امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 180827 |
تاریخ انتشار : 25 شهریور 1396 - 10:10 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند به گزارش صلح خبر؛ کیهان در تیتر اول روزنامه امروز شنبه، 25 شهریور خود نوشت: ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند     سرویس سیاسی- آمریکا همزمان با تایید برجام، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد. […]

به گزارش مجله اخبار روز صلح خبر

ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند

به گزارش صلح خبر؛ کیهان در تیتر اول روزنامه امروز شنبه، 25 شهریور خود نوشت: ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند

 

ترامپ هم حاضر نشد از منافع سرشار برجام چشم‌پوشی کند

 

سرویس سیاسی-

آمریکا همزمان با تایید برجام، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد. مقامات آمریکایی‌ چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه به خوبی می‌دانند برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتری نمی‌توانستند با ایران به دست بیاورند، چراکه اغلب اهداف آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با تمدید تعلیق برخی از تحریم‌های هسته‌ای ایران به مدت 120 روز، تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز پنجشنبه از اضافه شدن نام 5 شخص و 2 موسسه ایرانی به فهرست تحریمی‌های این کشور خبر داد.

شرکت‌های ایرانی ITSec (امن پردازش خوارزمی) و مهندسی سدید کاران صبا هم در کنار افراد فوق‌الذکر، به اتهام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا، تحریم شده‌اند.

در متن این بیانیه، «استیو منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا مدعی شده است:«وزارت خزانه‌داری به اقدامات قاطع برای مقابله با تحریکات ایران، شامل حمایت از نیروی قدس سپاه و افراط‌گرایان تروریست، خشونت‌ها در سوریه و حملات سایبری با هدف ثبات‌زدایی از سیستم مالی ایالات متحده، ادامه خواهد داد».

وی افزود:«این تحریم‌ها، یک شرکت ایرانی که از برنامه موشک‌های بالستیک سپاه پشتیبانی می‌کند، خطوط هوایی که از انتقال نیرو و سلاح به سوریه حمایت می‌کنند و هکرهایی که به نهادهای مالی آمریکا حمله سایبری می‌کنند را هدف قرار‌داده است».

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین 3 فرد و 6 شرکت خارجی از جمله 2 شرکت هواپیمایی اوکراینی را به بهانه همکاری با ایران تحریم کرد.

اقدام دولت ترامپ در وضع کردن تحریم‌های جدید همزمان با تعلیق برخی تحریم‌ها، در حالی انجام شد که کاخ سفید اعلام کرده در جست‌وجوی راه‌هایی برای اعلام عدم پایبندی ایران به مفاد این توافق هسته‌ای در گزارشی است که قرار است ماه اکتبر تقدیم کنگره شود.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری گفت: تمدید تعلیق برخی تحریم‌های ایران، به هیچ‌وجه نشان‌دهنده موضع ترامپ در برابر برجام و دادن چک سفید به تهران برای ادامه اقدامات خود نیست.

نوئرت در ادامه در اظهارنظری گستاخانه گفت: برجام فقط بخشی از اقدامات ایران را پوشش می‌دهد ولی خیلی چیزها هست که در برجام ذکر نشده و این مایه نگرانی دولت ماست. مثلاً سربازان آمریکایی توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق کشته می‌شدند ولی کسی این مورد را پررنگ نمی‌کرد. این دولت می‌خواهد اقدامات شرورانه حکومت ایران را پررنگ کند و به آن بپردازد.

یکی از خبرنگاران پرسید: شما لیست بلندبالایی از انتظارات خود از ایران را اعلام کردید؛ آیا فکر نمی‌کنید که انجام این تغییرات، فقط با تغییر حکومت ایران حاصل می‌شود؟! سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: وزیر (تیلرسون) به هنگام انتخاب مجدد وی (حسن روحانی) بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که ما یک شانس جدید داریم و اگر او مسیر تغییر برخی رفتارهای دولتش را انتخاب کند، ما از این تغییر استقبال خواهیم کرد.

چرا ترامپ گفت برجام را پاره می‌کنم؟!

دونالد ترامپ در سال گذشته در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که در صورت پیروزشدن در انتخابات، برجام را پاره خواهد کرد. علت اصلی این اظهارنظر توسط ترامپ این بود که در صورت پیروز شدن – که پیروز شده – به جهان پیام بدهد که این ایران نیست که علی‌رغم عمل به تعهداتش، به علت برداشته نشدن تحریم‌هایش طلبکار است بلکه این آمریکاست که علی رغم عمل نکردن به تعهداتش، هنوز طلبکار و زیاده‌خواه است. پیام دیگر این موضع‌گیری این بود که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و نیازی به پاره شدن ندارد و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد.

علاوه بر این، برخی از کارشناسان معتقدند که مهره‌چینی‌های ضدایرانی ترامپ و هیاهوهای سیاسی- رسانه ای‌ وی برای پاره کردن برجام،با هدف القاء فضای جنگ برای رای آوردن تفکر انفعالی در برابر آمریکا به جای تفکر مقاومت در انتخابات ریاست جمهوری ایران صورت گرفته است.

متاسفانه آمریکایی‌ها اعم از دموکرات و جمهوریخواه و دولت و کنگره، با تست‌های متعدد دریافته‌اند که هر بلایی هم سر برجام بیاورند و هر نوع دشمنی مرتکب شوند، با کمترین واکنش عملی از سوی دولت آقای روحانی مواجه نخواهند شد.

اکنون آمریکا هیچ مانع بازدارنده یا هیچ سپرده‌ای در دست دولت روحانی نمی‌بیند که خود را در مضیقه بپندارد. بنابراین بدعهدی و تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد و به هیچ‌کدام از تعهداتش نیز پایبند نیست. چنانچه چند دقیقه بعد از تصویب قانون مادر تحریم‌ها علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، ترامپ در یک گردهمایی در ایالت اوهایو به ایران که به تمام تعهداتش عمل کرده، هشدار می‌دهد باید به برجام پایبند باشد و تهدید می‌کند اگر ایران به تحریم‌های جدید واکنش نشان دهد با «عواقب بسیار بسیار بزرگی» روبرو خواهد شد!

طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران

آمریکا همزمان با تایید برجام، فروش هواپیما به ایران را ممنوع کرد!

مجلس نمایندگان آمریکا با متمم پیشنهادی یک قانونگذار جمهوری‌خواه برای منع فروش هواپیمای مسافربری به ایران موافقت کرد.

پایگاه هیل، نشریه کنگره آمریکا با‌اشاره به این موضوع نوشت: تصویب این متمم علی‌رغم هشدارهای برخی از نمایندگان درباره مغایر بودن این اقدام با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صورت گرفت.

مطابق این گزارش، پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی پیشنهاد اضافه شدن دو متمم پیشنهادی به طرح بودجه دفاعی سال 2018 آمریکا را مطرح کرد. این متمم‌ها، به‌طور خاص، استفاده از منابع مالی برای مجاز کردن مبادلات مالی مربوط به فروش هواپیما را ممنوع می‌کند و اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا را از صدور مجوز جهت فروش هواپیما به ایران منع می‌کند.

این نماینده آمریکایی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس با متهم کردن ایران به استفاده از هواپیماهای مسافربری جهت انتقال منابع مالی و تسلیحاتی گفت که واشنگتن نباید به ایران هواپیما بفروشد.

پایگاه هیل نوشته هر دو متمم پیشنهادی روسکام با رأی‌گیری شفاهی به تصویب رسیدند.

بیانیه‌خوانی به جای اقدام متقابل!

گفتنی است مطابق با برجام آمریکا متعهد به صدور مجوز فروش هواپیما و خدمات و قطعات آن‌ در روز اجرا- 26دی ماه 94- به ایران بود  که با وجود گذشت 20 ماه،  از اجرای آن سرباز زده است.

متاسفانه ضعف و انفعال تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان طی 20 ماه گذشته منجر به زیاده‌خواهی آمریکا شده است. به عبارتی دیگر عدم اعتراض و بی‌تفاوت بودن مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان نسبت به نقض آشکار برجام توسط آمریکا این پیام آشکار را به طرف مقابل رسانده‌ است که تیم ایرانی در برابر وضع تحریم‌های جدید صرفاً به بیانیه‌خوانی می‌پردازد و واکنش متقابلی به نقض برجام نمی‌دهد. همین مسئله نیز منجر به آن شده که آمریکا پس از عدم اجرای 20 ماهه تعهدات خود، یک گام دیگر به جلو بیاید و نقض برجام را به شکل قانونی مکتوب دربیاورد!

عدم تغییر رفتار منطقه‌ای ایران در پسابرجام

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و «بوریس جانسون» همتای انگلیسی‌اش در یک کنفرانس خبری در لندن، درخصوص برجام صحبت کردند.

تیلرسون در این کنفرانس خبری مشترک مدعی شد‌:همانطور که در مقدمه برجام آمده، یکی از انتظارات از برجام این بود که به صلح خبر و ثبات منطقه و بین‌الملل کمک کند، اما معتقدیم که اقدامات ایران در تناقض با این انتظار است.

وی مدعی شد: حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، حمایت از اقدامات خرابکارانه در منطقه، حمایت از حملات سایبری، توسعه موشک‌های بالستیک، اتهامات ایران برای برآورده نکردن انتظارات از برجام است.

جانسون هم در این کنفرانس خبری مانند تیلرسون مدعی بود که رفتار منطقه‌ای ایران پس از امضای برجام، می‌بایست عوض می‌شده و گفت:یک بعد برجام این است که ایران باید به تعهداتش در برجام پایبند باشد و ضمنا از ماجراجویی و توسعه‌طلبی در مناطق مختلف مانند یمن و سوریه دست بردارد. جانسون منتفع شدن ایران از مزایای برجام را مشروط به تغییر رفتار تهران دانست.

ترامپ: ایران روح برجام را نقض کرده!

به گزارش فارس، «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از امضای تمدید 120 روزه تعلیق برخی تحریم‌های ایران مدعی شد که ایران روح توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش ابتدا به موعد انتشار سیاست جدید آمریکا در قبال ایران و برجام پرداخت و در تهدیدی مبهم گفت: به زودی در ماه اکتبر خواهید دید که چه خواهم کرد.

گفتنی است «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- فروردین 95- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن با ‌‌اشاره به اینکه روح برجام تغییر رفتار ایران است!، مدعی شد: شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای]یعنی همان قطع کمک به جبهه مقاومت] است.

پس از امضای برجام، دیگر مقامات آمریکایی نیز در اظهارنظرهای جداگانه، موضوع مطرح شده از سوی اوباما را با ادبیات مختلف بیان کرده‌اند.

برای نمونه «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه 95- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، از برد-برد در مذاکرات هسته‌ای رمزگشایی کرد. کری تاکید کرد:«مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».

وی مدعی شد: «اهداف دیگر ما، فشار بر ایران برای دست کشیدن از حمایت تروریست‌ها، پایان دادن به بی‌توجهی به حقوق ‌بشر و توقف مداخله ثبات‌زدایانه در امور همسایگانش است».

مقامات آمریکایی‌ها چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه به خوبی می‌دانند برجام محصول هر دو حزب است و توافق بهتری نمی‌توانستند با ایران به دست بیاورند، چراکه تمام اهداف و نیات آنها در برجام تحقق یافته بدون اینکه دستاوردی برای طرف مقابل یعنی ایران داشته باشد.
برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت مدعی بودند که برجام ابزاری در دست ایران برای لغو تحریم‌هاست، ولیکن همان‌طور که منتقدان نیز با دلایل متقن تاکید داشتند، در حال حاضر برجام صرفا ابزاری در دست آمریکا برای افزایش فشار بر ایران است.

برجام، موهبتی برای رژیم صهیونیستی!

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل، مایل به حفظ برجام هستند.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: مقام‌های اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو و ران درمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن مشغول ترغیب ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام هستند.

در طول مذاکرات هسته‌ای و همچنین پس از امضای برجام،وقتی برخی دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت نتوانستند با جنجال  و هیاهو، هشدار دلسوزانه و قاطعانه منتقدان برجام را خاموش کنند، ساز دیگری کوک کرده و گفتند؛ ببینید ملت! در دنیا برجام دو مخالف بیشتر ندارد؛ یکی منتقدان داخلی است و دیگری اسرائیل و شعار درست کردند که «کیهان- اسرائیل پیوندتان مبارک»!

اما تاکنون مستندات بسیاری درخصوص حمایت مقامات رژیم صهیونیستی از برجام منتشر شده است. در تیرماه سال جاری، مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی (کارمی گیلون رئیس‌اسبق شین‌‌بت) در فارین پالیسی نوشت: برجام برای تل‌آویو یک موهبت بود و به همین دلیل، حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علنا یا تلویحا به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دستکم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند.

بسیاری از کار‌شناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.

آمریکا به دنبال دائمی کردن برجام

«وندی شرمن» قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست این تیم در مذاکرات هسته‌ای با ایران در نشستی به میزبانی گروه Diplomacy Works گفت: لغو برجام بدترین اقدامی است که دولت آمریکا ممکن است آن را انتخاب کند.

کارشناسان معتقدند که نتیجه ایده‌آل برای آمریکا، لغو برجام نیست. چون رویکرد «وعده نسیه در برابر اقدام نقد» هیچگاه برای وعده دهنده ضرری ندارد چون چیزی را از دست نداده است. در حال حاضر نتیجه ایده‌آل برای آمریکا یک توافق ثانوی با حمایت متحدان اروپایی‌ای است که برجام را امضا کرده‌اند. کارشناسان پیش از این تاکید کرده بودند که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد. مقامات آمریکا در پی آن هستند تا با فشار بر دولت ایران برای تن دادن به برجام‌های دو و سه در قضایای موشکی و محور مقاومت، خسارت محض برجام را به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران تعمیم دهد. در روزهای اخیر نحوه رفتار آمریکا با برجام با کلیدواژه «مکمل برجام» مطرح شده است. بر این اساس آمریکا و کشورهای اروپایی در پی آن هستند که برجام را از یک توافق مدت‌دار به توافقی دائمی تبدیل کنند.

فارین پالیسی در گزارشی نوشت: اخیرا طرحی به کنگره و کاخ سفید ارائه شده که به دولت آمریکا توصیه می‌کند که از صدور تائیدیه پایبندی ایران به برجام خودداری کرده و تهدید کند که اگر ایران ظرف 90 روز با برخی درخواست‌ها از جمله صدور مجوز بازرسی از اماکن نظامی موافقت نکند، «تحریم‌های اقتصادی جهانی» علیه تهران اعمال شود. در ادامه گزارش آمده است: عدم تائید پایبندی ایران به برجام توسط دولت آمریکا به بهانه امتناع ایران از بازدید از مراکز نظامی علاوه بر احیای تحریم‌های تعلیق شده تحت برجام، تحریم‌های تازه‌ای از جمله در زمینه صادرات نفت ایران اعمال خواهد کرد.

فارین پالیسی افزود: کارکنان کاخ سفید در تلاش هستند تا گزینه‌هایی را به ترامپ ارائه دهند که بتوان با آنها در حالی فشارها به ایران را افزایش داد که برجام هم حفظ شود.

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبرنگاران RSS

قوانین خبرنگاران صلح خبر

  1. در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
  2. شما می توانید از بخش خبرنگاران صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
  3. شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
  4. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  5. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
  6. از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
  7. رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
  8. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید