امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 19 شوال 1445 | 2024-04-27
کد خبر: 521190 |
تاریخ انتشار : 17 مهر 1402 - 15:55 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی از اعضای بریکس مانند روسیه و چین زخم‌خورده سیطره دلار هستند، گفت: یکی از اهداف بریکس این است که حجم روابط دلاری را بین اعضای خود کاهش دهد. وحید شقاقی در گفت‌وگو با صلح خبر، با بیا اینکه صرف بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه یا عضوت ایران […]

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی از اعضای بریکس مانند روسیه و چین زخم‌خورده سیطره دلار هستند، گفت: یکی از اهداف بریکس این است که حجم روابط دلاری را بین اعضای خود کاهش دهد.

وحید شقاقی در گفت‌وگو با صلح خبر، با بیا اینکه صرف بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه یا عضوت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شروع یک فرآیند اثرگذار بر اقتصاد است، گفت: وقتی ما عضو هر پیمان می‌شویم، مثل این است که تلاش کردیم و ما را به یک مسابقه بین‌المللی راه دادند. همین‌که به ما اجازه دادند که در این مسابقه بین‌المللی وارد شویم و این می‌تواند یک گام رو به جلو قلمداد شود.

وی ادامه داد: عضویت ایران در بریکس نشان می‌دهد که بخشی از اعضای هیئت دولت، تیم وزارت امور خارجه و اعضای دیگر که وظیفه بهبود روابط روابط ایران را با سایر کشورها و پیمان‌های بین‌المللی بر عهده دارند، تلاش کردند که کشور وارد این پیمان شود. بریکس هم یک ظرفیت برجسته و ویژه دارد و کشورهای مهمی مانند روسیه، چین و هند عضو آن هستند  که جزو کشورهای مهم اقتصاد جهانی هستند. کشورهای دیگری که به تازگی عضو بریکس شدند هم کشورهای در حال توسعه هستند.

بعد از پیوستن به بریکس، حالا به برنامه نیاز داریم

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تا این مرحله، یک اقدام مثبت رخ داده است؛ اما ازین پس به برنامه نیاز داریم، افزود: در مرحله بعدی کشور به همت و آمادگی نیاز دارد که در این مسابقات بدرخشد و اگر ما آمادگی مناسبی ایجاد نکنیم و برنامه خوبی نداشته باشیم ممکن است در این مسابقات شکست بخوردیم که می‌تواند باعث سرخوردگی هم شود. درواقع اگر برنامه نداشته باشیم و نتوانیم ظرفیت‌های تجارت خارجی را با کشورهای خارجی فعال کنیم، ممکن است در پایان متضرر هم شویم.  

شقاقی خاطرنشان کرد: اگر برنامه داشته باشیم و بتوانیم از ظرفیت تجارت و روابط تجاری ایجادشده در بریکس و بین کشورهای بریکس استفاده کنیم می‌تواند برای ما منافعی داشته باشد. در گذشته هم برخی پیمان‌های منطقه‌ای را داشتیم اما نتوانستیم از فرصت استفاده کنیم، مثل اکو؛ بنابراین ادامه این موضوع منوط‌به برنامه‌محوری، ‌ داشتن نقشه‌راه و بهره‌مندی از ظرفیت بریکس و تجارت با اعضای بریکس است. خود پیمان بریکس ظرفیت و منافع اقتصادی دارد و هریک از اعضای بریکس هم می‌توانند منافعی را عاید کشور کنند.

وی با بیان اینکه بریکس رویکردی دارد برای اینکه نظم جهانی قرن بیستم را که مبتنی‌بر جهان غرب و به رهبری آمریکا بوده، به چالش بکشد، افزود: این موضوع در آینده ظرفیت‌هایی را برای تبادلات پولی و تامین مالی فراهم خواهد کرد. البته الان هم ظرفیت‌هایی دارند برای مثال یک بانک ایجاد کردند و به اعضای بریکس وام می‌دهند، مثل نقشی که بانک جهانی در قرن بیستم ایفا می‌کرد.

امکان استفاده از بریکس برای کاهش فشار تحریم‌ها

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بریکس بنا دارد برای تبادل پیام‌های بانکی بین اعضای خودش مسیری را فراهم کند که می‌توان آن را به کنار گذاشتن سوئیفت برای اعضای خودش تعبیر کرد. در حال حاضر آمریکایی‌ها وارد رصد داده‌های سوئیفت شدند و این می‌تواند گردش پولی را ردیابی کند، در حالی که برخی از کشورها نمی‌خواهند چنین ردیابی صورت گیرد و اعضای بریکس اکنون می‌توانند پیام‌رسانی را برای تبادلات بانکی ایجاد کنند. این موضوع می‌تواند برای ایران که در شرایط تحریمی است مفید باشد و از این ظرفیت برای کاهش فشار تحریم‌ها استفاده کند.

شقاقی ادامه داد: هر کدام از این مواردی که در بریکس است، چه بانک یا پیام‌رسان تبادلات پولی در بریکس یا ظرفیت تجارت و سرمایه‌گذاری اعضای بریکس، امکاناتی است که مهیا شده؛ اگر کشور و دستگاه‌های تولیدی و تجاری برنامه داشته باشند می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند تا هم از شدت تحریم‌ها بکاهد هم به بهبود بخش تجارت خارجی کشور منجر شود؛ اما اگر نتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم، بریکس هم به سرانجام دیگر پیمان‌ها دچار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از اعضای بریکس مانند روسیه و چین زخم‌خورده سیطره دلار هستند، گفت: اعضای بریکس به‌خصوص کشوری مانند هند که سومین قدرت اقتصادی دنیا شده، یا روسیه، چین و برزیل تمایل دارند که تا حدودی بتوانند از سیطره دلار خارج شوند و یکی از دلایلی که می‌خواهند نظم قرن بیستم را کنار بگذارند، همین دلارزدایی است؛ بنابراین در مسیر توسعه بریکس و بین اعضای آن، می‌تواند اقداماتی انجام شود که دلار را کنار بگذارند یا مبتنی‌بر یک ارز مشترک یا پیمان‌های پولی بین خودشان باشند و این یکی از اهداف بریکس است که حجم روابط دلاری را بین اعضای خود کاهش دهد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید