امروز: جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 25 شوال 1445 | 2024-05-03
کد خبر: 360972 |
تاریخ انتشار : 07 خرداد 1399 - 18:18 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر احتمالا درخواست‌های پی در پی برای دیدنِ فضای خانه‌ای که زیبایی بیرونی‌اش هوش از ذهن عابران می‌برد، شاید هم ترس از جلوگیری از هر قدمی که تمایل داشته‌اند برای خانه بردارند و ملی بودن‌اش اجازه‌ی ان را نمی‌داده، باعث شده تا دو سال بعد از صدور حکم دیوان عدالت […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

احتمالا درخواست‌های پی در پی برای دیدنِ فضای خانه‌ای که زیبایی بیرونی‌اش هوش از ذهن عابران می‌برد، شاید هم ترس از جلوگیری از هر قدمی که تمایل داشته‌اند برای خانه بردارند و ملی بودن‌اش اجازه‌ی ان را نمی‌داده، باعث شده تا دو سال بعد از صدور حکم دیوان عدالت اداری، حالا با بنری زرد رنگ خروج از ثبت خانه از فهرست ملی را به گوش همه برسانند.

به گزارش صلح خبر، معمولا احکام خروج از ثبت آثار تاریخی در کشور یا در زمان آغاز تخریب خانه، یا نامه‌هایی که بعد از ابلاغ حکم دیوان در فضای مجازی منتشر می‌شدند، شنیده می‌شد، اما این بار اعلامِ حکم خروج از ثبت آثار ملی یک خانه‌ی تاریخی را خود مالکان انجام دادند.

بنر زرد رنگی که روی تراس خانه چسبانده شده، اعلام می‌کند که «این ملک به شماره دادنامه … به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رفع اثر و از فهرست آثار ملی خارج شده است.»

خانه‌ای تاریخی که هر چند در طول یکی دو سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر آغاز مرمت آن به گوش می‌رسید اما از سوی دیگر به مرور کاشی‌های سر درش هم حذف شدند و در طول چند روز گذشته هم خبر خروج از ثبت آن به صورت رسمی احتمالا از سوی مالک اعلام شده است.

خانه‌ای که دو مالک دارد و یک مالک درخواست خروج از ثبت داده

سجاد عسگری – دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران – در گفت‌وگو با صلح خبر، با اشاره به اطلاعاتی که روی در ورودی خانه نصب شده است، می‌گوید: به نظر می‌رسد این خروج در روزهای آخر حضور «رجبعلی خسروآبادی» در سمتِ مدیر کلی میراث فرهنگی استان تهران بوده است که در سکوت مطلق رخ داده است و اکنون مالک بنا با نصب بنری بر ایوان این اثر تاریخی، نسبت به این اتفاق اطلاع‌رسانی عمومی کرده است که می‌توان آن را یکی از جدیدترین شیوه‌های خروج از ثبت یک اثر از فهرست آثار ملی دانست که با نصب بنر به همه اطلاع‌رسانی شده است.

او ادامه می‌دهد: این خروج از ثبت در حالی رخ داده که شهرداری منطقه ۱۱ شهر تهران، مالک ۳ دانگ این بنا است و دیوان تنها با شکایت یکی از مالکان و با تضییع حق شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی، این اثر را احتمالا بدون رضایت شهرداری از ثبت خارج کرده است، در حالی که شهرداری قصد داشت نما را مرمت کند، اما احتمالا به دلیل خروج از ثبت امکان انجام این کار را دیگر نداشته است.

این تصویر از پرونده ثبتی این خانه‌ی تاریخی تهیه شده است

وی با اشاره به «افراز» بودن یا نبودن حکم می‌گوید: اگر حکم افراز باشد و مشخص شود که سه دانگ هر کدام از مالک‌ها در کدام نقطه خانه قرار دارد حکم افراز است و باید فقط سه دانگ از خانه از ثبت خارج شود، اما اگر حکم «عدم افراز» داشته باشد، مشخص نیست که کدام بخش خانه باید از ثبت خارج شود و کدام بخش خیر، بنابراین دیوان عدالت اداری نمی‌تواند برای بخش مشخصی حکم خروج از ثبت صادر کند.

این تصویر از پرونده ثبتی این خانه‌ی تاریخی تهیه شده است

«گلستانه» را نه معمارش، بلکه تزیینات‌اش تاریخی کرد

امیررضا فرهبد – استادیار مدعو دانشگاه آزاد تهران مرکز، پژوهشگر تهران – که در طول چند سال گذشته برای تالیف کتاب «تهران من» به بخش زیادی از خانه‌های تاریخی تهران از جمله خانه «گلستانه» سر زده است، به صلح خبر می‌گوید: این خانه توسط شخصی حقیقی در سال ۱۳۱۱ یعنی در دوره‌ی تاریخی پهلوی اول ساخته شد اما معماری و تزیینات ارزشمند آن، دلیل کافی برای ثبت ملی این بنا بود.

او با اشاره به این که در زمان تهیه‌ی پرونده‌ی ثبتی خانه در سال ۱۳۸۴، ملک متعلق به شخصی به نام «گلستانه» بود، نام آن در پرونده‌ی ثبتی «گلستانه» نام گرفت و سرانجام ۲۵ آبان ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۷۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این تصویر از پرونده ثبتی این خانه‌ی تاریخی تهیه شده است

وی با بیان این‌که این خانه‌ی تاریخی دارای دو پلاک است، ادامه می‌دهد: معمار این خانه‌ی ارزشمند  که ساختِ آن بیشتر از یک سال طول می‌کشد «حیدر افغانی» عنوان شده و گچبری‌هایش را شخصی به نام «بلشویک» انجام داده است، بنایی که در واقع دو ملک قرینه‌ی یکدیگر است.

این تصویر از پرونده ثبتی این خانه‌ی تاریخی تهیه شده است

او با اشاره به این‌که این بنای تاریخی از نظر سازه‌ای و معماری داخلی هم ردیف خانه‌های دوره‌ی خود است و اثر شاخصی از نظر معماری داخلی محسوب نمی‌شود، می‌افزاید: فقط نمای ساختمان با توجه به ایوان و سرستون‌های گچ‌بری شده‌ و گچ‌کاری شده‌اش جلب توجه می‌کند و آن را متمایز از دیگر خانه‌های تاریخی منطقه ۱۱ تهران می‌کند.

این تصویر از پرونده ثبتی این خانه‌ی تاریخی تهیه شده است
این تصویر از پرونده ثبتی این خانه‌ی تاریخی تهیه شده است

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید