امروز: سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 29 شوال 1445 | 2024-05-07
کد خبر: 196912 |
تاریخ انتشار : 06 آبان 1396 - 20:03 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله محیط زیست صلح خبر به گزارش خبرنگار مهر، نشست «نقش رسانه‌ها در کاهش بحران آب» عصر امروز شنبه ۶ آبان با حضور میرمهرداد میرسنجری، ‌هادی خانیکی و بابک کلائی به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه ها با حضور میرمهرداد میرسنجری عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه ملایر، هادی خانیکی و استاد ارتباطات […]

به گزارش مجله محیط زیست صلح خبر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «نقش رسانه‌ها در کاهش بحران آب» عصر امروز شنبه ۶ آبان با حضور میرمهرداد میرسنجری، ‌هادی خانیکی و بابک کلائی به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه ها با حضور میرمهرداد میرسنجری عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه ملایر، هادی خانیکی و استاد ارتباطات و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و بابک کلائی مدیر انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور در تالار گفتگوی شماره ۳ شبستان مصلی، محل برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

در این نشست هادی خانیکی استاد ارتباطات و رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در سخنانی با اشاره به تجربه همکاری این انجمن با انجمن جامعه‌شناسی ایران و اندیشکده تدبیر آب در پژوهشی که با همکاری یکدیگر در این زمینه انجام داده‌اند، گفت: ما برای تحلیل مسیرها به این نتیجه رسیدیم که تأثیرات بحران آب را نمی‌شود تنها در حوزه مدیریت تولید یا بخش مصرف تقسیم کرد. کمبود آب در حال تبدیل به مسئله‌ای چندبُعدی است و نمی‌شود مثلاً آن را فقط به حوزه محیط‌زیست مرتبط دانست.

وی افزود: بحران آب زمانی که به یک مسئله اجتماعی تبدیل شود، می‌توان نسبت به رفع مخاطرات آن در آینده امیدوار بود. در ضمن باید بدانیم که مسئله خشکسالی تنها منحصر به ایران نیست بلکه بحرانی جهانی است.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در ادامه گفت: تلاش ما و دو انجمن علمی دیگر در این راستا بوده است که مسئله آب را وارد گفتگوهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کنیم که در این راستا تاکنون ۱۳ جلسه با همین محور در دانشگاه‌های مختلف اعم از دانشگاه‌های جامع و یا تخصصی برگزار کرده‌ایم.

خانیکی تصریح کرد: صورت مسئله از نظر ما این است که به‌رغم جدی بودن بحران آب و اینکه ما امروز شاهد اثرات آن هستیم، این موضوع هنوز به یک مسئله اجتماعی تبدیل نشده است. طبیعتاً در این زمینه نقش رسانه‌ها در تبدیل کردن آب به یک مسئله اجتماعی، آشکار است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کماکان در جامعه ما فرافکنی‌های مختلفی در این زمینه انجام می‌شود و هر بخش تقصیر را به گردن بخش یا بخش‌های دیگر می‌اندازد، تأکید کرد: نخبگان جامعه ما نمی‌توانند مسئله آب را صرفاً به عملکرد دولت یا حکومت مرتبط کنند و از آن طرف نمی‌شود مسئله را صرفاً به بخش‌هایی از جامعه محدود کرد.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با بیان اینکه درواقع مسئله بحران آب هنوز به درستی روشن نشده است، گفت: گاه اخبار متناقض در زمینه آب ایجاد سردرگمی می‌کند و از آن سو ما شاهد هستیم که نهادهای مختلف مدام آمارهای متعدد در زمینه مسئله آب می‌دهند.

خانیکی در ادامه با اشاره به موانعی که رسانه‌ها را از پرداخت رسانه‌ای صحیح به مسئله آب دور کرده است، گفت: یک مانع اصلی این است که اساساً مسئله آب که یک مسئله بسیار پیچیده و غامض است، بسیار ساده دیده می‌شود. از طرف دیگر ما شاهد نوعی نگاه سیاست‌زده به مسئله آب هستیم. در عین حال سرمایه اجتماعی و تجمیع آن برای ایجاد همبستگی و مشارکت ملی در پرداختن به موضوع آب، مسئله‌ای اساسی است که نادیده گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در مسئله آب با موضوعی چندوجهی و پیچیده مواجهیم که متأسفانه در ابتدای راه به صورت ساده با آن برخورد شده است، گفت: در سال‌های اخیر کاری که رسانه‌ها در این زمینه انجام داده‌اند، این بوده که مسئله را از صورت ساده آن خارج و به یک مسئله اجتماعی تبدیل کنند که تا حدودی در این زمینه موفق بوده‌اند. اما نباید خودمان را گول بزنیم و باید متوجه باشیم که فعلاً فقط نوک کوه یخ دیده شده و خود کوه یخ دیده نشده است.

در ادامه این نشست، میرمهرداد سنجری عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه ملایر، در سخنانی با طرح این سوال که چرا یک و نیم قرن پیش بحران آب وجود نداشت؟، در پاسخ به آن گفت: آب مهمترین مسئله از قرن های ابتدایی جمعیت جهان بوده که امروز به بیش از ۷ میلیارد رسیده و ۷ برابر شده است. ما محیط زیستی ها اعتقاد داریم که تنها یک زمین داریم که توان زیستی خاص و محدودی دارد.

وی افزود: در تمام دنیا این معضل وجود دارد و سه بخش منابع، مردم و دولتمردان و نظام حکومتی در ایران و جهان در این معضل موثر است. نمی شود تنها علت را بر گردن حکومتی ها انداخت. ما نمی توانیم خشکی دریاچه ارومیه را به گردن خشکسالی  بیندازیم.

این استاد دانشگاه و کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه ایرانی ها در روز بیش از ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کنند در حالی که ۵ لیتر برای پخت و پز و آشامیدن کافی است، یادآور شد: مشکل آب را جناح بندی نکنیم و تقصیر را بر گردن جناح چپ و راست نیندازیم.

میرمهرداد سنجری گفت: متاسفانه همواره نگاه سیاسی و حزبی بر مدیریت منابع اب و محیط زیست کشورملن غالب بوده است اما آیا آبی که برای آشامیدن نیاز داریم به جناح بندی های سیاسی مرتبط است؟!

بابک کلانی مدیرمسئول روزنامه سبزینه و مدیر انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور هم در این نشست با ارائه آماری از وضعیت آبی کشورمان گفت: شمار چاه های عمیق و نیمه عمیق در سال ۵۱، ۴۷ هزار و ۱۳۷ حلقه بوده که این تعداد در سال ۹۲، به ۷۷ هزار و ۵۶۷ حلقه رسیده است.

به گفته مدیر انجمن صنفی نشریات تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی کشور، در حال حاضر تعداد چاه های مناطق ممنوعه بدون مجوز ۳۷۳ هزار و ۴۵۰  حلقه  است که ۳۷ میلیارد متر کعب از مناطق ممنوعه برداشت می شود. متاسفانه ما کارگروه حرفه ای در حوزه آب و منابع طبیعی در رسانه نداریم.

Let’s block ads! (Why?)

خبرگزاری مهر

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران صلح خبر

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید