امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 120988 |
تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 - 13:55 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، علی‌اصغر خسروی دبیر این سوگواره ۲۳ آبان‌ماه در نشستی که در سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران برگزار شد با عرض تسلیت به مناسبت شهادت خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در سوریه بیان کرد:‌ پس از سوگواره دوم خمسه آسیب‌شناسی‌هایی را انجام دادیم و مقرر شد در کنار […]

به گزارش مجله فرهنگ و هنر پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر خسروی دبیر این سوگواره ۲۳ آبان‌ماه در نشستی که در سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران برگزار شد با عرض تسلیت به مناسبت شهادت خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در سوریه بیان کرد:‌ پس از سوگواره دوم خمسه آسیب‌شناسی‌هایی را انجام دادیم و مقرر شد در کنار بخش‌های آیینی، خیابانی، صحنه‌ای، تعزیه و مدافعان حرم برای رفع خلأ مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نیز تئاتر مسجد هم اضافه شود.

او با اشاره به اینکه اجراها از ۲۰ آبان‌ماه شروع شده است، گفت: مراسم افتتاحیه پنج‌شنبه ۲۷ آبان‌ماه در بهشت زهرا (س) و بر سر مزار شهدای مدافعان حرم با حضور هنرمندان تئاتر، سینما، اصحاب رسانه و خانواده‌های ۱۴ شهید مدافع حرم برگزار می‌شود و در این مراسم قرار است گروه‌های اجرایی خیابانی و تعزیه‌خوان هم قطعاتی را در پنج نقطه از مزار شهدای بهشت زهرا (س) اجرا کنند.

خسروی درباره آثار رسیده به دبیرخانه این سوگواره توضیح داد: در سومین دوره این رویداد ۷۳ اثر به اجرا درمی‌آید که در بخش صحنه‌ای پس از بررسی ۱۳۵ اثر، ۱۲ نمایش به بخش مسابقه راه یافتند و در بخش خیابانی هم که سال گذشته رقابتی نبود پس از بازبینی ۸۱ اثر، ۱۶ نمایش انتخاب شدند. همچنین در بخش مدافعان حرم هشت اثر به بخش نهایی راه یافتند و در بخش آیینی هم همین‌ تعداد نمایش برای بخش نهایی برگزیده شدند که سه گروه به انتخاب ستاد تقدیر خواهند شد.

وی ادامه داد: در این دوره از سوگواره ۵۲ مجلس تعزیه پیشنهاد شده است که ۹ مجلس برای اجرا در میدان امام حسین (ع) انتخاب شدند و بخش ویژه‌ای تدارک دیده شده که میزبان هفت اثر از هنرمندان پیشکسوت مانند رضا صابری، ابراهیم آبادی، رحمت امینی، سامان خلیلیان و سیدعلی موسویان است.

دبیر سومین دوره سوگواره خمسه با بیان اینکه یکی از اتفاقات عجیب این دوره ارائه شدن یک متن توسط ۱۵ گروه بود، گفت: این فقر متون نمایشی باعث شد برای انگیزه بیشتر گروه‌ها بخش جداگانه‌ای را در نظر بگیریم که به نفرات اول، دوم و سوم از پنج سکه تا دو سکه بهار آزادی اهدا می‌شود و پنج اثر منتخب هم منتشر خواهند شد.

خسروی در ادامه این نشست اعلام کرد: از ۲۹ آبان تا نهم آذرماه تئاترهای خیابانی این سوگواره در چند مکان از جمله محوطه تئاترشهر، میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، امام زاده صالح و بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

او در بخشی دیگر درباره بخش تئاتر مساجد گفت:‌ با همکاری حوزه هنری اتفاق خوبی در این بخش رقم خورده و کارگردان‌های صاحب سبک برای کار این گروه‌ها در مساجد اعلام آمادگی کردند و امیدوارم اگر سوگواره کار خود را ادامه دهد تئاتر مساجد بتواند اتفاقاتی را که در اواخر دهه ۵۰ و اوایل دهه ۶۰ می‌افتاد یادآوری کنند.

وی افزود: برای برگزاری این سوگواره خرده‌گیری‌هایی مطرح می‌شد که کار ما با انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، حوزه هنری یا سازمان هنری «اوج» موازی است اما با گفت‌وگوهایی که در این یک سال داشتیم رویکرد و هدف خود را کامل تبیین کردیم و الان حوزه هنری درخواست مشارکت در بازبینی را داده تا برخی آثار را برای اجرای عمومی انتخاب کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از کمک هزینه گروه‌ها تاکنون پرداخت شده و مابقی هم به همراه جوایز در روز اختتامیه پرداخت می‌شود، اضافه کرد: انجمن هنرهای نمایشی حمایت از دو اثر شهرستانی، سازمان اوج، حمایت مالی از گروه برتر مدافع حرم و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، حمایت مالی از چهار اثر را در بخش صحنه‌ای اعلام کردند.

خسروی در بخش پایانی این نشست با اشاره به اینکه اجراهای صحنه‌ای در سالن‌هایی همچون تئاترشهر، ایرانشهر، محراب، حوزه هنری، روایت، باران، کنش معاصر و انتظامی انجام می‌شود به صحبت‌های خود با برخی هنرمندان پیشکسوت و گله آن‌ها از نبود شرایط برای اجرای نمایش اشاره و اظهار کرد:‌ با توجه به سال‌ها سابقه کاری که دارم در همین مدت دو سال متوجه شدم، عدم مشارکت برخی هنرمندان چیست و به نظرم متولیان اصلی حوزه تئاتر باید حرکتی کنند، چرا که هنرمندان معتقدند از آن‌ها حمایت نمی‌شود و اگر برای اجرای عمومی و تبلیغ مورد حمایت باشند می‌توانند کار کنند.

این بخش از صحبت‌های خسروی با واکنش برخی خبرنگاران همراه بود که معتقد بودند این اظهارات بیشتر بزرگ‌نمایی کاری است که در سوگواره خمسه انجام می‌شود؛ چرا که با وجود اهمیتی که تئاتر دینی و این سوگواره دارد، اسامی هنرمندان یا حتی داورانی که ممکن است در این رویداد شرکت داشته باشند با تأکید و اهمیتی که از سوی دبیر سوگواره مطرح می‌شود، برابر نیست.

امیر حسین شفیعی دبیر اجرایی سوگواره خمسه نیز از حاضران این نشست بود.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید