سرمایه‌گذاری صنایع بالادستی نفت و گاز، میادین مشترک و همکاری شرکت‌های خارجی اقدامات بزرگی را در سال 95 انجام داد و برای نخستین بار بود که فرمول قراردادهای نفتی در اختیار منتقدان قرار گرفت و حدود یک سال در جلسات مختلف بحث و بررسی شد و تا حد زیادی نظر صاحبنظران جلب شد و امروز اجماع مناسبی در خصوص قراردادهای نفتی وجود دارد و وزارت نفت از طریق شرکای خود قراردادها را پیگیری می‌کند. جهانگیری با اشاره به اینکه ایران از بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز جهان برخوردار است بر لزوم افزایش تولید متناسب با حجم ذخایر تأکید کرد و گفت: باید ایران را در زمینه تولید به جایگاه مناسب برسانیم و وزارت نفت در این راستا افق‌های بلندی را ترسیم کرده است. بهینه‌سازی مصرف انرژی، نوسازی ناوگان حمل و نقل باری و عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌ها از جمله طرح‌های وزارت نفت برای سرمایه‌گذاران است که جهانگیری معتقد است هر کدام از آنها زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. رسالت یکایک ما توانمندسازی کشور در زمینه‌های مختلف است همچنین جهانگیری با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته اظهار کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل تصویری از جهان به نمایش گذاشته شد که در یک طرف تمایل به جنگ طلبی بود و ترامپ و نتانیاهو آن را نمایندگی می‌کردند و به نظر می‌رسد که می‌خواهند با هراس افکنی ضمن تجارت اسلحه، سیاست سلطه بر دنیا را دنبال کنند. در طرف دیگر کشورهای مستقلی بودند که به ملت و رأی ملت خود متکی هستند و می‌خواهند روی پای خود بایستند. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: پیام سخنان رئیس جمهوری این بود که ایران به دنبال تنش زدایی است و به قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند است و جهانی عاری از خشونت، افراطی گری و تروریسم را دنبال می‌کند. اجماع‌سازی در میان همه بخش‌ها از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است به گفته جهانگیری، لازمه زندگی در جهان پرمخاطره فعلی همانگونه  که رهبر معظم انقلاب مکرر گفته‌اند، توانمندکردن کشور و جامعه است و ما باید به دنبال توانمندسازی کشور در زمینه‌های مختلف علمی، تکنولوژی، فناوری، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشیم و این مهم‌ترین رسالتی است که بر دوش همه ما قرار دارد و نمی‌توان انتظار داشت که دولت به تنهایی بتواند این اهداف را محقق سازد بلکه باید همه ارکان نظام و آحاد جامعه در رسیدن به این اهداف کمک کنند.

او با اشاره به اینکه نیازمند عزم ملی برای نوسازی نگرش‌ها، ساختارها و نهادها در جهت توانمندسازی شهروندان هستیم، تصریح کرد: باید بتوانیم سیستم هایمان و نقش آفرینی‌های مؤثر در توسعه را در همه زمینه‌ها جوان‌تر، خلاق‌تر و کارآمدتر کنیم و حتماً در مسیر نوسازی با فرصت‌ها و تهدیدهای مختلف روبه‌رو هستیم. سیاست‌های مورد نیاز برای توانمندسازی کشور مورد اجماع است و اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهکاری که بتواند کشور را توانمند کند از سوی همگان پذیرفته شده و یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی این است که در میان قوای سه گانه، بخش خصوصی و همه نهادها اجماع ایجاد کرده است. اقتصاد در مسیر صحیحی قرار دارد «رشد اقتصادی کشور بعد از یک دوره طولانی، در سال 95 طبق گزارش بانک مرکزی به بالای 12 درصد و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران به بالای 9 درصد رسید که این میزان از رشد اقتصادی در کشور کم سابقه و در سطح بین‌الملل نیز کم نظیر است.» جهانگیری با بیان این مطلب گفت: امروز در مقطعی هستیم که اقتصاد کشور مسیر خوبی را طی می‌کند. اقتصاد ایران با وجود نقدها، محدودیت‌ها و تنگناها در مسیر صحیحی قرار گرفته و شاخص‌های عملکردی اقتصاد کشور قابل قبول است و ثبات مناسبی در اقتصاد به وجود آمده است.

او اضافه کرد: رشد اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال‌جاری 5/6 درصد و بدون احتساب بخش نفت 7 درصد بوده  و این در حالی است که برخی افراد تصور می‌کردند که به دلیل سهم بالای بخش نفت در رشد اقتصادی سال 95، دولت نمی‌تواند در سال 96 این رشد اقتصادی را ادامه دهد اما خوشبختانه رشد اقتصادی در همه بخش‌های اقتصادی کشور مثبت بوده و برای نخستین بار در بخش معدن و ساختمان پس از یک دوره طولانی، رشد منفی به مثبت تبدیل شد و روند منفی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی که از فصل چهارم سال قبل به 2/6 درصد تبدیل شد، در سه ماهه اول سال‌جاری با 1/7 درصد رشد مثبت همراه بود.

معاون اول رئیس جمهوری میزان اشتغال خالص ایجاد شده در سه ماهه سال‌جاری را 703 هزار شغل عنوان کرد و گفت: بر این اساس نسبت به سه ماهه بهار سال قبل اشتغالزایی انجام شده است. به‌طور کلی در سال 95 برابر با 616 هزار شغل بود و این میزان اشتغالزایی در سال در فضای موجود بین‌المللی تنها در میان کشورهای محدود و به اندازه انگشتان یک دست اتفاق می‌افتد. او به‌ تورم تک رقمی در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: خیلی‌ها تردید داشتند که آیا دولت قادر خواهد بود تورم تک‌رقمی را ادامه دهد و این در حالی است که تا یک سال منتهی به مرداد ماه سال‌جاری بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تورم کشور 7/7 درصد بوده است و امیدوارم این شاخص‌های مثبت در سال 96 ادامه پیدا کند. به عقیده جهانگیری، این دستاوردها نتیجه سیاست‌های عالمانه و کارشناسانه دولت و به خاطر تکیه بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حاصل شده است. اولویت استفاده از منابع خارجی با بخش خصوصی توانمند است «از ابتدای دولت یازدهم یعنی از اواسط سال 92 تا شهریور سال 96، حدود 19 میلیارد و 377 میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم در وزارت امور اقتصادی و دارایی تحت قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی کشور به‌تصویب رسیده که بیش از 11 میلیارد و 660 میلیون دلار آن به کشور وارد و به صنعت و کارخانه تبدیل شده است.  در دوران پسا برجام نیز حدود 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور جذب شده است.» جهانگیری با بیان این مطلب گفت: در مذاکرات صورت گرفته با بانک‌های خارجی برای استفاده از 60 میلیارد دلار منابع خارجی برنامه‌ریزی شده که تاکنون قرارداد برای استفاده از 26 میلیارد دلار با بانک‌های خارجی منعقد شده  و خط اعتباری به تولیدکنندگان داخلی داده شده است. معاون اول رئیس جمهوری، اولویت نخست برای استفاده از منابع خارجی را بخش خصوصی و واحدهای تولیدی دانست که بتوانند از محل تولیدات خود بازپرداخت ارزی را انجام دهند. به گفته جهانگیری، برخلاف تصور امریکایی‌ها که فکر می‌کنند می‌توانند ایران را محدود کنند، کشور ما قادر خواهد بود در هر شرایط در جهت توسعه حرکت کند. افزایش ارزش تولید محصولات پتروشیمی به 40 میلیارد دلار همچنین در این مراسم وزیر نفت از افتتاح طرح‌های پتروشیمی‌ کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر تا پایان امسال خبرداد و گفت: باید از حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصولات با ارزش‌تر استفاده و از تولید محصولات کم ارزش دوری کنیم.

بیژن زنگنه با اشاره به اینکه در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادست پتروشیمی به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در بخش میان دست و پایین‌دست نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا صورت گیرد. او با بیان اینکه پس از اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، تصریح کرد: حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته که این به معنای ایجاد اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور است. وزیر نفت به علاقه بسیار زیاد سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در طرح‌های پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: این فرصت بسیار بزرگی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصول با ارزش بالاتر است؛ امیدواریم ما از تولید محصولات با ارزش پایین دوری کنیم. وزیر نفت یادآور شد: سیاست دولت بهبود کسب و کار، ایجاد اشتغال و بهبود زندگی مردم است که ما نیز مجری آن هستیم.

اگر خبر يا گزارشي داريد از بخش خبرنگاران صلح خبر براي ما ارسال نماييد.

خبرنگاران RSS

قوانين خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمايل اعلام نماييد تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما مي توانيد از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش هاي خود را ارسال نماييد.
  3. شما مي توانيد اخبار و گزارش ها را به ايميل solhkhabar@yahoo.com ارسال نماييد.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاوير و گزارش هاي خود قوانين و مقرارت را رعايت فرماييد.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومي اکيدا خودداري فرماييد.
  6. از ارسال کاريکاتورهاي توهين آميز يا تصاوير موهن اکيدا خودداري فرماييد.
  7. رعايت کپي رايت در مطالب ارسالي الزامي است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطي بلافاصله حذف مي گردد.

گروه وبگردي صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید