امروز: چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 8 ذو القعدة 1445 | 2024-05-15
کد خبر: 345908 |
تاریخ انتشار : 15 اسفند 1398 - 16:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر وزیران خارجه اتحادیه عرب بار دیگر پایبندی خود را نسبت به حفظ وحدت و حاکمیت و نیز تمامیت ارضی لیبی و مخالفت‌شان را با دخالت‌های خارجی در این کشور اعلام کردند. به گزارش صلح خبر، به نقل از سایت مصراوی، در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

وزیران خارجه اتحادیه عرب بار دیگر پایبندی خود را نسبت به حفظ وحدت و حاکمیت و نیز تمامیت ارضی لیبی و مخالفت‌شان را با دخالت‌های خارجی در این کشور اعلام کردند.

به گزارش صلح خبر، به نقل از سایت مصراوی، در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب به ریاست عمان با موضوع تحولات لیبی که عصر چهارشنبه منتشر شد، ضمن درخواست برای ایجاد یک راه‌حل سیاسی جامع برای بحران لیبی، بر حمایت خود از اجرای کامل توافقنامه سیاسی صخیرات به عنوان تنها مرجع سازش سیاسی در لیبی و نقش همه نهادهای قانونی برگرفته از این توافق تاکید شد.

همچنین در این بیانیه با تاکید بر پایبندی به تمامی قطعنامه‌های قبلی اتحادیه درباره لیبی و مخالفت با نقض قطعنامه‌های مربوط به تحریم تسلیحاتی لیبی آمده است: مخالف دخالت‌های خارجی در لیبی از هر نوع و هر منبعی هستیم زیرا موجب تسهیل ورود شبه‌نظامیان خارجی به لیبی می‌شوند.

این اتحادیه با استقبال از نتایج کنفرانس برلین درباره لیبی و قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت و نیز از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی، توقف اقدامات نظامی را در قالب توافقی در نشست‌های ۵+۵ در ژنو خواستار شد.

در این بیانیه با اشاره به حمایت کامل از تلاش‌های هیئت سازمان ملل در لیبی برای حل بحران سیاسی آن از سه مسیر سیاسی، نظامی و اقتصادی، اتمام مذاکرات کمیته نظامی مشترک برای تحقق آتش‌بسی دائم را خواستار شد.

اتحادیه عرب در ادامه بار دیگر به لزوم دستیابی به راه‌حل‌هایی عربی-سیاسی برای بحران‌های کشورهای عربی از طریق این اتحادیه و نیز نقش محوری و اساسی کشورهای همسایه لیبی تاکید کرد.

همچنین در این بیانیه ضمن استقبال از قطعنامه سی و سومین نشست سران اتحادیه آفریقا برای برگزاری کفرانسی لیبیایی-لیبیایی و استناد به نقشه راه اتحادیه آفریقا برای لیبی و نیز قطعنامه کمیته عالی اتحادیه آفریقا درباره لیبی تاکید شد، منابع نفتی حق همه مردم لیبی است و تمامی موانع و تهدیداتی که در سر راه فعالیت بنادر و حوزه‌های نفتی لیبی وجود دارند باید برداشته شده و فعالیت‌های آنها تحت مدیریت انحصاری شرکت ملی نفت لیبی ازسرگرفته شوند. علاوه بر این دبیرکل اتحادیه عرب باید اجرای این طرح را پیگیری کرده و گزارشی در این خصوص به اتحادیه ارائه داده و به رایزنی‌های خود با دبیرکل سازمان ملل و همه طرف‌های لیبیایی ادامه دهد.

اتحادیه عرب همچنین از تلاش‌هایی که قطر برای تحقق توافق صلح خبر میان آمریکا و طالبان انجام داد، تقدیر و تشکر کرد.

به نقل از خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، اتحادیه عرب پس از نشست وزارتی خود در قاهره با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: امضای این توافقنامه (توافق صلح خبر میان آمریکا و طالبان) گام مهمی در مسیر برقراری صلح خبری جامع و پایدار در افغانستان با میانجیگری و تلاش‌های ارزشمند قطر محسوب می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است، اتحادیه عرب امیدوار است در روند صلح خبر افغانستان طی مرحله آتی همه گروه‌ها، مناطق و تشکل‌های جامعه افغانستان برای تضمین آینده‌ای امن برای مردم این کشور با یکدیگر به توافق برسند.

آمریکا و طالبان روز شنبه در دوحه توافقنامه تاریخی را به امضا رساندند که بر اساس آن واشنگتن در مقابل تضمین‌هایی از سوی طالبان، متعهد شد ظرف ۱۴ ماه تمامی نیروهای خارجی را از افغانستان خارج کند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید