امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 42237 |
تاریخ انتشار : 19 آذر 1391 - 20:09 | ارسال توسط :
13
1
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی : دفعه‌ قبل که هشت کودک در درودزن فارس، وسط آتش ماندند و تن‌های کوچکشان سوختن را تجربه کرد، دعا کرده بودیم این آخرین بار باشد اما نبود و باز کودکان در پیرانشهر وسط آتش گرفتار شدند، یکشنبه 19 آذر ماه وزیر آمده بود تا توضیح دهد. به گزارش پارسی وی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر […]

پارسی وی : دفعه‌ قبل که هشت کودک در درودزن فارس، وسط آتش ماندند و تن‌های کوچکشان سوختن را تجربه کرد، دعا کرده بودیم این آخرین بار باشد اما نبود و باز کودکان در پیرانشهر وسط آتش گرفتار شدند، یکشنبه 19 آذر ماه وزیر آمده بود تا توضیح دهد.

به گزارش پارسی وی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش و مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر و رییس سازمان نوسازی مدارس کشور یکشنبه بنا به درخواست نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر شدند تا بگویند تصمیم اشتباه معلم کلاس روبرویی باعث صدمه به جان دختران دانش آموز پیرانشهری شده است.

ابتدای جلسه علنی مجلس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از کمیسیون‌ها‌ی آموزش و تحقیقات و بهداشت خواست تا آتش سوزی در مدرسه شین آباد پیرانشهر را پیگیری کنند. لاریجانی همچنین تاکید کرد که باید مقصر حادثه شناسایی شود و با آموزش معلمان از بروز حادثه‌های مشابه پیشگیری شود.

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر نیز در جلسه علنی روز یکشنبه شاید تندترین حرف‌ها را خطاب به وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد و با صراحت از او خواست که استعفا دهد.

آخرین خبری که در این زمینه امروز منتشر شد نیز حاکی از درگذشت یک دانش آموز این مدرسه است.

فارس نوشت: یکی از دانش‌آموزان حادثه دیده در آتش‌سوزی کلاس درس دبستان روستای «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر، عصر یکشنبه 19 آذر ماه بر اثر شدت جراحات فوت کرد. بر اثز حادثه آتش‌سوزی کلاس درس دبستان «انقلاب اسلامی» روستای «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر استان آذربایجان غربی، 28 دانش‌آموزان دختر کلاس چهارم دبستانی مصدوم شدند که یکی از دانش‌آموزان به دلیل شدت جراحات فوت کرد.

عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ضمن اعلام این خبر، فوت این دانش‌آموز را به خانواده وی و جامعه تسلیت گفت.

جزئیات مذاکرات مطرح شده در صحن علنی روز یکشنبه 19 آذر ماه مجلس شورای اسلامی درباره حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در شین آباد در جدول آمده است.

اظهارنظرکننده در صحن علنی مجلس

جزئیات اظهارات

مرتضی رییسی
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور

مهر: بحثهایی مبنی بر استفاده از بخاری گازی در کلاس درس مطرح شده است که باید بگویم استفاده از این نوع بخاری نه در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا مرسوم و استاندارد نیست. گفتنی است بخاری استفاده شده در این مدرسه از نوع بخاریهای استاندارد کاربراتوری بوده است.

ایسنا: گازرسانی و استفاده مستقیم از آن در کلاس‌های درس در کل دنیا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. برای استقرار سیستم حرارت مرکزی در 150 هزار کلاس درس و 50 هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش نیاز به هزار میلیارد تومان بودجه هستیم.

ایسنا: این مدرسه سرایدار نداشته و فقط خدمتگزار داشته است. خدمتگزار مدرسه ساعت 7:15 وارد مدرسه شده و بخاری‌ها را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به تدریج وارد کلاس می‌شوند و معلم ساعت 7:50 وارد می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده می‌کردند و حتی برخی از آنان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند ولی معلم اجازه نمی‌دهد.

فارس: معلم سراغ خدمتگزار می‌رود و خدمتگزار نیز بدون کنترل بخاری دوباره آن را روشن می‌کند که این موضوع موجب آتش گرفتن بخاری می‌شود. بر اساس گزارشها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.

ایسنا: معلم کلاس مجاور که 33 دانش‌آموز داشت به کمک خدمتگزار مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان محل حادثه می‌آیند و بخاری را به جلوی درب کلاس منتقل می‌کنند ولی بخاری به دلیل سوختگی دست، از دست‌شان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. نفت، کف کلاس پخش می‌شود و آتش می‌گیرد اما دانش‌آموزان با کمک اهالی از کلاس خارج می‌شوند. در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی، بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.

مهر: افراد مدرسه از کپسول پودر و گاز آتش نشانی که در کلاس نصب شده است استفاده نکرده اند.

حمیدرضا حاجی بابایی

وزیر آموزش و پرورش

مهر: این درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می افتد عذرخواهی کند.

فارس: از الآن تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.

مهر: آموزش و پرورش نیز تمام هزینه ها برای برگشت این دانش آموزان به زندگی را پرداخت خواهد کرد و در هر جای دنیا که نیاز باشد آنها درمان شوند هزینه اش را آموزش و پرورش تقبل می کند.

فارس: در این کلاس 36 دانش‌آموز داشتیم. این تعداد خارج از نرم تهران و کل کشور نیست. در تهران برای هر کلاس تقریبا ً‌31 دانش‌آموز در نظر گرفته شده و نرم دنیا نیز در هر کلاس 25 نفر است.

فارس: خانمی که معلم این کلاس بوده بسیار مسئولانه عمل کرده است. البته این مدرسه خدمتگزار هم داشته که خدمتگزار قبل از شروع کلاس‌ها تمام بخاری‌های 6 کلاس را نفت می‌ریزد اما نفت در این کلاس به بیرون تراوش می‌کند و اطراف آن آتش می‌گیرد. من که وزیر هستم قطعاً‌ اندازه معلم دلسوز نیستم، معلم این کلاس بسیار حساس و دلسوز بوده به همین دلیل به کلاس روبرویی مراجعه کرده و از آقایی که در آن کلاس بوده درخواست کمک می‌کند، متأسفانه آن آقا دانش‌آموزان را به بیرون از کلاس نفرستاده چرا که تصور می‌کرده با بیرون بردن بخاری مشکل حل می‌شود. اگر دانش‌آموزان به بیرون از کلاس فرستاده می‌شدند قطعاً این مشکل پیش نمی‌آمد. در ادامه این ماجرا خدمتگزار مدرسه بخاری را برداشته و سعی می‌کند آن را به بیرون از کلاس منتقل کند اما جلوی درب کلاس دستش می‌سوزد و بخاری از دستش به زمین می‌افتد.

علی لاریجانی
رئیس مجلس شورای اسلامی

فارس : کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش تا بازگشت کامل مصدومان حادثه پیرانشهر به زندگی عادی پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

* باید مشخص شود مقصر این حادثه کیست و با آن برخورد شود و البته با آموزش و تعلیم و ریشه‌یابی اینگونه حوادث از تکرار آن جلوگیری شود. حادثه اخیر نشان داد که یا آموزش‌های اولیه کم بوده و یا افراد دستپاچه شده یا تعلل داشتند که باید بررسی و برخورد شود.

* افرادی که آسیب‌دیده‌اند باید مورد توجه قرار گیرند و همانطور که وزیر آموزش و پرورش وعده داده‌، تمامی هزینه‌های مربوط به آنها پرداخت شود و وزارت بهداشت و آموزش و پرورش تلاش کنند تا با توجه به اینکه این دانش‌آموزان دختر هستند تا رسیدن به شرایط عادی و بازگشت آنها به اجتماع تمام تلاش‌ها صورت گیرد و هزینه‌ها پرداخت شود.

رسول خضری
نماینده مردم پیرانشهر در مجلس

ایسنا: بروز حوادثی مشابه حادثه آتش‌سوزی پیرانشهر در همه جای دنیا موجب استعفای وزیر می‌شود، من هم می‌خواهم در ایران چنین اتفاقی بیفتد.

* دانش‌آموزان سال چهارم دبستان در کلاسی که 36 نفر را در خود داشت حضور داشتند در حالی که استاندارد کلاس‌ها کمتر از این تعداد است.

* شین‌آباد به تازگی جزء شهرستان پیرانشهر شده است، مدرسه‌ای که پانصد متر دورتر از محل حادثه بود شوفاژ دارد ولی مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده است بخاری نفتی داشت و این در حالی است که 10 سال است به این منطقه گازرسانی شده است. چرا این مدرسه فاقد سیستم حرارت مرکزی است؟ اگر هشت سال قبل و موقع ساختن این مدرسه این موضوع مورد توجه قرار می‌گرفت امروز شاید شاهد این حادثه نبودیم.

* از نظر فضای آموزشی، در کل کشور مشکل وجود دارد ولی با توجه به برگشت بودجه‌های نوسازی و احداث مدارس در سال 90 حتی یک مدرسه هم ساخته یا نوسازی نشده است. وقتی منتخب مردم بودم در جلسه‌ای با مدیرکل آموزش و پرورش بیان شد که حتی یک ریال از بودجه عمرانی استان جذب نشده است.

* پنجره‌های کلاس‌های درس باید طوری ساخته شود که در مواقع بروز سانحه دانش آموزان بتوانند با شکستن شیشه‌ها جان خود را نجات دهند ولی در مدرسه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده پشت شیشه‌های کلاس درس نرده‌های محکمی وجود دارد. مگر به دانش‌آموزان از طریق معلمان، آموزش نحوه مبارزه با حوادث داده نشده است؟ و آیا مسئولان مدرسه نحوه برخورد و مواجهه با چنین حوادثی را نمی‌دانند؟ این حادثه خطای مسلم بشری را به روشنی نشان می‌دهد.

* این دانش آموزان دختر هستند و از نظر زیبایی سر و صورت باید از طریق جراحی‌های متعدد به وضعیت سابق خود بازگردانده شوند. هیات وزیران بودجه مورد نیاز برای جراحی دانش‌آموزان پیرانشهری را به تصویب برساند. مسائل روحی و روانی و درد ناشی از این سوختگی تا آخر عمر با این دانش‌آموزان است و باید فکری برای این موضوع بشود.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 13
    1. نویسنده :صیاد.مومنی

      توضیحات وزیر در مجلس درباره آتش‌سوزی پیرانشهر بخش گالری هنرمندان را نیز کاملتر کنید.

    1. نویسنده :سمیه.م

      سایته خوبیه. از نوع نمایش گالریها لذت بردم. جالبه که عکسای سایت به این راحتی لود میشن.

    1. نویسنده :محمد

      جالب بود :دی

    1. نویسنده :محمد.رحمتي

      قالب و سایت قشنگیه موفق باشین.

    1. نویسنده :سمیرا

      تلاشتان قابل تقدیر و سپاس است. اما جای کار زیادی دارد.

    1. نویسنده :نیما.صادق

      سایت خوبی دارید. مخصوصا نوشته توضیحات وزیر در مجلس درباره آتش‌سوزی پیرانشهر جالب بود.

    1. نویسنده :امیر

      عکسای بازیگران را بیشتر کنید.

    1. نویسنده :روشنفکر

      مثله همیشه خوب و عالیه 🙂

    1. نویسنده :sana.dehghan

      از زحماتتان متشکرم. :-p

    1. نویسنده :ایسنا

      matlab khobi bood…moafagh bashid

    1. نویسنده :نارنجی

      سایت خوبی دارید. مخصوصا نوشته توضیحات وزیر در مجلس درباره آتش‌سوزی پیرانشهر جالب بود.

    1. نویسنده :mahyar.moazzen

      سایت باید جامع و فراگیر باشه هنوز کار زیاده و امیدوارم تا آخر همین طور ادامه بدین :دی

    1. نویسنده :محمد.رحمتي

      با قدرت ادامه دهید… پایان شب سیه سپیدد است… 🙂