امروز: پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الخميس 2 ذو القعدة 1445 | 2024-05-09
کد خبر: 247189 |
تاریخ انتشار : 10 دی 1397 - 17:43 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر آیدین آغداشلو در مراسم تجلیل از جلال شباهنگی ـ ستاره نقاش ـ گفت: من نسبت به شباهنگی و آثارش احساس دلبستگی می‌کنم؛ ما به نوعی جان مشترک داریم؛ هر دو فریادزن نیستیم او به عنوان یک استاد بسیار چیره‌دست است. به گزارش صلح خبر، مراسم تجلیل از جلال شباهنگی […]

به گزارش مجله فرهنگی صلح خبر

آیدین آغداشلو در مراسم تجلیل از جلال شباهنگی ـ ستاره نقاش ـ گفت: من نسبت به شباهنگی و آثارش احساس دلبستگی می‌کنم؛ ما به نوعی جان مشترک داریم؛ هر دو فریادزن نیستیم او به عنوان یک استاد بسیار چیره‌دست است.

به گزارش صلح خبر، مراسم تجلیل از جلال شباهنگی ـ ستاره نقاش و گرافیست ـ عصر دهم دی ماه در فرهنگستان هنر برگزار شد.

در این مراسم آیدین آغداشلو، ستاره نقاش و منتقد هنری ـ در پشت تربیون رفت و گفت: من این وقت را داشتم در سال‌های دراز، دور یا نزدیک شاهد فعالیت جلال شباهنگی باشم؛ او بخشی از بدنه هنر معاصر ماست.

او ادامه داد: شباهنگی نیاز ندارد فریاد بزند؛ او کسی است که بدون ادعا و تکبر کار خود را کرده است. من می‌دانم چقدر هنگام کار لذت برده است. من همیشه شیفته منظره‌های شباهنگی بودم که با مهارت و استادی زیاد، خیلی تمیز و دقیق نقاشی شده است.

این ستاره در ادامه صبحت‌های خود گفت: فکر نمی‌کنم حرف‌های ضدونقیضی درباره آثار او به میان بیاید. مهم است بزرگداشت‌ها را دنبال کنیم. من با وجود این که از یک جراحی دشوار جان به در بردم خودم را به این مراسم رساندم که بعدها بگویم من نیز در این خاطره جمعی حضور داشتم.

آغداشلو با بیان این که شباهنگی در حد اعلا ثمربخشی داشته است، گفت: او آموخته و نوازش کرده است و این امر فوق‌العاده‌ای است که حادث شده است. او هنرمندی فروتن و صادق است که کار را دوست دارد.

این نقاش گفت: هر هنرمندی معنایی کشف می‌کند و آن را شکل می‌دهد. آباد کردن خود ستاره به آباد کردن جهان اطرافش منجر می‌شود. من فکر می‌کنم شباهنگی به درستی و امانت این کار را انجام داده است. هم خودش را آباد کرده و هم مردمش را.

او با اشاره به آثار گل و مرغ شباهنگی اظهار کرد: نو بودن در شدت و حدت شمایل شکنی نیست. نو بودن می‌تواند در روایت جدیدی از گل و مرغ باشد. من جز تحسین لطف و حال عرفانی این ستاره مهم چیزی نباید بگویم. او فردی است که تشخص و مهربانی و کار مداوم دارد.

آغداشلو گفت: ما در دوران سوال‌کننده و دوران مواخذه هستیم. دوران دوران عریان کننده و چالش‌گرا است و دوام در این دوران آسان نیست.

در ابتدای این مراسم پس از بخش کلیپی از آثار جلال شباهنگی، علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگنستان هنر در سخنانی گفت: خوشحالیم به مناسبت برزگداشت یکی از مفاخر کشورمان در خدمت شما هستیم تجلیل و نکوداشت پیشکوستان و بزرگان از وظایف اساسنامه‌ی فرهنگستان است. برنامه‌هایی در این زمینه تدوین شده تا از هنروران شاخص تجلیل داشته باشیم و آثار آنها را مرور کنیم. در چند ماه اخیر با تشکیل گروه‌های تخصصی و تشکیل مجموع عمومی فرهنگستان هنر زمینه این کار فراهم‌تر شده است.

او گفت: شباهنگی یکی از هنروران پیشرو است که علاوه بر خلق آثار هنری در کسوت استادی شاگردان فراوانی را تربیت کرده و همین شاگردان او ادامه دهنده میراث هنری هستند.

اسماعیلی اظهار کرد: همچنین آثار ارزشمندی توسط شباهنگی تالیف و منتشر شده است. در فرهنگستان هنر نیز کتابی از آثار او جمع آوری شده که برخی هنروران برای آن، یادداشت‌های نوشتند.

سرپرست فرهنگستان هنر گفت: در نمایشگاهی هم که در فرهنگستان هنر از آثار استاد شباهنگی برگزار می‌شود تلاش شد که مجموعه کاملی از اثار او را به نمایش بگذاریم.

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: صرف نظر از جایگاه بالای هنری شباهنگی او شخصی اخلاق مدار است و جزو اولین افرادی بود که به عضویت پیوسته فرهنگستان هنر درآمده است. ما مدیون او هستیم و بایداین مراسم زودتر برگزار می شد.

ادامه دارد …

منبع : Isna.ir

اگر تمایل دارید خبر یا گزارش یا مقاله ای را با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله گزارشگران یا اخبار روز منتشر گردد.

در صورت تمایل، خبر با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و اخبار وگزارش های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت انتشار را داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید