امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 534546 |
تاریخ انتشار : 07 بهمن 1402 - 19:37 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، مناظره انتخاباتی با موضوع «بایدها و نبایدهای مشارکت و رقابت حداکثری در انتخابات» بعدازظهر امروز با حضور «مهدی اقراریان» دبیرکل حزب «نسل نو» و عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و «حجت نظری» عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در پایگاه صلح خبر […]

به گزارش پایگاه صلح خبر به نقل از خبرنگار ایسنا، مناظره انتخاباتی با موضوع «بایدها و نبایدهای مشارکت و رقابت حداکثری در انتخابات» بعدازظهر امروز با حضور «مهدی اقراریان» دبیرکل حزب «نسل نو» و عضو شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و «حجت نظری» عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در پایگاه صلح خبر برگزار شد.
«مهدی اقراریان» در ابتدای این مناظره اظهار کرد: امروز، حلقه مفقوده کشور در فضای پسا گام دوم انقلاب، فضای گفت‌وگو است که باید انجام بشود. موضوع مشارکت مسأله‌ای است که همواره در انتخابات مورد توجه بوده است و الگوهای مختلفی برای مشارکت در ادوار مختلف داشته‌ایم. مهم‌ترین شکل مشارکت، «مشارکت در انتخابات» است.
اقراریان: عملکرد صداوسیما در پرداختن به موضوعات سیاسی، قابل قبول نیست
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران، با بیان اینکه می‌توانیم مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی را یکی از نمادهای مشارکت بدانیم گفت: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن هم نمادی از مشارکت است؛ سیاست امری جاری است و مساله نقطه‌ای نیست. سیاست را نباید در انتخابات‌ها خلاصه کرد.
اقراریان گفت: عملکرد صداوسیما در پرداختن به موضوعات سیاسی، قابل قبول نیست. در آستانه انتخابات می‌خواهیم تنور انتخابات را گرم کنیم که این کار سختی است. وی تصریح کرد: اینکه کاندیداها مبلغی را برای صداوسیما پرداخت کنند، بیشتر شبیه یک شوخی است؛ از ابتدای سال باید فرصت گفت‌وگو فراهم می‌شد؛ امروز در جامعه ایرانی، یک سیاست‌زدگی را شاهد هستیم که دلایل مختلفی دارد.
اقراریان با بیان اینکه مرحوم هاشمی را می‌توان پدرخوانده جریان اصلاح‌طلبی به شمار آورد گفت: پیامد این موضوع، آن است که اصلاح‌طلبان مجبور شده‌اند به دامن علی لاریجانی و حسن روحانی پناه ببرند. دوگانه‌های میدان و دیپلماسی، توسط چه کسانی در این کشور تولید و دنبال می‌شود.

نظری: هاشمی مدام سعی کرد بین اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، شناور باشد
«حجت نظری» در این مناظره گفت: شرایط امروز منطقه نسبت به ادوار گذشته به شکلی است که ضرورت مشارکت در انتخابات را بیشتر از دوره‌های قبل، از اهمیت برخوردار می‌کند. وی افزود: به عقیده برخی کنشگران سیاسی، فضا برای مشارکت وجود ندارد که این رویکرد از در دو دوره قبلی انتخابات، به وقوع پیوسته است.
نظری افزود: به همین خاطر، در سال ۱۴۰۰ و پیش از آن در سال ۹۸ برخی جریانات اصلاح‌طلبی تصمیم گرفتند در انتخابات حضور نداشته باشند زیرا در این دو دوره شرایط را طوری رقم زدند که بخشی کنشگران معتقدند فضا برای حضور آن‌ها فراهم نیست. امروز به خاطر تحولات اجتماعی اخیر کسانی که قبلاً خود را اصلاح‌طلب می‌دانستند از این جریان جدا شدند و اعتقادشان به صندوق رأی، کم شده است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: امسال از معدود دفعاتی بود که مقام معطم رهبری در سخنرانی نوروزی، به اهمیت انتخابات اشاره کردند اما از هیچ دستگاهی که می‌توانستند اثر گذار باشند، صدایی در نیامد.
نظری در ادامه گفت: در ایران غیر از انتخابات، امکان مشارکت سیاسی دیگری برای شهروندان فراهم نیست؛ مثلاً جایی مانند کشورهای اسکاندیناوی ممکن است دموکراسی مستقیم داشته باشند اما ما در کشوری زندگی می‌کنیم که خیلی از دوستان من وقتی خواستند جایی استخدام شوند و اعلام کردند که از حزب سیاسی اصلاح طلب هستند، گزینش، آن‌ها را رد کرده است؛ لذا اگر فردی می‌خواهد مشارکت سیاسی داشته باشد، عملاً به جز انتخابات راه ورود سیاسی دیگری ندارد.
نظری: دولت روحانی، اصلاح‌طلب نبود اما با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد
وی گفت: فعلاً دو راه بیشتر وجود ندارد، یکی خیابان است و دیگری انتخابات که ما در اعتماد ملی و برخی دیگر از احزاب اصلاح‌طلب راه انتخابات را برگزیدیم؛ البته سایر احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلبی نیز خیابان را انتخاب نکردند اما راه دیگری را پیشنهاد نمی‌کنند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: بر همین اساس وقتی در حزب اعتماد ملی، دور هم نشستیم و در کل کشور کاندیدا با ۳ معیار عضویت فرد در احزاب اصلاح‌طلب، شهره به اصلاح‌طلبی و مستقل‌بودن با گرایش به اصلاح‌طلبی، ارزیابی کردیم، فقط ۳۶ نفر را پیدا کردیم.
وی افزود: در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و در حوزه خراسان جنوبی، فقط آقای رئیسی تأیید صلاحیت شده است و وی باید با آرای باطله رقابت کند؛ یا مثلاً آقای علوی را هم در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی رد صلاحیت می‌کنند.
نظری در واکنش به اظهارات اقراریان گفت: اینکه بخواهیم آقای هاشمی را پدرخوانده اصلاحات بدانیم، دشوار است. مرحوم هاشمی تنها بازیگر معاصر سیاسی ایران است که مدام سعی کرد خودش را شناور نگه دارد؛ از نقطه نظرهایی می‌توان وی را اصولگرا و از برخی منظرها می‌توان اصلاح‌طلب دانست.
نظری: شاخص‌های شورای نگهبان برای عموم جامعه مبهم است
وی افزود: ما اشتباهات خود را می‌پذیریم و پذیرش اشتباه، مقدمه اصلاح آن اشتباهات است. دولت آقای روحانی اصلاح‌طلب نبود اما با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد اما رویکرد اصلاح‌طلبی نداشت و قاطبه مدیران آن هم اصلاح‌طلب نبودند. اینکه بخواهیم دولت روحانی را اصلاح‌طلب بدانیم باید احتیاط کنیم؛ اما نمی‌توانیم اشتباهات را نبپذیریم.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ما یک کِشتی داریم که هر روز تعدادی را از آن خارج می‌کنیم؛ آقای حیدر مصلحی و آقای علوی، وزرای سابق اطلاعات رد صلاحیت می‌شوند. شاخص‌های شورای نگهبان برای تأیید افراد، برای عموم جامعه مبهم است.

اقراریان: جریان اصلاح‌طلبی صف خود را از «گفتمان انقلابی» جدا کرده است
اقراریان در بخش دیگری از مناظره با اشاره به راهکارهای افزایش مشارکت، افزود: ما اشتباهات خودمان را در عرصه سیاسی به نهادهای نظارتی تقلیل می‌دهیم؛ بیاییم اشتباهات جریان اصلاح‌طلبان را ببینیم. جریان اصلاح‌طلبی، صف خود را از «گفتمان انقلابی» جدا کرده که این اتفاق تلخی است.
وی با بیان اینکه حاج‌قاسم محور گفتمان مبتنی بر وحدت ملی است، تصریح کرد: امروز وقتی در فضای اپوزیسیون صحبت می‌کنیم، شاهدیم که جریان اصلاح‌طلبی کارویژه خود را به اپوزیسیون جمهوری اسلامی، از جمله همگرایی در تحریم انتخابات، تبدیل کرده است. اقراریان گفت: نیازمند گفت‌وگوهای مبنایی و اصولی هستیم. نباید فضای گفت‌وگوها به سمتی باشد که شکاف‌هایی را میان جریان‌های سیاسی، ایجاد کند.
اقراریان: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند سهم خود را از مسائل کشور جدا کنند
اقراریان اظهار کرد: امروز به عنوان یک نسل سومی، پرسش اساسی در مورد وضعیت اقتصادی ایران دارم. چه کسانی مقصر این وضعیت هستند؛ اصلاح‌طلبان نمی‌توانند سهم خود را از مسائل کشور جدا کنند. سالیان متمادی عرصه سیاسی کشور در اختیار این جریان بوده است. اقراریان یادآور شد: در میان اصلاح‌طلبان، چهره‌های جوان کمتری را مشاهده می‌کنیم اما در جریان اصولگرایی، وارد نسل سوم شده‌ایم.
وی با بیان اینکه محمد خاتمی پیامد رفتار هاشمی رفسنجانی بود، تصریح کرد: روحانی نیز پیامد رفتار خاتمی بود؛ در دولت قبل با یک دولت پیر مواجه بودیم که حاضر نبود میدان را برای هم‌حزبی‌های خود باز کند. تقلیل مساله سیاست به یک بازیگر و آن هم شورای نگهبان، صحیح نیست.
اقراریان در ادامه گفت: یکی از مشکلات‌مان در کشور این است که احزاب فراگیر نداریم. امروز جبهه‌ها و ائتلاف‌ها تلاش می‌کنند که این خلاء تاریخی را پُر کنند. چرا اصلاح‌طلبان دایره را آنقدر برای خود کوچک کرده‌اند که فقط یک نفر از اعضای آن‌ها می‌تواند در انتخابات حضور یابد. این مهم، یک نقص برای این جریان به شمار می‌رود. چرا حزب اعتماد ملی، فقط ۴۰ نفر کاندیدا داشت که ۳۹ نفر از آن‌ها رد صلاحیت شدند.
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در تهران ادامه داد: گزینه‌ها را نباید محدود به چهره‌هایی کنیم که ممکن است از مسیر شورای نگهبان عبور نکنند.
اقراریان: فهرست واحد لاریجانی و اصلاح‌طلبان، جای تعجب دارد
وی با اشاره به برنامه‌های شورای ائتلاف برای ارائه لیست، افزود: فراخوانی را در تهران دادیم که با استقبال خوبی مواجه شد. حدود ۲۴۰۰ نفر فقط برای ۳۰ کرسی تهران ثبت‌نام کردند. در روزهای پیش‌رو بر اساس شاخص‌هایی که در کمیته راهبردی انتخابات احصا کردیم، گفت‌وگو با این افراد را در دستور کار قرار خواهیم داد تا در قالب کاندیدا به مردم معرفی شوند.
اقراریان گفت: فضای گفت‌وگو و شکل‌گیری یک فهرست از تمام نگاه‌هایی که در این گفتمان قابل تعریف است، باز است. امروز فهرست‌هایی را مشاهده می‌کنیم که باعث تعجب در فضای سیاسی است. فهرست واحد لاریجانی و اصلاح‌طلبان جای تعجب دارد. اینکه امروز جریان اصلاحات به لاریجانی رسیده، جالب است.
وی با بیان اینکه فهرستی پیروز رقابت انتخاباتی خواهد شد که برای مردم قابل قبول باشد، گفت: برای ایجاد مشارکت در تهران نیازمند این هستیم که تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار حاکمیت است، پای کار بیایند که یکی از این ظرفیت‌ها، صداوسیما است. امیدوارم صداوسیما در مدت زمان باقی‌مانده، جبران کند.

نظری: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند خود را حذف کنند
حجت نظری در بخش دیگری از این مناظره گفت: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند خود را حذف کنند و عمده این حذف‌شدن‌ها، توسط نهادهای قدرت صورت گرفته است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان به طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه معتقدند همچنان می‌شود از صندوق رأی موجود، استفاده و تغییرات را ایجاد کرد اما گروه دوم کسانی هستند که می‌گویند تا زمانی که این وضعیت وجود دارد، نمی‌شود از این روزنه انتخابات استفاده کرد.
نظری افزود: من جز گروه اول هستم و می‌گویم با وجود نظارت استصوابی هم می‌شود تغییرات را ایجاد کرد؛ البته معنایش این نیست که نظارت استصوابی را قبول دارم اما ضمن نقد به رویه شورای نگهبان، معتقدم در همین مسیر و چارچوبی که داریم، می‌توانیم کار کنیم.
وی گفت: ما از دو طرف بد و بیراه می‌شنویم، یک طرف اپوزیسیون و طرف دیگر، جریان مقابل یعنی اصولگرایان؛ اما این رفتار ما برای شورای نگهبان هیچ تفاوتی ایجاد نکرده است و از کل جریان اصلاحات، فقط ۳۶ نفر تأیید صلاحیت شدند و از اعتماد ملی در کل کشور، فقط یک نفر تأیید صلاحیت شده است.
نظری: در شهر تهران لیست نمی‌دهیم
نظری گفت: ما از حزب اعتماد ملی ۴۰ کاندیدا داشتیم و تنها یک نفر از آن‌ها تأیید صلاحیت شد. ما کشوری هستیم که قبل از انتخابات، ائتلاف می‌کنیم که این نشان می‌دهد، قواعد ما حزب‌گریز است؛ این شرایط برای کنش سیاسی نامطلوب است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: در مورد حزب ما یعنی اعتماد ملی، ۶ نفر در مرحله هیأت‌های اجرایی تأیید شدند اما در مرحله بعد، به یک نفر رسید. در هر حوزه انتخابیه که امکان رقابت داشته باشیم، وارد می‌شویم اما در شهر تهران لیست نمی‌دهیم. به نظرم احترام بین مجریان امر انتخابات و کنش‌گران اصلاح‌طلب، متقابل نیست.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید