به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر برای تیتراژ سریالها آیامافیای ترانه سرایی وجود دارد؟ فرهنگ > ادبیات – عبدالجبارکاکایی، ترانهسرا در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:برای سرودن شعر و ترانه موفق باید در همه زمینهها مطالعه کرد. لازمه تبدیلشدن به یک شاعر توانمند، برخورداری از دانشهایی نظیر روانشناسی، جامعهشناسی و مردمشناسی است. علاوهبر تسلط بر علومی […]
به گزارش مجله فرهنگ و هنر صلح خبر
برای تیتراژ سریالها آیامافیای ترانه سرایی وجود دارد؟
فرهنگ > ادبیات – عبدالجبارکاکایی، ترانهسرا در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:برای سرودن شعر و ترانه موفق باید در همه زمینهها مطالعه کرد. لازمه تبدیلشدن به یک شاعر توانمند، برخورداری از دانشهایی نظیر روانشناسی، جامعهشناسی و مردمشناسی است. علاوهبر تسلط بر علومی که از نظر گذشت، شاعری میتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند که در جریان زندگی اجتماعی قرار داشته باشد و اگر نمیتواند بهطور مستمر با مردم در ارتباط باشد باید از طریق مطالعه نزدیکانش، دغدغههای مردم را حفظ کند.
دايره واژگاني وسيع، مهمترين ابزاري است که شاعر با استفاده از
آن ميتواند حرفش را با زباني تازه و بيتکرار بگويد. متأسفانه افرادي که
به شکل سطحي به مقوله شعر توجه ميکنند، از اين منظر قوت چنداني ندارند و
به دليل محدوديت کلماتي که در ذهن دارند، ممکن است کلمهاي مثل قلب را
چندينبار در يک شعر به کار ببرند.
چنين افرادي نميتوانند شعري بگويند که
واجد معناي عميق باشد و ناچار هستند ديالوگ روزمره زن و شوهرها را بازگويي
کنند. من با وجود مافياي ترانه براي خوانش تيتراژها موافقم اما در معاني
ديگر. يک تهيهکننده براي ساخت کاري جديد ريسک نميکند و سعي دارد از شاعري
که قبلا با او تجربه موفقيت را داشته، استفاده کند. دراينشرايط
تهيهکننده به دليل همان عدم ريسکپذيري، ترجيح ميدهد از جوانان استفاده
نکند. با اين توضيحات از ديد من استفاده از کلمه «مافيا» خشونتآميز و
نادرست خواهد بود. اين حالت را بهتر است به عدم شهامت، ريسکپذيرنبودن و
نبود سرمايه کافي در حوزه موسيقي تعبير کنيم. هيچکس نميتواند ادعا کند
شاعر خوبي است اما در سرودن ترانه براي کارهاي هنري به او بيتوجهي ميشود.
مافيای ترانه (با معنايي که توضيح دادم)، نيروهاي خوب و توانمند را
بهراحتي جذب ميکند و توسل به عبارت وجود مافيا براي توجيه عدم حضور يک
ترانهسرا در کارهاي موسيقايي، دراينشرايط گمراهکننده خواهد بود. کسي
نميتواند سر ترانهسراي خوب را زير آب کند. امروز فضاي کار و فعاليت
ترانهسرايان در هر سطحي در موسيقي فراهم شده پس کسي نميتواند بهانه
بياورد. اگر سخن درمورد تيتراژها باشد، ترانهسرايي که در يک اثر موسيقايي
(فارغ از سطح کيفي ملودي يا صداي خواننده) فعاليت کرده، بهزودي خواهد
توانست در تيتراژهاي تلویزيوني با نامداران اين عرصه همکاري کند.
ترانهسراياني مثل روزبه بماني و حسين غياثي را چه کسي ميشناخت؟ ترانههاي
خوب و جاندار، نام اين دو را بر سر زبانها انداخت و باعث شد با
صاحبنامهاي تيتراژ همکاري کنند.
45302
Let’s block ads! (Why?)
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبرنگاران صلح خبر
- در صورت تمایل اعلام نمایید تا اخبار و گزارش ها با نام خود شما منتشر گردد.
- شما می توانید از بخش خبریار صلح خبر، اخبار و گزارش های خود را ارسال نمایید.
- شما می توانید اخبار و گزارش ها را به ایمیل solhkhabar@yahoo.com ارسال نمایید.
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی اکیدا خودداری فرمایید.
- از ارسال کاریکاتورهای توهین آمیز یا تصاویر موهن اکیدا خودداری فرمایید.
- رعایت کپی رایت در مطالب ارسالی الزامی است.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربر خاطی بلافاصله حذف می گردد.