امروز: چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 15 ذو القعدة 1445 | 2024-05-22
کد خبر: 366179 |
تاریخ انتشار : 03 تیر 1399 - 23:37 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر دبیر ستاد حقوق بشر گفت: نگاه دوگانه غربی‌ها به حقوق افراد و ملت بیانگر این است که در بحث حقوق بشر موضوع را جدی دنبال نمی‌کنند. به گزارش صلح خبر، علی باقری کنی در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری که شامگاه سه‌شنبه(۳تیرماه) از شبکه دو سیما پخش شد در رابطه […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: نگاه دوگانه غربی‌ها به حقوق افراد و ملت بیانگر این است که در بحث حقوق بشر موضوع را جدی دنبال نمی‌کنند.

به گزارش صلح خبر، علی باقری کنی در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری که شامگاه سه‌شنبه(۳تیرماه) از شبکه دو سیما پخش شد در رابطه با موضوع کرامت انسان و حقوق بشر در پاسخ به این سوال که آیا حقوق بشر در دنیای امروز جایگاهی دارد، اظهار کرد: حقوق بشر از حقوقی است که در ساحت علم حقوق تعریف شده و نکته‌ای که در عرصه عمل مشاهده می شود این است که ابزار و بستری برای پیشبرد و اهداف سیاسی دولت‌های بزرگ و قدرتمند است که از این ابزار در داخل یا خارج از کشور خود استفاده می کنند.

وی افزود: ماهیت حقوق بشر اینگونه است که در ساحت حقوق باید از آن صحبت کرد اما آنچه از حقوق بشر در ساحت غربی‌ها مطرح است این است که چرا فردی در ایران یکی دو روز دستگیر می‌شود و در مراجع مختلف درباره آن صحبت می‌کنند. به عبارت دیگر خیلی از کشورهای غربی و اروپایی درباره برخی از شهروندان ایرانی که تابعیت آنها را دارند و در دادگاه‌های ایران محکوم شده‌اند ادعاهایی را مطرح می‌کند اما وقتی موضوع به ملت ایران می‌رسد، موضوع را به کل نفی می‌کنند مانند مبحث هسته‌ای که وقتی این مسئله مطرح شد مورد انکار آنها قرار گرفت و از ما سلب شد و مثلاً در برجام این را مطرح کردند که الی الی الابد نمی‌توانیم حق داشتن راکتور آب سنگین را طبق برجام داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های اصلی آمریکایی‌ها در برجام این است که این حقوق مردم ایران سلب شود و یا در تحریم‌های تسلیحاتی و حتی سلاح‌های عادی هم وجود دارد.

باقری گفت: نگاه دوگانه آنها به حقوق افراد و ملت بیانگر این است که در بحث حقوق بشر موضوع را جدی دنبال نمی‌کنند.

باقری کنی در ادامه در پاسخ به این سوال که نگاه ما به حقوق بشر به چه معناست، گفت: نگاه ما به لحاظ ماهیت دینی ما با نگاه غربی‌هامتفاوت است. غربی‌ها به حقوق بشر نگاه سیاسی دارند و آنها حتی در مورد حقوق یک فرد به ما اشکال می‌گیرند. مثلاً در نگاه آنها مورد عربستان با ما متفاوت است و یک بار در جایی اعلام کردم که دلیل آن این است که اصلاً در عربستان حقوق بشر وجود ندارد.

وی افزود: در نگاه اسلامی این حقوق بشر است که به سیاست،  اقتصاد و فرهنگ جهت می‌دهد، مثلاً به محض پیروزی انقلاب اسلامی ما با دو کشور آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی که نژادپرستی در آنجا به رسمیت شناخته شده بود رابطه‌مان را قطع کردیم. نگاهی که الان جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا دارد متفاوت است و اگر به طور مثال از مردم فلسطین، یمن و سوریه دفاع می‌کنیم به این دلیل است که سیاست خارجی ما بر اساس حقوق بشر شکل گرفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: نگاه ما به مقوله حبوق بشر با غربی‌ها متفاوت است و یک نگاه سیاست‌هایش را بر اساس حقوق بشر شکل می‌دهد و نگاه دیگر حقوق بشر را بر اساس سیاست‌هایش تعریف می کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا حقوق بشر را جزو حقوق اساسی خود می‌دانیم و آیا مبارزه با فساد جز این حقوق است، گفت: وقتی می‌گوییم فرد حق دارد در قبال هر حقی یک مسئولیتی هم وجود دارد. وقتی از حقوق بشر در داخل صحبت می‌کنیم یعنی از مسئولیت حاکمان در مقابل آن صحبت می‌کنیم. نگاه دینی معطوف به مسئولیت حاکمان است تا در نتیجه انجام این مسئولیت حقوق مردم محقق شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ادامه داد: مسئولیت حاکمان در نگاه دینی فراتر از سایر دیدگاه‌ها است. در نظام دینی قبل از اینکه به مسئولیت حاکم برسد این موضوع مطرح است که نقش ولی را دارد.مانند پدر که مسئولیت خانواده را می‌پذیرد. در حاکمیت هم اینگونه است که هر چه مراتب بالاتر برود مسئولیت سنگین‌تر می‌شود مانند حضرت علی (ع) که وقتی به عنوان مسئول جامعه مطرح بود احساس مسئولیت بیشتری در مقابل مردم می‌کرد.

باقری کنی گفت: این نوع نگاه در حکومت دینی ما را به این سو هدایت می‌کند که حاکم مسئولیت سنگینی دارد.

وی در پاسخ با سوال دیگری در رابطه با اینکه در مبارزه با فساد در کجا قرار داریم، گفت: فساد ناشی از دو مسئله است که یکی اشکال در ساختارها بوده و اشکال دیگر در کارگزاران است. ممکن است جایی که اشکال در ساختار و کارگزار باشد باعث بروز فساد شود اما اهمیت کارگزار بیشتر از ساختار است و باید روی آن کار کنیم که کمتر به آن توجه شده است.

وی افزود: اگر کارگزار آلوده باشد، حتی اگر ساختار هم سالم باشد احتمال آلودگی بسیار است، بنابراین برای اینکه عاری از فساد باشیم باید بر روی کارگزار خیلی کار کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با پرونده‌های روز قوه قضائیه و اینکه الان بحث بر کارگزار است یا ساختار، تصریح کرد: در مقام عمل وقتی می خواهیم مسئولیت جان و مال مردم را به کسی بدهیم باید معیارهای عدم آلودگی در او احراز شود. برای اینکه کسی را بشناسیم و بفهمیم که آلوده هست یا نه باید معیارهای عدم آلودگی کارگزار را داشته باشیم که مقام معظم رهبری در مورد خصوصیات کارگزار فرمودند که طهارت او از آلودگی اقتصادی احراز شود که اگر این مساله احراز شود خیلی از مسائلی که در موارد مختلف داشتیم را دیگر نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: امیدوارم مجلس جدید نیز این موضوع را پیگیری کند که برای احراز مسئولیت طهارت اقتصادی افراد احراز شود.

دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به این سوال که آیا قوه قضائیه در این رابطه کاری انجام داده، گفت: منشور مقام معظم رهبری در واقع یک فرمان است. در بحث حقوق بشر یکی از حقوق اساسی این است که حاکمیتی داشته باشین که اصلا فساد در آنها رخنه نکند چون آلودگی میدان فساد است و باید جلوی آلودگی را گرفت و سازوکارهایی در حاکمیت باشد که اجازه ندهد مسئولان به سمت آلودگی بروند.

وی در ادامه بهترین سازوکار در نظام دینی را امر به معروف و نهی از منکر خواند و گفت: انتقاد باید سازنده باشد و فرد را بسازد.

ادامه دارد

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید