امروز: یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 27 شوال 1445 | 2024-05-05
کد خبر: 113896 |
تاریخ انتشار : 09 مهر 1395 - 17:00 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی پایگاه صلح خبر ؛ در همايشي در بيروت مطرح شد: امام رضا (ع)؛ بنیان‌گذار گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت دین و اندیشه > اندیشه – همشهری آنلاین:همایش «امام رضا (ع)؛ بنیان‌گذار گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت» توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و در محل مرکز بین‌المللی علوم انسانی وابسته به یونسکو در شهر جبیل […]

به گزارش مجله فرهنگی پایگاه صلح خبر ؛

در همايشي در بيروت مطرح شد:

امام رضا (ع)؛ بنیان‌گذار گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت

دین و اندیشه > اندیشه – همشهری آنلاین:
همایش «امام رضا (ع)؛ بنیان‌گذار گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت» توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و در محل مرکز بین‌المللی علوم انسانی وابسته به یونسکو در شهر جبیل برگزار شد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بيروت، در اين همايش «حاج عباس هاشم» نماينده مجلس از جبيل، «شيخ دكتر يوسف محمد عمرو» قاضي دادگاه جعفري در جبيل، «شيخ احمد القيس» امام جماعت مسجد جبيل و «دكتر حنا اسكندر» كشيش مسيحي و گروهي از پژوهشگران، دانشجويان و شهروندان مسلمان و مسيحي حضور داشتند.

«محمد مهدي شريعتمدار» رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بيروت، بر اهميت و نقش گفت‌وگوي اسلامي- مسيحي در صلح خبر و آرامش جوامع تأكيد و به نقش امام رضا (ع) در پايه‌گذاري بنيان‌هاي گفت‌وگوي سازنده و نتيجه‌بخش بين دو دين اسلام و مسيحيت اشاره كرد.

سپس «پروفسور آدونيس عكره» مدير مركز بين‌المللي علوم انساني، به اهداف اين مركز در خصوص گسترش فرهنگ شهروندي و گفت‌وگوي بين فرهنگ‌ها و اديان اشاره كرد و گفت: ما عرب‌ها به اين موضوع كه قرآن به زبان عربي نازل شده است افتخار مي‌كنيم.

دكتر خضر نبها دبير همايش نيز در سخناني اظهار داشت: اولين گفت‌وگوي مسيحي اسلامي در زمان پيامبر اكرم (ص) در زماني بود كه آن حضرت در استقبال از گروهي از مسيحيان نجران، براي اكرام آنان دستور دادند فرش قرمز گسترانند كه اين سيره همچنان امروز نيز در استقبال از ميهمانان ادامه دارد.

وي افزود: در خصوص آسان‌سازي گفت‌وگوي بين اديان، برخي توصيه‌ها و روايات نيز از امام جعفر صادق (ع) نيز وارد شده است كه ان حضرت به شاگردان و پيروانش فرمود:« نسبت به دين مردم جست و جو نكن زيرا بدون دوست باقي مي‌ماند» و در حديث ديگري آمده است كه «يك سوم هم‌زيستي، تغافل است».

در ادامه اين همايش، پروفسور لوييس صليبا ضمن نقد و بررسي يكي از متون تاريخي درباره گفت‌وگوي امام رضا (ع) با رهبران اديان، گفت: در اين روايت‌ها، عناصر زيادي آمده است كه مي‌توان ضمن استفاده از آن، براي گفت‌وگوي سازنده از آنها بهره برد. از جمله اين موارد، جو آزادي و توصيه به عدم تفتيش عقايد است كه لازم است امروز هم به آن پايبند بوده، نبايد فقط به دنبال عناصر جدل و متقاعد كردن طرف مقابل باشيم.

وي افزود: همچنين از شرايط گفت‌وگوي جدي، جست‌وجوي ارزش‌هاي مشترك، تشابهات و نقاط پيوند است. ما با تهديد بزرگي در خصوص زندگي مسالمت‌آميز مواجهيم. هر چند كه اين مشكلات مخصوص شرق نبوده و در غرب نيز سابقه تاريخي داشته است. ولي در هر صورت بايد به اين مسأله توجه جدي كنيم. زيرا فقط دو راه در برابر خود داريم. يا گفت‌وگو و يا خروج از تاريخ.

شيخ دكتر جعفر مهاجر به عنوان سخنران دوم گفت: هيچ مانعي براي گفت‌وگوي سازنده بين اسلام و مسيحيت نيست. عناصر فراهم است ولي متأسفانه معطل باقي مانده است. اشتراكات اسلام و مسيحيت نسبت به اشتراكات اسلام وغرب بيشتر است. حتي اين اشتراكات از نقاط مشترك مسيحيت وغرب لائيك و كافر نيز بيشتر است.

وي ضمن تعريف مفهوم كفر در قرآن، تأكيد كرد كه اين مفهوم، رفتاري است و نه نظري. در روايت پيامبر اكرم (ص) آمده است: «لا تكونوا بعدي كفّاراً يقتل بعضكم بعضاً» كافر يقول الحديث النبوي لأنه يقتل، فمفهوم القرآن للكفر سلوكي.

سپس دكتر مهاجر با طرح سؤالي در خصوص موانع گفت‌وگو نزد مسلمانان و مسيحيان، گفت: مسلمانان جنگ‌هاي صليبي و مسيحيان فتوحات اسلامي را فراموش نمي‌كنند. فتوحات اسلامي دوره اموي با اصول و مباني دعوت به حق و شعار قسط و عدل قرآني منافات دارد.

در پايان اين همايش، شاعر مسيحي لبناني، آقاي دكتر ميشل كعدي قصيده خود را در مدح امام رضا (ع) قرائت كرد و همچنين بعضي از حاضران، از جمله شيخ دكتر محمد عمرو نظرات خود را بيان كردند.

در حاشيه اين همايش، نمايشگاهي از آثار هنري و جلوه‌هايي از حرم مطهر امام رضا (ع) و نشستي ميان بعضي از شخصيت‌هاي مدعو و مسئولان مركز برگزار شد.

Let’s block ads! (Why?)

RSS

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید