امروز: پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 9 ذو القعدة 1445 | 2024-05-16
کد خبر: 438648 |
تاریخ انتشار : 04 خرداد 1400 - 4:15 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: باید در مذاکرات وین تمرکزمان به ویژه در لغو تحریم‌ها بر روی تحریم‌های بانکی، نفتی، کشتیرانی، پتروشیمی، بیمه و از این دست باشد چرا که 90 درصد اقتصاد ایران با لغو این تحریم‌ها تحت تاثیر مثبت قرار می‌گیرد. حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با صلح […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: باید در مذاکرات وین تمرکزمان به ویژه در لغو تحریم‌ها بر روی تحریم‌های بانکی، نفتی، کشتیرانی، پتروشیمی، بیمه و از این دست باشد چرا که 90 درصد اقتصاد ایران با لغو این تحریم‌ها تحت تاثیر مثبت قرار می‌گیرد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با صلح خبر با اشاره به مذاکرات وین و باید و نبایدهای برخی گروه های داخلی بر سر اینکه کلیه تحریم ها علیه ایران باید یک جا و قبل از اجرای تعهدات ایران لغو شود اظهار کرد: اگر می خواهیم مذاکرات در کل به نتیجه نرسد همین مذاکره برای مذاکره را ادامه دهیم اما گر بخواهیم به نتیجه برسد، باید تمرکزمان به ویژه در لغو تحریم ها بر روی تحریم های بانکی، نفتی، کشتیرانی، پتروشیمی و غیره باشد که تحریم های اصلی ایران است و 90 درصد اقتصاد ایران با لغو این تحریم ها تحت تاثیر مثبت قرار می‌گیرد. البته تحریم های دیگر هم حتما در برنامه مذاکره کنندگان است اما برای ایران مساله مهم لغو فوری همین تحریم‌ها است.

این کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: اصول مذاکره این گونه است که دو طرف برای رسیدن به نتیجه ای مرضی الطرفین خواسته هایشان را تعدیل می کنند. همان طور که در مذاکرات برجام هم این گونه بود؛ نه آمریکا به خواسته های حداکثری اش رسید نه ایران. اما آنچه به دست آمد مورد تایید و قبول هر دو طرف بود. آنچه که اوباما در برجام به دست آورد دیدیم که از سوی ترامپ یک شکست تلقی شد و از برجام خارج شد چرا که فکر می کرد آمریکا به ایران امتیازات زیادی داده است.

بهشتی پور تاکید کرد که معتقدم چیزی را باید در مذاکرات بخواهیم که قابل مذاکره باشد، این یک واقعیت است. در غیر این صورت صرفا مذاکره برای مذاکره است و وقت تلف کردن.

وی با اشاره به برخی اخبار در ایران که گفته می شود ایران با تمدید یک ماهه همکاری های فراپادمانی با آژانس موافقت کرده است گفت: این همکاری‌ها کلیدی است و امیدوارم اینکه گفته شده است یک ماه دیگر تمدید شده، صحت داشته باشد چون اگر این همکاری‌ها را قطع کنیم، نه تنها مذاکره از دست ممکن است برود بلکه چین و روسیه را هم به سمت آمریکا هل داده‌ایم چراکه مواضع این دو کشور تا زمانی که ایران در چارچوب مقررات پادمانی آژانس و نیز اجرای پروتکل الحاقی است با ما همسو است. در عین حال تمدید همکاری ها سازنده است و ضرری برای امنیت ملی ایران ندارد و از سویی بهانه را از طرف های مقابل می گیرد.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره موفقیت مذاکرات احیای برجام در وین تصریح کرد: روند مذاکرات به نظر من خوب است و به سمت یک توافق متمایل است اما برخی در داخل دنبا آن هستن که این مذاکرات به نتیجه نرسد تا در دولت بعدی خودشان آن را در دست بگیرند اما به نظر من روند مذاکرات در هر دولتی همین است که الان شاهد هستیم و فرقی ندارد و این مسیر در ماه های آینده و بعد از تشکیل دولت جدید در ایران هم ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید