امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 310768 |
تاریخ انتشار : 03 مهر 1398 - 7:43 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر این‌که برگزاری انتخابات در افغانستان براساس قانون اساسی کاملا قانونی است، گفت: به نظر می‌رسد توافق طالبان و آمریکا در مساله صلح خبر منتفی نشده بلکه به تعویق افتاده است. محسن پاک آیین در گفت‌وگو با صلح خبر درباره […]

به گزارش مجله سیاسی صلح خبر

رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر این‌که برگزاری انتخابات در افغانستان براساس قانون اساسی کاملا قانونی است، گفت: به نظر می‌رسد توافق طالبان و آمریکا در مساله صلح خبر منتفی نشده بلکه به تعویق افتاده است.

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با صلح خبر درباره تحولات اخیر در افغانستان به ویژه لغو توافق طالبان با آمریکا از سوی ترامپ و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، اظهار کرد: در شرایط فعلی که به موعد انتخابات نزدیک می‌شویم، برگزاری انتخابات به دلیل این‌که تاییدی بر قانون اساسی افغانستان است،  یک اقدام کاملا قانونی است و باید مورد حمایت همه همسایگان افغانستان و کشورهایی که به دنبال استقرار ثبات و آرامش در این کشور هستند، قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران هم می‌بایست از برگزاری یک انتخابات امن و منصفانه در افغانستان حمایت کند، البته در رابطه با اقداماتی که ممکن است طالبان برای ناامن سازی وضعیت و جلوگیری از انتخابات انجام دهد، باید در این زمینه کشورهای منطقه و دوست افغانستان قویا وارد عمل شده و نارضایتی خودشان را اعلام کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لغو توافق طالبان و آمریکا هم ابراز عقیده کرد: به نظر می رسد توافق طالبان با آمریکا منتفی نشده باشد بلکه یا به تعویق افتاده یا به حالت تعلیق در آمده است، زیرا آمریکا و طالبان هر دو منافعی دارند و مجددا به سراغ این توافق خواهند رفت.

رئیس سابق ستاد افغانستان وزارت امور خارجه همچنین تصریح کرد:‌ طالبان یک گروه تمامیت خواه است و به دنبال عملی کردن ایده امارت اسلامی در افغانستان می‌باشد. اگر اکنون هم به‌عنوان یک گروه سیاسی سفرهایی به کشورهای همسایه انجام می‌دهد نباید این‌گونه تلقی شود که این‌ها از هدف اصلی‌شان کوتاه آمده‌اند. از سوی دیگر آمریکا هم به دنبال این است تا دستاوردی را برای سیاست خارجی ترامپ کسب کند، از این رو گفت‌وگو با طالبان و خروج نیروهای آمریکا از افغانستان می‌تواند اندک دستاوردی برای روابط خارجی شکست خورده ترامپ باشد. 

پاک‌آیین افزود: آن‌چه برای افغانستان و کشورهای همسایه مانند ایران اصل است، این‌که قانون اساسی افغانستان یک دستاورد بسیار مهم و حاصل مجاهدت‌ها و خون شهدای این کشور است و باید مورد تاکید و اجرا قرار گیرد. در قانون اساسی حقوق تمام قومیت‌ها رعایت شده و حتی بر دموکراسی هم تاکید شده است، در حالی که پیش از این طالبان حتی با کلمه دموکراسی هم مخالف بود و اندیشه‌های رادیکال خودش را داشت. اکنون قانون اساسی دموکرات و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی دستاوردی است که در افغانستان وجود دارد و می‌تواند حقوق همه اقوام و گروه‌ها را تامین کند. 

وی با بیان این‌که اجرای قانون اساسی افغانستان باید از سوی گروه طالبان هم مورد توجه قرار گیرد، گفت: به نظر می‌رسد طالبان از طریق گفت‌وگوهای سیاسی خود برای صلح خبر پرستیژی به دست نیاورده و بعید می‌دانم که کشورهای جهان و یا حتی مردم افغانستان به این نتیجه رسیده باشند که طالبان تغییر رویه داده، زیرا این گروه ضمن مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا اقدامات تروریستی خود را هم انجام داده است بنابراین ادبیات طالبان تغییر پیدا نکرده و همان ادبیات خشن غیر سیاسی است. 

انتهای پیام 

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید