امروز: جمعه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 24 ذو القعدة 1445 | 2024-05-31
کد خبر: 253435 |
تاریخ انتشار : 10 بهمن 1397 - 18:18 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر امروز (چهارشنبه) در بین اخبار اقتصادی، هشدار ارزی رئیس کل بانک مرکزی، اظهارات جدید وزیر نفت درباره قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بر اساس تحمل مردم، تایید افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در سال آینده و همچنین مخالفت با ارزان کردن بلیت هواپیما از مهم‌ترین‌ها بود. به گزارش صلح خبر، […]

به گزارش مجله اقتصادی صلح خبر

امروز (چهارشنبه) در بین اخبار اقتصادی، هشدار ارزی رئیس کل بانک مرکزی، اظهارات جدید وزیر نفت درباره قیمت و سهمیه‌بندی بنزین بر اساس تحمل مردم، تایید افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان در سال آینده و همچنین مخالفت با ارزان کردن بلیت هواپیما از مهم‌ترین‌ها بود.

به گزارش صلح خبر، اخیراً رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تلاش دولت برای برگشت هزینه بلیت هواپیما به وضعیت قبل خبر داده و گفته بود وزیر راه نیز از گرانی بلیت هواپیما نگران است، زیرا دولت موافق گرانی بلیت هواپیما نیست. اما مقصود اسعدی سامانی -دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی- تاکید کرد که ۷۰ درصد سهم جابه‌جایی حمل و نقل کشور برعهده بخش خصوصی است و وعده ارزان‌سازی از جیب بخش خصوصی نه قانونی و نه شرعی است.

وی با بیان این‌که نه تنها در ایام تعطیلات ۲۲ بهمن‌ماه بلکه در تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۸ نیز تغییری در نرخ‌های بلیت هواپیما نخواهیم داشت، اظهار کرد: ممکن است در پیک سفرها، مسیرهای رفت ترافیک بیشتری داشته باشند و قیمت‌ها افزایش یابند اما این افزایش قیمت‌ها بالاتر از نرخ تعیین شده نیست و این در حالی است که مسیر برگشت همان پروازها با نرخ پایین‌تری عرضه می‌شود، بنابراین به هیچ وجه سقف قیمت بلیت شرکت‌های هواپیمایی بالاتر از سقف تعیین‌شده نیست.

افزایش حقوق، همان ۲۰ درصد

با وجود اصراری که نمایندگان برای افزایش بیش از رقم ۲۰ درصد پیشنهادی دولت به منظور افزایش حقوق کارکنان در سال ۱۳۹۸ داشتند، آخرین اخبار از این حکایت دارد که بعد از مذاکرات و رایزنی‌ها در کمیسیون تلفیق در نهایت همان افزایش ۲۰ درصدی مورد موافقت قرار گرفته است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان برنامه و بودجه، دولت برای سال آینده حدود ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای حقوق کارکنان رسمی پیمانی و قراردادی پیش بینی کرده است که این رقم در مقایسه با ۹۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سال جاری تا ۲۴ درصد افزایش دارد. همچنین برای پرداخت حقوق بازنشسته‌های کشوری و لشکری در سال بعد تا ۶۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه وضع کرده است که نسبت به رقم پرداختی در سال جاری ۳۲ درصد افزایش دارد.

راهی جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین نیست

به کارشناسان، درحال حاضر بهترین راهکار سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن نرخ سوخت است. زیرا اولاً تفاوت قیمت‌ها زیاد شده است و دوماً جامعه پذیرش افزایش قیمت کالای دیگر را که قرار باشد به همه به صورت عام تحمیل شود را ندارد. در این راستا بیژن نامدار زنگنه -وزیر نفت- امروز با تاکید بر این‌که برای ساماندهی وضعیت سوخت در کشور راهی به جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت وجود ندارد، اظهار کرد که افزایش قیمت سوخت تا میزانی که مردم تحمل کنند، منطقی است.

امکان ثبت سفارش کالا در استان‌ها با کارت بازرگانی تهران

طبق اعلام فرشاد مقیمی -معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت- دارندگان کارت بازرگانی استان تهران و واحدهای تولیدی که در استان‌هایی غیر از تهران مستقر هستند، می‌توانند ثبت سفارش کالا را در استان محل استقرار واحد تولیدی انجام دهند.

در راستای تسریع در امور واحدهای تولید و بازرگانی نیز مقرر شد هرگونه تفویض اختیار و اصلاح دستورالعمل که برای این موضوع لازم است با هماهنگی معاونت امور صنایع به استان‌ها واگذار شود. همچنین ارتقا زیر ساخت‌های الکترونیکی استان تهران نیز از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

منتظر اقدام بانک مرکزی در بازار ارز باشید

همتی -رئیس کل بانک مرکزی- در هشداری به نوسان‌گیران و دلالان بازار ارز گفت که این بانک در موقع مقتضی تدابیر پیش‌بینی‌شده را عملیاتی خواهد کرد. وی در این باره اظهار کرد که این روزها برخی افراد و صاحب منصبان و بعضاً ذی‌نفعان به تریبونی که دسترسی پیدا می‌کنند، با بی توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان علیه کشورمان و در حد خود، آینده منفی را به غلط برای اقتصاد کشورمان به تصویر می‌کشند. عوامل اقتصادی و توانایی مداخله بانک مرکزی، نرخ‌هایی که امروز توسط فرصت جویان و در فضاهای مجازی مطرح می‌شود را ماندگار نمی‌داند. به مردم توصیه می‌کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.

تنها راهکار کوتاه‌مدت، تک‌نرخی شدن ارز است

سید رضی حاجی آقامیری -یک عضو اتاق بازرگانی تهران- معتقد است؛ تا زمانی که بازار ارز به سمت تک‌نرخی شدن حرکت نکند، بسیاری از مشکلاتی که امروز در حوزه تأمین کالاهای اساسی به وجود آمده ادامه‌دار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تنها پیشنهاد و راهکار کوتاه‌مدت موجود در شرایط اقتصادی فعلی تک نرخی شدن ارز است، اظهار کرد: حتی اگر قیمت‌ها در شرایط تک نرخی از ارز رسمی بالاتر رود نیز امکان تصمیم‌گیری دقیق و نظارت بر فعالیت‌ها به وجود می‌آید. ما حتی به دولت پیشنهاد دادیم که اگر قصد دارد نرخ ارز رسمی را حفظ کند، لااقل نرخ بازار نیما و سنا و بازار آزاد را یکی کند تا مشکلات این چنینی به وجود نیاید.

اما و اگرهای راه‌اندازی فاز چهارم ستاره خلیج فارس

پازل فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که مهره اصلی تولید بنزین در ایران است، حدود یک ماه گذشته تکمیل شد و ظرفیت تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید؛ این اتفاق درحالی رخ داد که زمزمه‌های ساخت فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس از چندی پیش به گوش می‌رسد؛ طرحی که به گفته معاون وزیر نفت، در انتظار تأمین منابع مالی است.

علیرضا صادق آبادی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی – در این باره اظهار کرده است زمانی می‌توان با قطعیت درباره پروژه‌ای صحبت کرد که منابع مالی تثبیت شده‌ای برای پروژه وجود داشته باشد. امکان این‌که بخش قابل توجهی از تجهیزات فاز چهارم پالایشگاه ستاره در داخل تأمین شود، وجود دارد. فاز چهارم بعد از تعیین تکلیف منابع مالی به ۲۴ تا ۳۶ ماه زمان برای تکمیل نیاز دارد.

خوداظهاری در شبکه بانکی فراموش شده است

هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت امروز و دیروز برگزار شد. محمدحسین دهقان – رئیس گروه بازرسی اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی – در این همایش با بیان اینکه خوداظهاری در شبکه بانکی فراموش شده است، گفت: محدودیت در قوانین و مقررات دور زده می‌شود یا چالش‌هایی را برای برخی کسب و کارها ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بررسی ریسک‌های حوزه پولشویی در کشور، با بیان اینکه باید مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی اصلاح شود، تصریح کرد که همه ریسک‌های عمده باید از قبل بررسی شود و زمانی که درباره ریسک‌های مشتری صحبت می‌کنیم همه موارد از جمله اینکه چه کسی است و چطور خدمت می‌گیرد برای ما مهم است. در این حوزه بسترهای مناسبی وجود ندارد و راستی‌آزمایی خیلی از اطلاعات دریافتی ممکن نیست و به همین دلیل حتماً باید مرکزی برای راستی آزمایی اطلاعات مشتریان وجود داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید