امروز: دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الإثنين 6 ذو القعدة 1445 | 2024-05-13
کد خبر: 120576 |
تاریخ انتشار : 19 آبان 1395 - 11:54 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله علم و فناوری پایگاه صلح خبر ؛ دانش > دانش – همشهری آنلاین:زمانی که آژانس فضایی اروپا ارتباطش را با فضاپیمای کیاپارلی در ماموریت بلند پروازانه اگزومارس از دست داد، این فرودگر مانند یک بمب آتش‌زا با سطح مریخ برخورد کرد. براساس گزارش اسپيس، تصاوير پيشين از بقاياي اين فرودگر تنها منطقه برخورد و سقوط را […]

به گزارش مجله علم و فناوری پایگاه صلح خبر ؛

دانش > دانش – همشهری آنلاین:
زمانی که آژانس فضایی اروپا ارتباطش را با فضاپیمای کیاپارلی در ماموریت بلند پروازانه اگزومارس از دست داد، این فرودگر مانند یک بمب آتش‌زا با سطح مریخ برخورد کرد.

براساس گزارش اسپيس، تصاوير پيشين از بقاياي اين فرودگر تنها منطقه برخورد و سقوط را مشخص مي‌كردند،‌اما تصاوير جديد رنگي تصويري واضح‌تر را از آخرين لحظات كياپارلي نمايش مي‌دهند.

فضاپیما

اين كاوشگر 2/40 متري در حين فرود آمدن از مراحل دشواري مانند ورود به اتمسفر و باز كردن چتر نجات جان سالم به در برد،‌اما نقصي رايانه‌اي منجر با نابودي آن شد. قرار بود كياپارلي در حين فرود براي 30 ثانيه موتورهايش را روشن كرده و فرودي آرام را براي فرودگر تضمين كند، اما موتورها تنها سه ثانيه روشن ماندند.

در نتيجه فرودگر با شدت و با سرعت 298 كيلومتر بر ساعت با سطح مريخ برخورد كرد درحالي كه حجم زيادي سوخت به همراه داشت و نتيجه اين برخورد انفجاري بزرگ و ايجاد حفره‌اي عميق در سطح سياره بود.

مریخ

آژانس فضايي اروپا هرلحظه با استفاده از كاوشگر اكتشافي مريخ تصاوير بهتري را از اين سانحه فضايي به دست مي‌آورد، مدارگردي كه به صورت مداوم از بالاي محل اين منطقه عبور كرده و از آن تصويربرداري مي‌كند. تا به امروز تمامي اين تصاوير سياه و سفيد بوده است، اما اين كاوشگر در اول نوامبر 2016 با استفاده از فيلتر‌هايي خاص در دوربي HiRISE خود به تكنسين‌هاي زميني اجازه داد تا رنگ‌هاي قرمز، آبي و سبز را به تصاوير بيافزايند تا به اين شكل محل برخورد را با جزئيات و تمركزي بالا به نمايش درآورند.

در تصاوير جديد جزئياتي ديده مي‌شوند كه در تصاوير قديمي‌تر ديده نمي‌شدند، براي مثال نقاط سفيد رنگي كه در اطراف لكه‌اي تاريك پراكنده شده‌اند، تكه‌هاي متلاشي شده فضاپيما هستند. اين تكه تاريك وسعتي برابر 24 متر دارد. 

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید