امروز: دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الإثنين 28 شوال 1445 | 2024-05-06
کد خبر: 234341 |
تاریخ انتشار : 06 تیر 1397 - 15:43 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر مصطفی محدثی خرسانی شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار صلح خبر گفت: چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری شعر دفاع مقدس با موضوع «برگزاری بیست و یکمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس» با حضور محمودرضا اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، علی داودی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، امیر نصیربیگی، محمدحسین کریمی‌پور و سیدرضا میربابا […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

مصطفی محدثی خرسانی شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار صلح خبر گفت: چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری شعر دفاع مقدس با موضوع «برگزاری بیست و یکمین دوره کنگره شعر دفاع مقدس» با حضور محمودرضا اکرامی‌فر، مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، علی داودی، عبدالرحیم سعیدی‌راد، امیر نصیربیگی، محمدحسین کریمی‌پور و سیدرضا میربابا برگزار و در آن،  پیرامون بحث جریان‌سازی شعر دفاع مقدس در استان‌ها و چگونگی برگزاری این دوره و همچنین در ارتباط با بخش‌های محتوایی و جانبی جشنواره‌های شعر استانی، تولید شعرهای تازه و نو و همچتنین موضوعات مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت، مطالبی مطرح شد.

به گفته شاعر مجموعه «سلوک باران»، بیست و یکمین کنگره شعر دفاع مقدس،  پس از شش سال وقفه و به دبیر محمود اکرامی‌فر برگزار می‌شود. بیستمین دوره سال ۱۳۹۱ و در شهر تبریز برگزار شد و دبیری آن را این جانب برعهده داشتم. حاصل بیستمین کنگره انتشار سه مجموعه شعر در ارتباط با مقاومت و بیداری اسلان، «میدان‌های تحریر» و «لغت‌نامه ماهیان» مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان بود.

محدثی خراسانی در پاسخ به این‌که آیا کنگره شعر دفاع مقدس، گونه‌ای کار موازی با کنگره شعر کتاب دفاع مقدس نیست گفت: این دو جدای از هم هستند. کنگره شعر کتاب دفاع مقدس را نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌کند و بر اساس کتاب‌هایی است که در قالب رمان و داستان و خاطره‌نویسی و با موضوع دفاع مقدس منتشر شده اما کنگره شعر دفاع مقدس که بنیاد حفظ  نشر، مسئول برگزاری ان است به همه موارد و محورها در این حوزه می‌پردازد.

او به ضرورت داشتن نگاهی تازه در توجه به مسایل هشت سال دفاع مقدس اشاره و گفت: ما باید به بازتعریف جنگ و دفاع مقدس و مسایل مربوط به آن بپردازیم؛  شاید امروز،  گفتن از جنگ در قالب شعر و ترانه و سرود، به طور مستقیم وجود نداشته باشد اما همچنان می‌توان به مفاهیمی چون عدالت، استکبارستیزی و مبارزه با ظلم ازتوجه کرد. چراکه هنوز هم، همنوعان ما در یمن و سوریه و عراق، در حال ستیز با استکبارند و همچنان می‌توان از دستاوردهای دفاع مقدس گفت و سرود.

محدثی خراسانی در پاسخ به این‌که آیا شعر، قالب مناسبی برای گفتن از هشت سال دفاع مقدس به عنوان یک برهه از تاریخ هست یا نه گفت: امروز قالب داستان و خاطره نگاری را برای گفتن از هشت سال دغاع مقدس ترجیح می‌دهند چراکه آن زمانف مجالی برای نوشتن رمان و خاطره نبوده اما شعر، بیان احساسات آنی است و در آن دوره، شاعران بسیار درباره جنگ گفته و سروده‌اند و حالا لازم است که از فرهنگ مقاومت و ایثار بگویند.

کد خبر 4332528

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید