امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 195592 |
تاریخ انتشار : 01 آبان 1396 - 14:30 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر تراژدی مرگ و زندگی به گزارش صلح خبر؛ شهروند در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 1 آبان خود نوشت: تراژدی مرگ و زندگی     تهمینه انصاری| گزارش مهمی در هفته جاری توسط کمیته بین‌المللی نجات در همکاری با امداد بین‌المللی منتشر شده است که وضع ناامید‌کننده پناهجویان روهینگیا را که […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

تراژدی مرگ و زندگی

به گزارش صلح خبر؛ شهروند در صفحه اول روزنامه امروز دوشنبه، 1 آبان خود نوشت: تراژدی مرگ و زندگی

 

تراژدی مرگ و زندگی

 

تهمینه انصاری| گزارش مهمی در هفته جاری توسط کمیته بین‌المللی نجات در همکاری با امداد بین‌المللی منتشر شده است که وضع ناامید‌کننده پناهجویان روهینگیا را که از خشونت و درگیری میانمار فرار کرده‌اند، نشان می‌دهد. تنها دومین ارزیابی نیاز بحران آوارگان روهینگیا به پایان رسیده است که نشان می‌دهد وسعت این بحران چندصد ‌هزار نفر را که از بنگلادش در حال خروج و فرار از درگیری‌های راخین هستند، تحت‌ تأثیر خود قرار می‌دهد. کمیته بین‌المللی نجات هشدار می‌دهد که 200‌هزار نفر دیگر نیز در هفته‌های آتی وارد این کشور می‌شوند. بیش از سه‌چهارم این جمعیت فاقد غذا هستند؛ اکثریت مردم روزانه غذای کمتری مصرف می‌کنند یا رژیم غذایی خود را به غذاهای ارزان‌تر تغییر می‌دهند.

آب هست، اما از نوع آلوده‌اش

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که خانواده‌ها در بنگلادش مجبور به زندگی در شرایطی هستند که با یک مشکل عمده بهداشتی مواجه شده‌اند؛ تقریبا یک‌سوم مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی آن هم در فضای باز هستند و اکثریت قریب به اتفاق از 95‌درصد آب آشامیدنی آلوده استفاده می‌کنند که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. کت ماهونی، مسئول واکنش سریع کمیته بین‌المللی نجات در بنگلادش می‌گوید: بهداشت ضعیف و فقدان آب سالم و پاکیزه خطر ابتلا به بیماری وبا را افزایش می‌دهد؛ همان خطری که ما امروز در کشورهایی مانند یمن می‌بینیم. کمبود پول برای مسکن و غذا در میان سایر موارد بیشترین نیاز خانواده‌ها (73درصد) بوده است. این مسأله با کمبود اقلام خانگی (61درصد) ازجمله تجهیزات آشپزی، پتو و غذا (52درصد) همراه بوده است. این ارقام نشان می‌دهند که زنان و دختران بزرگترین گروه تشکیل‌دهنده اردوگاه‌ها هستند و 87‌درصد از خانواده‌ها دارای حداقل یک عضو با آسیب‌پذیری شناسایی شده‌اند؛ یعنی سالمندان (49درصد)، زنان باردار (18درصد)، معلولان (12 درصد) یا زخمی (17 درصد). تقریبا نیمی از زنان باردار مراقبت‌های پزشکی را دریافت نکرده‌اند و دو‌سوم آنها نمی‌دانستند برای درمان دقیقا به کجا مراجعه کنند.

هشدار در مورد خشونت جنسی

گزارش‌های خشونت جنسیتی علیه زنان در جمعیت روهینگیا بسیار زیاد است. هم کسانی که مجبور به مهاجرت به بنگلادش هستند و هم کسانی که در شمال میانمار به دام افتاده‌اند، از خدمات ضروری و کمک‌رسانی‌ها محرومند. کمیته بین‌المللی نجات بشدت نسبت به گزارش‌هایی که در آن دختران در اردوگاه‌های روهینگیا هنگام رفتن به توالت یا جمع‌آوری هیزم مورد تجاوز قرار می‌گیرند، هشدار می‌دهد. دختران در اردوگاه‌های روهینگیا به کمیته بین‌المللی نجات گفتند: «امنیت در شب برای رفتن به سرویس بهداشتی نیست، ممکن است هر لحظه اتفاقی بیفتد؛ زیرا روشنایی وجود ندارد.»

یک وضع واقعا تکان‌دهنده!

ساننا جانسون، مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی نجات گفت: «سطوح آسیب‌پذیری که در این‌جا شاهد آن هستیم بسیار شدید است؛ حتی برخی از بالاترین سطوحی که کمیته بین‌المللی نجات تا به حال دیده است.» زنانی که ما با آنها صحبت کردیم، گفته‌اند که خانواده‌ها و فرزندانشان قبل از فرار از مرز در پیش چشمانشان کشته شده‌اند. این وضعیت واقعا تکان‌دهنده است؛ به همین دلیل اولویت ما این است که اطمینان حاصل کنیم که حمایت مناسب بلافاصله صورت می‌گیرد. در کاکس‌بازار کمیته بین‌المللی نجات با همکاری شرکای ملی و بین‌المللی اقدام به واکنش اضطراری با تمرکز بر کمک‌های بهداشتی‌-درمانی، درمان سوء‌تغذیه شدید و حمایت از کودکان می‌کند. رویکرد کمیته بین‌المللی نجات پیشگیری از سوءرفتار جنسی است تا اطمینان حاصل شود که رنج زنان و دختران با مشارکت و جست‌وجوی کمک‌ها از بین رفته است. در میانمار کمیته بین‌المللی نجات به‌تدریج برنامه‌های بهداشتی و مراقبتی را در  اردوگاه‌هاي‌ مسلمانان و روستاهای راخین از سر می‌گیرد، اما هنوز دسترسی مردم به کمک‌های انسان‌دوستانه محدود است و هزاران نفر دیگر بدون دسترسی به کمک‌های حیاتی، مخصوصا در شمال راخین، باقی مانده‌اند. جانسون اضافه کرد: «در چنین بحران بی‌سابقه‌ای، وظیفه حیاتی ما رسیدگی به به افراد آسیب‌پذیر است.» جانسون افزود: «کمیته بین‌المللی نجات آماده است تا در کاکس‌بازار و راخین، برای نجات جان انسان‌ها و جلوگیری از وخامت بیشتر شرایط زندگی آنها در این درگیری‌ها اقدام کند. هر روز 20هزار نفر از مرز عبور می‌کنند؛ میزانی که از واقعه رواندا (کشوری در آفریقا) دیگر مشاهده نشده است. ما نیاز به حمایت کامل از جامعه بین‌المللی برای پاسخ به بحران فوری پناهندگان جهان داريم.

این بحران به واکنش سریع نیاز دارد

برای بررسی جزییات بیشتر وضع پناهندگان روهینگیا در بنگلادش، با دکتر مهراب شریفی سده، مسئول دفتر پشتیبانی هلال‌احمر ایران در عملیات امداد‌رسانی پناهجویان میانمار در بنگلادش گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.

 شما الان در منطقه حضور دارید. ممکن است برایمان بگویید وضع فعلی آوارگان به چه صورت است؟

در حال‌ حاضر وضع همچنان ناپایدار است و آوارگان جدید در حال ورود هستند و حجم عملیات امداد بشر‌دوستانه سنگین و دشوار است. قریب به ۸۰۰‌هزار نفر وارد شده‌اند و همچنان ورود پناهندگان جدید ادامه دارد. با وجود ورود بخش‌های امدادی سازمان ملل متحد، جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و دیگر نهادهای غیردولتی و خیریه همچنان بخش اعظمی از نیازها بی‌پاسخ مانده است؛ امداد به این آوارگان تلاش گسترده‌ای می‌خواهد که فقط زنده بمانند.

 به جز شما چند نفر دیگر از هلال‌احمر ایران در منطقه حضور دارند؟

نیروی مستقر اکنون بنده و یک نفر دیگر هستیم؛ اما سفارت جمهوری اسلامی در بنگلادش نیز در تلاش است که با ایجاد هماهنگی‌ها و تسهیلات لازم به عملیات امداد کمک کند.

 با ارزیابی که داشتید، فکر می‌کنید نیاز‌های فوری که آوارگان به آنها احتیاج دارند، چه مواردی هستند؟

آوارگان نیازهای گسترده‌ای دارند؛ ولی اگر در ابتدا نیازهای حیاتی را مد نظر قرار دهیم، آوارگان به آب سالم و بهداشتی، غذا (مواد اولیه غذایی برای تهیه غذا شامل برنج، عدس، شکر، روغن و نمک) نیاز فوری دارند. همچنین اقلام غیرغذایی شامل پتو، لباس، ظروف و پشه‌بند مورد نیاز است، آوارگان به بسته بهداشتی شامل صابون، پودر لباسشویی، تیغ، ناخنگیر و… نیاز جدی دارند.

 جمعیت‌های ملی دیگری هم در منطقه مستقر هستند؛ این جمعیت‌ها چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟

جمعیت‌های ملی فنلاند، نروژ، دانمارک، انگلیس، ژاپن، کره، آلمان در این‌جا حضور خوبی دارند. نروژی‌ها هفته گذشته بیمارستان صحرایی با ۶۰تخت بستری را در منطقه گاردن رابر راه‌اندازی کردند. در بخش درمان فنلاندی‌ها و ژاپنی‌ها نیز فعالند. جمعیت‌های قطر و بحرین نیز کمک‌هايی را آورده‌اند ولی حضور پررنگی ندارند. جمعیت ترکیه نیز حضور خوبی دارد.

 در این بحران، دو متولی اصلی امدادرسانی‌های بشردوستانه ازجمله فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر چه نقشی در تسکین آلام مردم روهینگیا دارند؟

فدراسیون بیشتر نقش هماهنگی و ارایه تسهیلات و اطلاعات به جمعیت‌های ملی را دارد؛ در این‌جا نیز بخش ارزیابی و هماهنگی میدانی (Fact) مستقر است. همچنین تیم‌های واکنش سریع پاسخگویی منطقه‌ای نیز در این منطقه حضور دارند.

آوارگان در برخورد با ایرانیان چه واکنشی از خود نشان می‌دهند؟

زبان روهینگیایی زبان دشواری است و امکان برقراری ارتباط کمتر وجود دارد. افراد كمي در بین آنها به زبان انگلیسی تسلط دارند. متاسفانه آسیب‌های روحی و روانی وارد‌شده به اینها مانند از دست‌دادن بستگان، شاهد صحنه‌های قتل و تجاوز‌بودن آنها را به افرادی گوشه‌گیر، در خود فرو رفته و آرام بدل ساخته است؛ این مردم بشدت آسیب‌دیده و تروماتیزه شده‌اند. ارايه خدمات حمایت‌های روانی و اجتماعی به اینان یک اولویت است که خوشبختانه جمعیت دانمارک ورود كرده است.

 آیا محموله دیگری از ایران برای آوارگان میانمار ارسال می‌شود؟

سه محموله از کشورمان به منطقه رسیده و چادرهای اهدایی کشورمان با آرم جمهوری اسلامی در اماکن مهم بیمارستان صحرایی و مراکز توزیع مورد استفاده قرار گرفته است. جمعیت هلال‌احمر در حال راه‌اندازی دفتر پشتیبانی مستقر در منطقه کاکس‌بازار است و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اعزام واحدهای درمانی و بیمارستان صحرایی در حال انجام است.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید