امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 119978 |
تاریخ انتشار : 15 آبان 1395 - 20:19 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل پایگاه صلح خبر ؛ جهان > اروپا – یک روز پس از آنکه مقام‌های ترکیه اقدام به بازداشت هماهنگ رهبران و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق به‌عنوان دومین حزب مخالف این کشور در پارلمان کردند، نوبت دستگیری و زندان رفتن به ۹روزنامه‌نگار یکی از معدود روزنامه‌های منتقد دولت رسید تا مجموعه بحران ترکیه کامل شود. […]

به گزارش مجله بین الملل پایگاه صلح خبر ؛

جهان > اروپا – یک روز پس از آنکه مقام‌های ترکیه اقدام به بازداشت هماهنگ رهبران و نمایندگان حزب دمکراتیک خلق به‌عنوان دومین حزب مخالف این کشور در پارلمان کردند، نوبت دستگیری و زندان رفتن به ۹روزنامه‌نگار یکی از معدود روزنامه‌های منتقد دولت رسید تا مجموعه بحران ترکیه کامل شود.

براساس گزارش‌هاي منتشر‌شده نيروهاي امنيتي تركيه روز گذشته اقدام به بازداشت سردبير روزنامه جمهوريت به همراه 8روزنامه‌نگار ديگر اين روزنامه با حمله به خانه‌‌هايشان در استانبول كردند. مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه حكم بازداشت اين افراد به اتهام همكاري با پ‌ك‌ك و جريان فتح‌الله گولن(مخالف ساكن پنسيلوانيا) صادر شده است.

تعداد بازداشت و دستگيرشدگان به ظن ارتباط با جنبش گولن و دست‌داشتن در كودتاي اين كشور طي سه‌ماه‌و‌نيم گذشته به بيش از 116هزار نفر رسيده كه باعث نگراني جهاني شده است.بامداد روز جمعه نيروهاي امنيتي تركيه به‌صورت هماهنگ صلاح‌الدين دميرتاش و فيگن يوكسك‌داغ، رهبران حزب دمكراتيك خلق به همراه 9نماينده ديگر اين حزب را دستگير كردند. بازداشت اعضاي اين حزب حامي كردها روز گذشته هم ادامه پيدا كرد و حداقل 9نفر ديگر از مقام‌هاي اين حزب ازجمله رئيس بخش منطقه آدانا بازداشت شدند.

به‌دنبال اين بازداشت‌ها روز گذشته كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريت خلق(مهم‌ترين حزب مخالف دولت) نشستي اضطراري را با حضور مقام‌‌هاي ارشد اين حزب برگزار كرد. درحالي‌كه پيش از اين دولت تركيه پ‌ك‌ك را مسئول انفجار مهيب روز جمعه در دياربكر معرفي كرده بود اما گروه تروريستي داعش به‌صورت رسمي مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است. منابع داعش اعلام كرده‌اند كه اعضاي اين گروه تروريستي اين حمله به مقر پليس را كه كشته شدن 9نفر را به‌دنبال داشت با خودرويي بمبگذاري شده انجام داده‌اند.

2نفر از مقام‌هاي حزب دمكراتيك خلق كه توانسته‌اند از بازداشت آزاد شوند اعلام كرده‌اند كه هدف داعش از اين عمليات هدف قرار دادن مقام‌هاي سياسي كرد در بازداشتگاه اين مقر پليس بوده است. يكي از رهبران پ‌ك‌ك با انتقاد شديد از بازداشت تعدادي از اعضاي حزب دمكراتيك خلق تهديد كرده كه نيروهاي اين گروه درگيري با نيروهاي دولتي را افزايش خواهند داد. نيچروان بارزاني نخست‌وزير منطقه كردستان عراق هم روز گذشته در بيانيه‌اي از دولت تركيه خواست مقامات و اعضاي دستگير شده حزب دمكراتيك خلق تركيه را آزاد كرده و به رأي مردمي كه مقامات اين حزب را انتخاب كردند احترام بگذارند.

  • بحران داخلي و خارجي

بازداشت‌هاي اخير بار ديگر اوضاع داخلي تركيه را دگرگون كرده است. در واكنش به بازداشت مقام‌‌هاي حزب دمكراتيك خلق، حاميان اين حزب در چندين شهر تركيه ازجمله استانبول، آنكارا، ازمير، آنتاليا و دياربكر، دست به اعتراض زدند و با پليس درگير شدند. پليس با استفاده از گاز اشك‌آور و خودروهاي آبپاش به مقابله با معترضان پرداخت و در جريان درگيري ميان معترضان و پليس ده‌ها نفر در شهرهاي مختلف تركيه دستگير شدند. پس از اروپا روز گذشته جان كربي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا هم در نشستي خبري اعلام كرد كه دولت آمريكا به‌شدت نگران بازداشت مقام‌هاي سياسي مخالف اين كشور است.

در ميان بحران داخلي هر روز جدال با كشورهاي مختلف در صحنه سياست خارجي تركيه بيشتر مي‌شود. مقام‌هاي تركيه از يك‌سو با استقرار تانك‌هاي خود در منطقه مرزي عراق در تقابل تمام عيار با بغداد قرار گرفته‌ و با فرستادن نيروهاي خود به داخل خاك عراق و سوريه تنش‌ها را افزايش داده‌اند.

تنش‌ها ميان آنكارا و واشنگتن هم هر روز بر سر استرداد فتح‌الله گولن و سياست‌هاي منطقه‌اي واشنگتن افزايش پيدا مي‌كند. اختلاف‌هاي اين كشور با اتحاديه اروپا هم با انتقادهاي اخير موگريني و وزير امور خارجه آلمان از آنكارا افزايش پيدا كرده و كار به تهديد دو طرف كشيده است. به تازگي دولت تركيه اعلام كرده درصورتي كه تا آغاز سال نو ميلادي شهروندانش امكان ورود به كشورهاي حوزه شينگن را پيدا نكنند مرزهاي خود را براي عبور پناهجويان و رسيدن‌شان به اروپا باز خواهد كرد.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید