امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 228469 |
تاریخ انتشار : 20 فروردین 1397 - 14:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر ریاض تمام تلاش خود را می کند تا به هر شکل ممکن با مجموعه‌ای از بازی‌های سیاسی و با برگه‌ای به نام سعد حریری ضمن حفظ نفوذ، فشار را بر حزب الله افزایش داده و به آن ضربه وارد کند. صلح خبر، گروه بین الملل– مصطفی قارداشلو: گروگان […]

به گزارش مجله بین الملل صلح خبر

ریاض تمام تلاش خود را می کند تا به هر شکل ممکن با مجموعه‌ای از بازی‌های سیاسی و با برگه‌ای به نام سعد حریری ضمن حفظ نفوذ، فشار را بر حزب الله افزایش داده و به آن ضربه وارد کند.

صلح خبر، گروه بین الملل مصطفی قارداشلو: گروگان گیری نخست وزیر لبنان، استعفای مشکوک و غیر منتظره درخاک عربستان- استعفایی از پیش نوشته و ضبط شده توسط سعودی‌ها که حریری در ریاض خواند و به صورت اختصاصی از شبکه العربیه پخش شد- نحو ارائه استعفا- انتشار شایعاتی از سوی عربستان مبنی بر احتمال ترور حریری، اتهاماتی که علیه ایران و حزب الله در رابطه با دخالت در امور داخلی لبنان مطرح و به سرعت در بسیاری از شبکه های تلوزیونی کشورهای همسو با عربستان پوشش داده شد، همگی نشان از ردپا و ابعاد جدید از توطئه‌ای بزرگ و خطرناک بود که عربستان سعودی آن را برای لبنان کلید زد.

توطئه‌ای که رژیم سعودی سعی کرد تا در گام اول دولت لبنان را منحل کند و در مرحله بعد از اسرائیل در خواست کرد تا با استفاده از خلا بوجود آمده و نبود نخست وزیر، آشفتگی و تشدید بحران مسائل سیاسی احزاب و طوایف به لبنان حمله نظامی انجام دهد. بعد از ترور رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ عربستان نشان داد که علاقه شدید دارد تا به نحوی به لبنان نفوذ بیشتری داشته باشد و از طرفی تلاش می کند تا پروژه هل دادن دولت به سمت درگیری با مقاومت و حذف آن حتی با ایجاد یک جنگ داخلی را ادامه دهد.

بعد از جنجال های این گروگان گیری که حدود ۱۸ روز طول کشید، با فشارهای «میشل عون» رئیس جمهوری و «نبیه» بری رئیس پارلمان لبنان و سخنرانی هوشمندانه سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی حزب الله نهایتا حریری به لبنان بازگشت و به ظاهر موضوع به پایان رسید.

لذا این بخشی از پروژه چند لایه و خطرناک بن سلمان بود که با استعفای نمایشی حریری کلید خورده و قطعا نفوذ عربستان به لبنان تا مدت ها به شکل آشکار و نهان ادامه خواهد داشت و عربستان سعودی تلاش خواهد کرد تا سهمی بیشتر در تحولات سیاسی منطقه داشته باشد و ضمن تاثیرگذاری بر تحولات منطقه غرب آسیا همزمان سه هدف اصلی را با نقاب سعد حریری در داخل لبنان دنبال خواهد کرد.

۱- مقابله با قدرت نفوذ و تاثیرگذاری ایران در لبنان و تحولات منطقه

۲-مداخله و تاثیرگذاری در انتخابات سراسری پارلمان لبنان (اردیبهشت ۱۳۹۷) و پیامدهای آن در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر

۳-  فشار سیاسی، محدود کردن، تضعیف و ضربه زدن به حزب الله از درون لبنان و ایجاد شکاف در بین جبهه محور مقاومت در منطقه

مقابله با قدرت نفوذ و تاثیرگذاری ایران در لبنان و تحولات منطقه

جنگ یمن، جنگ عراق، جنگ سوریه، اشغال نظامی نرم و کشتار انقلابیون بحرین، حمایت از جدایی اقلیم کردستان عراق، قطع روابط، تحریم و دخالت در امور قطر، حمایت همه جانبه از داعش، حمایت از گروه تروریستی جیش الاسلام، اعلام همکاری با آمریکا برای مقابله با ایران، اعلام همکاری با رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به ایران، بازشدن خطوط هوایی عربستان به روی پروازهای اسرائیل، خرید تسلیحات نظامی از غرب، مذاکرات هسته ای با آمریکا برای ساخت بمب اتمی و…  بخشی از توطئه های عربستان در منطقه غرب آسیا می باشد که هرکدام به شکل جداگانه قابل بررسی و تحلیل هستند. اما اساسا نقطه مشترک تمام توطئه‌های عربستان در طی سالهای  گذشته برخوردی خصمانه با رویکردی ناسیونالیستی عربی در جهت رقابت منطقه‌ای، تلاش برای تضعیف ایران و مقابله با قدرت نفوذ و تاثیرگذاری ایران در تحولات سیاسی، نظامی منطقه و جبهه محور مقاومت بوده و همواره تلاش کرده تا میدان و صحنه تحولات منطقه را به ایران واگذار نکند تا جایی که ولیعهد سعودی ملت بزرگ و قهرمان ایران را صراحتا تهدید به جنگ نظامی میکند.

لذا باتوجه به تحولات حساس سیاسی نظامی منطقه که هر روز و هر ساعت آن بسیار مهم و تعیین کننده است پیشنهاد می شود که دستگاه دیپلماسی ضمن تشخیص و اهمیت دادن به موضوعات مهم تر با نگاه و رویکردی ایدئولوژیک به موضوعات و تحولات منطقه، دیپلماسی بسیار فعال، هدفمند و پررنگ تری را در راستای تقویت و حمایت از جبهه محور مقاومت اتخاذ و در دستور کار خود داشته باشد و همچنین باید آقای ظریف با ظرافت و هوشمندی بیشتر به این نکته توجه ویژه داشته باشد که دشمن تلاش دارد تا توان و تمرکز مردان دیپلماسی ایران را با موضوعاتی همچون برجام خسته و سرگرم نماید و از این مسیر فرصت های طلایی و بی بازگشت تحولات منطقه را یکی پس از دیگری از شعاع نفوذ ایران خارج کند.

مداخله و تاثیرگذاری در انتخابات سراسری پارلمان لبنان(اردیبهشت ۱۳۹۷) و پیامدهای آن در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر

۶ مه ۲۰۱۸ ( ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷) تاریخ انتخابات سراسری لبنان، انتخاباتی که سرنوشت ۱۲۸ کرسی پارلمان مشخص خواهد شد تا بعد از آن سرنوشت رئیس جمهور و نخست وزیر. انتخاباتی که چند سال است به تاخیر افتاده و دلیل آن هم وجود طوایف و موقعیت خاص احزاب مختلف سیاسی لبنان است و بخشی هم مداخله برخی از کشورها همچون عربستان سعودی. با همه این وجود لبنان کشوری است که توانسته با مذاهب، طوایف، احزاب و گروه های مختلف سیاسی به شکلی منحصر به فرد و خاصی در قالب (دموکراسی توافقی) در کنارهم به حیات خود ادامه دهد.  

لذا با توجه به انتخابات سراسری پیش رو، عربستان سعی دارد تا وارد صحنه سیاسی لبنان شده و ضمن نفوذ و مداخله با تاثیرگذاری در انتخابات پارلمانی لبنان، از این طریق با کمک گرفتن از ائتلاف ۱۴ مارس و دیگر احزاب مخالف با جریان مقاومت بتواند با ایجاد فشارهای سیاسی از درون و محدود کردن حزب الله به آن ضربه زده و در جبهه محور مقاومت شکاف ایجاد نماید تا با خوش خدمتی به ترامپ در تقسیم کار عربی – عبری – آمریکایی بعنوان یک ستاره در تحولات منطقه ای ایفای نقش کند.

هوشمندی و نگاه ایدئولوژیک مقاومت در مقابل نگاه استراتژیک و ناسیونالیستی عربی رژیم سعودی باعث شده تا حزب الله و جنبش امل برای تقویت جبهه محور مقاومت و مقابله با توطئه های عربی، عبری و آمریکایی، در انتخابات پارلمانی آینده با یکدیگر ائتلافی فوق راهبردی و دارای ابعاد ایمانی و اعتقادی داشته باشند و با قدرت و اتحاد وارد انتخابات شوند و همین رویکرد ایدئولوژیک سبب شده تا مقاومت در بین اکثر طوایف و مردم لبنان از محبوبیت و احترام خاصی برخوردار باشد.

فشار سیاسی، محدودکردن، تضیف و ضربه زدن به حزب الله از درون لبنان و ایجاد شکاف در بین جبهه محور مقاومت در منطقه

اخیراً دیداری سعودی-سوری انجام شد و عربستان در این دیدار به سوریه پیشنهاد داد اگر ایران و مقاومت را رها کند، ریاض حاضر است آن را به هر نحوی جبران کند. در این دیدار که در سطح عالی رتبه و به شکل کاملا محرمانه انجام شد سعودی ها به سوری ها پیشنهاد دادند تا روابطشان را با ایران و مقاومت قطع کنند و در مقابل نیز عربستان سعودی حمایت های مالی خود را به تروریست ها در سوریه قطع خواهد کرد و همچنین برای بازسازی سوریه نیز کمک های میلیارد دلاری خواهد داشت. هر چند از این دست پیشنهادها در زمان عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان نیز مطرح شده بود ولی طرح چنین سناریوهایی در زمان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی حاکی از آن است که هدف اصلی از بین بردن مقاومت بوده و سعودی ها همچنان امیدوارند تا با قرار دادن این موضوع در دستور کار خود به جبهه محور مقاومت نفوذ کرده و با هدف قرار دادن حزب الله و ایران بتوانند در مقابل اتحاد، پیشروی و قدرت روز افزون جبهه محور مقاومت در منطقه مانع و شکاف ایجاد کنند.

مطرح شدن این موضوع در حالی است که طی چند سال گذشته حضور مقتدرانه حزب الله در تحولات و عرصه‌های سیاسی و میدانی در عراق، سوریه و لبنان موجب افزایش قدرت روز افزون آن شده و این یعنی مقاومت یک تهدید جدی برای عربستان و متحدان آن در کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و به ویژه سد محکم و مانعی بزرگ بر سر راه نفوذ سعودی ها در لبنان محسوب می شود و همین امر موجب عصبانیت و دشمنی بیشتر سعودی ها در مقابل حزب الله خواهد بود و ادامه نیز خواهد داشت. لذا ریاض تمام تلاش خود را می کند تا به هر شکل ممکن با مجموعه‌ای از این دست بازی‌های سیاسی و با برگه‌ای بنام سعد حریری ضمن حفظ این نفوذ، فشار را بر حزب الله افزایش داده و به آن ضربه وارد کند اما قطعا با هوشیاری سید حسن نصرالله با محبوبیت و اتحاد بین حزب الله و مردم کشور لبنان باز هم مقاومت پیروز میدان خواهد بود.

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگاران RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید