امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد خبر: 364507 |
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1399 - 18:58 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر شهردار منطقه ۱۲ از انتقال موقت کسبه جمعه بازار پروانه به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در روزهای کرونایی به پارک شهر خبر داد. به گزارش صلح خبر، ظهر امروز جلسه‌ شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مسئولان شهرداری با کسبه جمعه بازار پاساژ پروانه برگزار شد و در […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

شهردار منطقه ۱۲ از انتقال موقت کسبه جمعه بازار پروانه به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی در روزهای کرونایی به پارک شهر خبر داد.

به گزارش صلح خبر، ظهر امروز جلسه‌ شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مسئولان شهرداری با کسبه جمعه بازار پاساژ پروانه برگزار شد و در ابتدای این جلسه علی محمد سعادتی – شهردار منطقه ۱۲ – با بیان اینکه جمعه بازار پروانه به یکی از شاخص‌های فرهنگی و هویتی منطقه تاریخی تهران تبدیل شده است، گفت: قرارداد حقوقی این پاساژ سه ساله بوده که در بهمن ماه سال گذشته نیز به اتمام رسیده است و پس از پایان قرارداد با توجه به دغدغه‌های کسبه موافقت شد که با اخذ تدابیری این جمعه بازار در اسفند و فروردین ماه نیز ادامه فعالیت بدهد اما با شیوع کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی بازارها و محل‌های اجتماع این موضوع نیز تحت الشعاع قرار گرفت و فعالیت پاساژ پروانه از اسفند ماه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه تامین ایمنی و حل مشکلات پارکینگ پاساژ پروانه همواره جزو دغدغه‌های ما بود و حالا می‌بایست اقدامات اساسی و بنیادی برای حل مشکلات آن صورت گیرد، گفت: حادثه خبر نمی‌کند و قطعا هیچ کدام از کسبه پلاسکو نیز حتی تصور نمی‌کردند که دچار این سرنوشت شوند و فاجعه‌ای زندگی‌شان را عوض کند.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه خطر در کمین است، گفت: از سال ۹۱ تا ۹۹ سازمان آتش نشانی ۲۷ اخطار در مورد شرایط ناایمن پارکینگ پاساژ پروانه که تبدیل به جمعه بازار شده بود به ما داد و این ۲۷ اخطار در حالی مطرح می‌شد که در روزهای جمعه بیش از ۲۰ هزار نفر در این پارکینگ تجمع می‌کردند و وضعیت پارکینگ نیز به مرحله‌ای رسیده بود که ادامه این شرایط ممکن نبود.

وی افزود: تصور کنید که یک گاز پیک‌نیکی که به‌صورت معمول در اختیار بساط گستران پروانه است، دچار انفجار شود چه تعداد مراجعه کننده زیر دست و پا می‌مانند چراکه این پارکینگ تنها یک راه خروجی دارد. ما به دنبال تعطیل کردن و حتی خارج کردن این جمعه بازار از منطقه ۱۲ نیستیم و ما هم از خدایمان بود که یک مجموعه مسقف سرپوشیده داشتیم تا این جمعه بازار که به سابقه هویتی منطقه ۱۲ گره خورده است، باقی بماند اما حالا بنا به دلایل کرونا باید تصمیمات متفاوتی بگیریم.

سعادتی با بیان اینکه کرونا همه دنیا را تحت تاثیر قرار داده است،‌ گفت: ما در مورد فعالیت مجدد بازارهایمان به دنبال دریافت دستورالعمل و مجوزی از ستاد ملی کرونا بودیم و حالا ۱۰ روز به ما اجازه دادند که با اتخاذ پروتکل‌های خاص نسبت به بازگشایی بازارها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده نشان داده است که به صورت موقت می‌توانیم برگزاری جمعه بازار پروانه را به پارک شهر منتقل کنیم، اظهارکرد: این تغییر مکان موقتی است و باید تیم‌های مهندسی خاص در مورد وضعیت فعلی پارکینگ پروانه نیز مطالعاتشان را انجام دهند و ببینند ساختمان فعلی آیا تحمل و کشش این حجم مراجعه کننده را دارد یا نه؟ چراکه این ساختمان در دهه ۷۰ و بر اساس پروتکل‌های آن زمان برای کاربری پارکینگ ساخته شده بود و حالا این پارکینگ تبدیل به بازارچه‌ای شده که در یک روز حدود ۲۰ هزار نفر به آن مراجعه می‌کنند.

سعادتی در مورد مقاوم‌سازی پارکینگ گفت: این مجموعه ۱۲ هزار متر مربع فضا دارد و ایمن سازی آن قطعا کار ساده‌ای نیست این در حالیست که نصب آسانسور، سیستم اطفای حریق، پله فرار و … یک کار یک الی دو ماهه نیست.

وی در پاسخ به پرسش یکی از کسبه جمعه بازار پروانه مبنی بر اینکه چرا در این مدت پارکینگ را ایمن سازی نکردید؟ گفت: من مصلح خبرت جمع را در نظر می‌گیرم. کارگری که می‌خواهد ایمن‌سازی پارکینگ را انجام بدهد آیا نباید جانش در برابر کرونا محفوظ باشد؟ در این مدت فعالیت‌های عمرانی به دلیل کرونا ممنوع بود و برای معیشت شما چرا باید کارگری داخل کارگاهی برود که احتمال مریضی‌اش وجود داشد؟ وقتی نماز جمعه و زیارت امامان تعطیل شده ما کارگران ساختمانی را نیز در این شرایط کرونا برای ایمن سازی یک ساختمان نمی‌فرستیم.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه من چندین روز در محل پلاسکوی سوخته شده بودم و تنها فکرمان بیرون کشیدن پیکر همکارانی بود که از دست داده بودیم، گفت: کابوس حریق همواره وجود دارد و با اینکه ما نمی‌خواهیم معیشت شما را دچار خدشه کنیم اما مصلح خبرت جمعی را در نظر می‌گیریم.

وی با بیان اینکه می‌توان دو راه را انتخاب کرد، گفت: یا پاساژ پروانه تعطیل باشد یا کسبه می‌توانند به صورت موقت به پارک شهر بروند البته شهرداری اپلیکیشنی را طراحی کرده است که می‌توانید در کنار بازار حقیقی به معرفی رایگان محصولات‌تان بپردازید و ما نیز از طریق تبلیغات شهری تبلیغات می‌کنیم تا معیشت شما تحت تاثیر قرار نگیرد.

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه در راستای اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ما باید بازارچه‌ها را به گونه‌ای برگزار کنیم که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود، گفت: بسته شدن جمعه بازار پروانه برای ما حسن و امتیاز نیست و اگر خواستید به پارک شهر بیایید اگرنه شرایط فروش مجازی نیز فراهم است چرا که به نظرم ایمن سازی پارکینگ حداقل شش ماه طول می‌کشد.

سعادتی در پاسخ به این سوال که آیا کسبه جمعه بازار به پارکینگ بر می‌گردند یا نه؟ اظهارکرد: اولویت ما خارج کردن جمعه بازار از پارکینگ نیست اما این یک سمت ماجرا است و بخش دیگر به شرایط ساختمان وابسته است و باید این ساختمانی که در دهه ۷۰ ساخته شده تمامی آزمایش‌های ایمن سازی سازه را بگذراند و ببینیم آیا این حجم از جمعیت می‌توانند وارد ساختمان شوند یا نه؟ این در اختیار تیم کارشناسی است اما من هم علاقه‌مند هستم که این کسبه به پارکینگ برگردند اما علاقه ما کافی نیست و سازه باید اجازه دهد که این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه مجددا تاکید می‌کنم که این جابجایی موقتی است تا بتوانیم یک جای ایمن دیگر پیدا کنیم در مورد مصوبه شورای عالی شهرسازی مبنی بر تبدیل پارکینگ پاساژ پروانه به پارکینگ پلاسکو اظهارکرد: کسبه جمعه بازار پروانه یک روز در هفته آنجا مستقر هستند و مابقی هفته کاربری این ساختمان پارکینگ است.

سعادتی اضافه کرد: بنیاد مستضعفان امکان احداث پارکینگ را در خیابان جمهوری ندارد و هزینه ایمن‌سازی پارکینگ پروانه را تقبل کرده است البته این بدین معنا نیست که چون بنیاد هزینه‌ها را می‌دهد این پارکینگ متعلق به بنیاد است بلکه آنها موظف به مقاوم سازی شده‌اند.

وی در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه پارک شهر دارای ویژگی‌های خاص زیست محیطی است و حضور کسبه پروانه و تبدیل آن به جمعه بازار می‌تواند به طبیعت این بوستان فاخر لطمه بزند، گفت: ما در شرایط ایده‌آلی نیستیم و باید به مسائل چند سویه نگاه کنیم و قطعا مردم و کسبه مراقب ارزش‌های پارک شهر هستند.

سعادتی در پاسخ به اظهارات یکی از کسبه مبنی بر اینکه پارک شهر ایمن نیست، اظهارکرد: بیایید یک روز با خانواده‌هایمان به پارک شهر برویم و می‌بینید که مشکلاتی که در پارک شهر است از مشکلاتی که در جمعه بازار پروانه بود، کمتر است.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید