امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 332181 |
تاریخ انتشار : 11 دی 1398 - 11:22 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر صلح خبر/قم عکاس برجسته قمی که پروژه عکس بادگیرها را دنبال می کند، گفت: با توجه به سابقه ساخت بادگیر که خاص شهرهای ایران است ولی بادگیر را امارات متحده عربی به نام ملیت خودش به ثبت رسانده است. جلسه سی‌صد و نود و شش بنیاد قم پژوهی […]

به گزارش مجله اجتماعی صلح خبر

صلح خبر/قم عکاس برجسته قمی که پروژه عکس بادگیرها را دنبال می کند، گفت: با توجه به سابقه ساخت بادگیر که خاص شهرهای ایران است ولی بادگیر را امارات متحده عربی به نام ملیت خودش به ثبت رسانده است.

جلسه سی‌صد و نود و شش بنیاد قم پژوهی با حضورحجت‌الله عطایی عضو هیت مدیره انجمن عکاسان و جمعی از اعضای قم‌پژوهی با موضوع بادگیرهای قم از نگاه دوربین برگزارشد.

عطایی در این نشست تصریح  کرد: طی پانزده سال گذشته بیشتر آثار معماری سنتی قم که بادگیر داشت از بین رفته است و در برخی از خانه‌های نوسازی شده بادگیر را به آن افزوده‌اند که این کار به حفظ معماری قدیم قم کمک نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در طول حدود پانزده سال بخش قابل توجهی از ساختمان‌هایی که مجهز به بادگیر بودند امروز از آنها خبری نیست؛ در حالی که این سبک معماری منحصر به‌فرد فقط خاص شهرهای کویر مانند قم و یزد است.

 وی که از سال ۱۳۸۵ تاکنون تصویر همه بادگیرهای قم را به تصویر برداری  کرده است ضمن نمایش برخی از ایت تصاویر، افزود: ایده شروع این کار الهام گرفته از کتاب “ارزیابی شتابزده” جلال آل‌احمد است.

 وی افزود: متاسفانه هر سال از تعدادی از خانه‌هایی که با سبک معماری قدیم ساخته شده‌اند کاسته می‌شود و به همراهش معماری سنتی قدیم قم هم از بین می‌رود.

در ابتدای جلسه حسین صادقی عضو انجمن راهنمایان گردشگری قم در باره نقش و اهمیت بادگیرها در شهرهای کویری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین کاربرد بادگیرها در شهرها و روستاها برای کاهش دمای هوا در فصل‌های گرم و طاقت‌فرسا بود که می‌توانست باعث متعادل شدن دمای خانه‌ها شود.

وی افزود: آثاری که از بادگیرها شهرهای کرمان، کاشان، بم، یزد و قم باقیمانده است نشان می‌دهد که بر اساس جهت وزیدن بادها تعداد و دهانه بادگیرها مشخص می‌شد. به همین علت در بعضی از شهرها بادگیرها سه دهانه و یا چهار دهانه است.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه ساخت بادگیر که خاص شهرهای ایران است ولی بادگیر را امارات متحده عربی به نام ملیت خودش به ثبت رسانده است.

در ادامه سیدمحسن محسنی با انتقاد از آلودگی شدید هوای قم گفت:  متاسفانه قم بی‌رویه به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود. به همین علت هوای قم روبه‌روز آلوده‌تر می‌شود.

وی افزود زمانی نسیم از باغهای اطراف قم می گذشت و از طریق بادگیرها هوای تمیز وارد خانه می شد و هوای خانه ها متعادل می شد ولی امروز هوای قم آلوده است ومردم از خانه هم نباید بیرون بیایند تا از آلودگی هوا در امان باشند.

این قم‌پژوه با انتقاد از ساخت بی‌رویه کارخانه‌های صنعتی در شهرک‌های قم تصریح کرد: مسئولان استان تنها به فکر اجرای برنامه‌های خودشان هستند. بنابراین چندان به آینده قم فکر نمی‌کنند که این شهر  بیش از این دیگر تحمل آلودگی را ندارد.

این پژوهشگر حوزه قم شناسی عواقب تنفس هوای آلوده را متذکر شد و گفت: امروز تاکید مدیران استانی به ساخت کارخانه صنعتی است این در حالی است که راهکار قم در سال رونق تولید می‌تواند گردشگری ترکیبی باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که به بهانه اشتغال انواع صنایع شیمیایی و آلاینده را در اطراف قم مستقر می‌کنند که در صورت تداوم این کارخانه‌ها آب و هوای قم آلوده‌تر خواهد.

محسنی در پایان گفت معروف است که یزد شهر بادگیرهاست ولی به نظر من زمانی قم شهر بادگیرها بود زیرا به یاد دارم که در دوران کودکی وقتی از فراز خانه قدیمی مان در کوچه نو به شهر نگاه می کردم بر فراز تمامی خانه های شهر بادگیر وجود داشت که زیبایی خاصی به شهر داده بود .

گفتنی است در این جلسه مطرح شد که عکس‌های گرفته شده توسط حجت‌الله عطایی با همکاری بنیاد قم‌پژوهی کتابی در باره بادگیرهای قم به چاپ برسد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید