امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 245577 |
تاریخ انتشار : 15 آذر 1397 - 9:49 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر صلح خبر _ گروه فرهنگ: بعد از هفته کم خبر گذشته که دربرگیرنده ۱۳ خبر مهم درحوزه کتاب و نشر بود گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۲۲ خبر دارد و از نظر کمیت خود را تا حد گزارش هفتگی مربوط به هفته کتاب بالا کشیده است. گزارش […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

صلح خبر _ گروه فرهنگ: بعد از هفته کم خبر گذشته که دربرگیرنده ۱۳ خبر مهم درحوزه کتاب و نشر بود گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته ۲۲ خبر دارد و از نظر کمیت خود را تا حد گزارش هفتگی مربوط به هفته کتاب بالا کشیده است.

گزارش این هفته خلاف هفته گذشته که ۲ خبر بین‌المللی را شامل می شد خبر بین المللی ندارد. عنوان گزارش هفته گذشته «از اعلام برنامه حمایتی تازه ارشاد تا آغاز فصل جوایز ادبی» بود و این هفته را باید هفته رونمایی ها و برگزاری نشست ها نامید. همچنین می توان هفته ای را که گذشت هفته انتشار فراخوان ها هم دانست.

گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته همان طور که عنوان شد ۲۲ خبر را شامل می شود که همگی مربوط به رویدادها و اخبار داخلی هستند.

در ادامه مشروح این گزارش را از نظر می گذرانیم.

درگذشت ابوالفضل زرویی

یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه کتاب در این هفته و متاسفانه اندوهناک‌ترین این خبرها، درگذشت ابوالفضل زرویی شاعر و نویسنده طنزپرداز بود که شامگاه شنبه ۱۰ آذر اتفاق افتاد. مراسم تشییع زرویی نیز دوشنبه ۱۲ آذر از حوزه هنری برگزار شد.

از زرویی تالیفات، اشعار و اجراهای طنز خوبی در خاطر مخاطبان حوزه طنز و نگارش مکتوب باقی مانده است.

استعفای مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی

طبق خبری که دوشنبه ۱۲ آذر منتشر شد، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با ارائه استعفانامه کتبی به معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از سمت خود کناره‌گیری کرد. این مدیر فرهنگی که در ماه‌های اخیر درباره ابقا یا کنار رفتنش از مدیریت این مؤسسه، اظهارنظرهای متفاوتی مطرح بود، یکشنبه با ارائه استعفانامه خود به محسن جوادی، از سمت خود رسماً کناره‌گیری کرده است.

معرفی سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی

به دنبال استعفای شهرام نیا طبق خبری که روز چهارشنبه این هفته منتشر شد محسن جوادی با صدور حکمی قادر آشنا را به عنوان سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منصوب کرد.

پلمب و رفع پلمب یک کافه کتاب در مشهد

طبق خبری که به نقل از سعید شریف‌زاده رئیس اتحادیه صنف آبمیوه، بستی و کافی شاپ مشهد منتشر شد، کافه کتاب آفتاب مشهد به دلیل نداشتن مجوز از این اتحادیه توسط اداره اماکن پلمب شد.

وی گفت: طبق ماده ۲۷ نظام صنفی هر واحد صنفی موظف به ارائه مدارک برای اخذ پروانه از اتحادیه مربوطه است و در غیر این صورت از فعالیت وی ممانعت می شود. ۱۰ روز قبل به این واحد صنفی اخطار داده شده بود و در نهایت اداره اماکن این مجموعه را پلمب کرد.

این کافه کتاب بعد از حل مشکلات مذکور رفع پلمب شد.

خرید ۲ میلیارد تومان کتاب در هیات خرید کتاب

طبق خبری که یکشنبه این هفته منتشر شد، در جلسات ۶۰۳ و ۶۰۴ هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خرید ۵۹۴ عنوان کتاب در ۸۱ هزار و ۵۵۰ نسخه به مبلغ کل ۱۹ میلیارد و ۹۴۲ میلیون و ۵۵۰ هزار ریال به تصویب رسید.

برگزاری نشست خبری جایزه جلال

نشست خبری یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح یکشنبه با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی و محمدرضا بایرامی دبیر علمی این جایزه برگزار شد.

اعلام نامزدهای بخش داستان کوتاه جایزه جلال

این هفته دو خبر دیگر هم از جایزه جلال منتشر شد که مربوط به اعلام نامزدهای چند بخش از دوره فعلی این جایزه بودند. خبر اول که مربوط به بخش داستان کوتاه می‌شد، روز یکشنبه منتشر شد. این خبر در نشست خبری این جایزه اعلام شد.

اعلام نامزدهای بخش مستندنگاری جایزه جلال

اما خبر بعدی، یک روز پس از نشست خبری و روز دوشنبه منتشر شد که به موجب آن، نامزدهای بخش مستندنگاری این جایزه هم معرفی شدند.

اعلام نامزدهای بخش داستان بلند و رمان جایزه جلال

در خبری هم که دیروز چهارشنبه ۱۴ آذر منتشر شد نامزدهای دو بخش داستان بلند و رمان این جایزه معرفی شدند.

افتتاح نمایشگاه کتاب شاهرود

افتتاح صدوهفتادوچهارمین نمایشگاه کتاب استانی کشور در شاهرود، که شانزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در استان سمنان است، ‌ روز یکشنبه این هفته اتفاق افتاد. در این دوره ۲۳۵  ناشر از سراسر کشور ۵۵ هزار و ۶۱۲ عنوان کتاب را در موضوعات مختلف و در ۱۵۰ غرفه در معرض دید عموم قرار داده‌اند. به این نمایشگاه مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف ۲۰ درصدی  اختصاص داده شده است که از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در اختیار  علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار می‌گیرد.

این نمایشگاه تا فردا جمعه ۱۶ آذر در سالن ورزشی شهید اکبری شاهرود برپاست.

افتتاح اولین نمایشگاه کتاب پردیس

اولین نمایشگاه شهرستان پردیس به مناسبت هفته بسیج، یکشنبه این هفته در این شهرستان افتتاح شد. کوروش گلریز شهردار پردیس درباره این رویداد گفت: این نمایشگاه در نوع خود اولین نمایشگاه کتاب در شهر و یک کار تلفیقی است که به مدت یک ماه دایر است.

آغاز پویش کتابخوانی «کتاب قهرمان»

نشست خبری مسابقه کتاب‌خوانی و آغاز پویش «کتاب‌قهرمان»، با محوریت کتاب «سرباز کوچک امام»، هم روز یکشنبه این هفته با حضور راوی و نویسنده این اثر دفاع مقدسی و همچنین اهالی رسانه در انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.

برگزاری نشست مدیران روابط عمومی‌های وزارت ارشاد

نشست تخصصی مدیران روابط عمومی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یکشنبه با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساری برگزار شد. برگزاری این برنامه در قالب دو روز یکشنبه یازدهم و دوشنبه دوازده آذر بود.

برگزاری نشست نقد آثار احمد دهقان در دانشگاه فرانکفورت

جلسه «فرهنگ ایران مدرن در خلال بررسی ادبیات ایران» با محوریت نقد و داستان خوانی نسخه انگلیسی کتاب «من قاتل پسرتان هستم» اثر احمد دهقان، با حضور مترجم کتاب خانم کارولین کراسکری روز شنبه این هفته در دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان (Goethe University Frankfurt) برگزار شد.

برگزاری دومین نشست هم‌اندیشی ضرورت استاندرسازی کتاب کودک

دومین نشست هم‌اندیشی بررسی ضرورت تدوین مبانی استانداردسازی کتاب کودک با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی، مهدی حجوانی، سیدعلی کاشفی خوانساری، سیدسعید میرمحمدصادق، هادی خورشاهیان و نمایندگانی از نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه‌ها، کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان و شورای کتاب کودک در موسسه خانه کتاب برگزار شد.

برگزاری نشست مطبوعاتی جایزه جمال زاده

نشست مطبوعاتی جایزه ادبی جمال زاده چهارشنبه این هفته در اصفهان برگزار شد.

رونمایی کتاب «شاهین برآفتاب»

مراسم رونمایی از کتاب «شاهین بر آفتاب» شامل زندگینامه مستند شهید غلامعلی پیچک یکشنبه ۱۱ آذر با حضور گلعلی بابایی نویسنده اثر و جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در نخلستان اوج برگزار شد.

رونمایی ترجمه اشکان خطیبی از «عشق و نفرین»

مراسم رونمایی از کتاب «عشق و نفرین» اثر سام شپرد با ترجمه اشکان خطیبی هم شنبه‌شب ۱۰ آذر در بوک‌لند برگزار شد.

رونمایی از کتاب «روایت علی اسحاقی از جنگ الکترونیک»

یکی از رونمایی‌های این هفته در صلح خبر برگزار شد. کتاب «تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق؛ روایت علی اسحاقی از جنگ الکترونیک» هم یکی از رونمایی‌های این هفته بود که یکشنبه ۱۱ آذر با حضور نویسنده اثر و صاحب‌نظران این حوزه در صلح خبر رونمایی شد. این کتاب را مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به تازگی به قلم یدالله ایزدی منتشر کرده که روایت اسحاقی از دوران کودکی تا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را در برمی‌گیرد.

رونمایی از سردیس محمد خزائلی در کتابخانه ملی

آیین بزرگداشت و رونمایی سردیس محمد خزائلی نویسنده و پژوهشگر ادبی فقید، یکشنبه ۱۱ آذر در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

انتشار فراخوان جشنواره کتاب سال سبک زندگی

دومین دوره جشنواره کتاب سال سبک زندگی روز شنبه ۱۰ آذر فراخوان خود را منتشر کرد. این جشنواره که به همت دفتر تبلیغات اسلامی و با هدف شناسایی نویسندگان و ناشران فعال در این زمینه و معرفی به مخاطبان برگزار می‌شود، در سال دوم خود روی کتاب‌های کودک و نوجوان تمرکز دارد.

انتشار فراخوان دومین دوره جایزه شعر بهاران

دومین دوره جایزه شعر بهاران نیز که توسط موسسه بهاران برگزار می‌شود، این هفته فراخوان داد. اختتامیه این جایزه اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

کد خبر 4475662
صادق وفایی

منبع : Mehrnews

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید