امروز: چهارشنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 22 ذو القعدة 1445 | 2024-05-29
کد خبر: 290898 |
تاریخ انتشار : 11 تیر 1398 - 10:55 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر ائتلاف مخالفان سودان جدول زمانی جدیدی از اعتراضات میلیونی و نافرمانی مدنی در اواسط ماه جاری میلادی ارائه کرد، سازمان ملل نیز بر لزوم اجرای اصل حسابرسی درباره کشته شدن تعدادی از معترضان در خارطوم تاکید کرد. به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، ائتلاف […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

ائتلاف مخالفان سودان جدول زمانی جدیدی از اعتراضات میلیونی و نافرمانی مدنی در اواسط ماه جاری میلادی ارائه کرد، سازمان ملل نیز بر لزوم اجرای اصل حسابرسی درباره کشته شدن تعدادی از معترضان در خارطوم تاکید کرد.

به گزارش صلح خبر، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان جدول اعتراضات جدید شامل فراخوان‌ها برای تظاهرات میلیونی، نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی در روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه جاری (۲۳ و ۲۴ تیر) را اعلام کرد.

این ائتلاف در ادامه اعلام کرد، روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه روز نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی سراسری در تمامی بخش‌های فنی، حرفه‌ای، کارگری و مردمی در پایتخت و سایر استان‌ها همزمان با راهپیمایی‌های سودانی‌های ساکن خارج این کشور است.

همچنین این ائتلاف تشکیل پارلمانی مدنی از گروه‌های انقلابی را برای تصویب قوانین خواستار شد و از شورای نظامی انتقالی خواست زمام امور کشور را فوراً به دولتی مدنی تحویل دهد.

علاوه بر این ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر بر لزوم آغاز تحقیقی مستقل با حمایت منطقه‌ای برای تعیین مسؤول قتل تظاهرکنندگان از آوریل گذشته تاکید کرد.

عباس مدنی، از رهبران گروه‌های آزادی و تغییر در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: غیرنظامیانی که روز یکشنبه در ۳۸ شهر دست به تظاهرات زدند، زیرساخت‌های عمومی را تخریب نکرده و به آنها آسیبی نزدند با این حال ۹ تن از آنها کشته و ۲۹۷ تن دیگر از تظاهرکنندگان زخمی شدند.

این در حالی است که شورای نظامی سودان هر گونه مسؤولیت خود در کشته شدن افراد طی تظاهرات را رد و اعلام کرد که این تیراندازی‌ها توسط تک‌تیراندازها و توطئه‌گران انجام شده‌اند.

عباس مدنی اعلام کرد، روند بازداشت‌ها ادامه دارد و در روزهای گذشته بار دیگر بازداشت‌ها آغاز شده و شدت یافتند و امروز نیز دو تن از فعالان بازداشت شدند.

این رهبر گروه‌های آزادی و تغییر گفت: شورای نظامی یک نوعی صحبت می‌کند و به نوع دیگر عمل می‌کند، پس از گذشت سه ماه از برکناری عمر البشیر هنوز قدرت به غیرنظامیان منتقل نشده و نقض حقوق در سودان ادامه دارد.

وی افزود: تلاش‌ها در مسیر سیاسی برای حل بحران متوقف نشده‌اند و ما به شکل اولیه طرح آفریقا-اتیوپی با وجود برخی موارد اختلاف را به عنوان اصلی برای گفت‌وگو پذیرفتیم.

ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر تاکید کرد: مذاکره با شورای نظامی باید غیرمستقیم باشد و ما برای میانجی‌ها در طرح آفریقا-اتیوپی توضیح دادیم که باید چارچوب زمانی برای مذاکره تعیین شود و مبارزات مردم سودان از راه‌های مسالمت‌آمیز برای تحقق اهداف انقلاب ادامه دارند.

عباس مدنی در این رابطه اظهار کرد: ما هرگز از روند سیاسی مذاکرات دست نخواهیم کشید.

مدنی ادامه داد: امروز با دو تن از فرستاده‌های آفریقا دیدار و گفت‌وگو کردیم، آنها گفتند که مسایل مورد اختلاف ما را بررسی کردند و به شکل خوبی به آنها رسیدگی خواهند کرد، آنها همچنین درباره مواردی که شورای نظامی با آنها مخالف است، نیز با ما گفت‌وگو کردند.

همچنین سازمان ملل بار دیگر تشکیل یک دولت مدنی در اسرع وقت در سودان را خواستار شد و بر لزوم اجرای اصل حسابرسی درباره کسانی که روز یکشنبه در خارطوم کشته شدند، تاکید کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: ما از گزارش‌ها درباره کشته شدن تعدادی در خارطوم اطلاع یافتیم و اصل رسیدگی به این مساله بسیار اهمیت دارد.

دوجاریک افزود: ما همچنان خواستار تشکیل یک دولت مدنی در اسرع وقت هستیم.

تیبور ناج، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا نیز اظهار کرد: انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به دولتی غیرنظامی تنها راه حل بحران سودان است و نه قتل و استفاده از گلوله واقعی علیه تظاهرکنندگان.

سفارت آمریکا در خارطوم توییت کرد، تظاهرات مسالمت‌آمیز در خارطوم و بسیاری از شهرهای دیگر سودان نشان می‌دهد که مردم خواهان یک دولت انتقالی مدنی هستند.

سفارت آمریکا در توییت دیگری محاکمه مسؤولان نظامی در زمینه قتل تظاهرکنندگتان را خواستار شد و استفاده نیروهای امنیتی سودان از گلوله واقعی علیه معترضان را مساله‌ای دانست که باید محکوم شود.

همچنین این سفارتخانه بر لزوم دستیابی به توافقی فوری درباره تشکیل یک دولت انتقالی و مدنی که مورد قبول مردم سودان باشد، تاکید کرد.

همچنین صدها سودانی یک روز پس از کشته شدن دستکم هفت معترض و زخمی شدن ۱۸۱ تن دیگر در جریان درگیری‌ها میان دستگاه‌های امنیتی و معترضان روز دوشنبه در شهر ام درمان واقع در ساحل شهر خارطوم در اعتراض به شورای نظامی حاکم تجمع کرده و شعارهایی علیه این شورا سر دادند.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید