امروز: سه شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 25 جماد أول 1446 | 2024-11-26
کد خبر: 338385 |
تاریخ انتشار : 17 آبان 1397 - 11:31 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله آموزشی صلح خبر کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J۴ یا فاو بسترن B۳۰؟ سایت جوان خودرو: جک J4 زمستان سال ۹۶ در نمایشگاه کرمان رونمایی و معرفی شد و حالا در راستای تکمیل سبد محصولات جک در ایران، کرمان موتور این سدان جمع و جور را در بازار ایران عرضه کرده […]

به گزارش مجله آموزشی صلح خبر

کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J۴ یا فاو بسترن B۳۰؟

سایت جوان خودرو: جک J4 زمستان سال ۹۶ در نمایشگاه کرمان رونمایی و معرفی شد و حالا در راستای تکمیل سبد محصولات جک در ایران، کرمان موتور این سدان جمع و جور را در بازار ایران عرضه کرده و در طرح های فروش اولیه استقبال قابل توجهی از این سدان چینی به عمل آمده است.

در اینجا می خواهیم ببینیم جک J4 به عنوان سدانی اقتصادی در مقابل نزدیک ترین رقیب‌اش در بازار ایران، یعنی بسترن B30 در بازار ایران چه چیز در چنته دارد. بسترن B30 در آن سوی میدان، خودرویی با سابقه تر از J4 در بازار ایران به شمار می رود. مشخصات قابل قبولی دارد، اما در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات ایرادهایی به آن وارد است.

هر ۲ از سدان‌های جمع و جور بازار ایران به شمار می‌روند. کلاسی که در سال‌های اخیر بسیار متنوع شده و انتخاب را دشوار کرده است. J4 و B30 هر ۲ با تکیه بر سابقه برادران بزرگ‌تر خود، یعنی جک J5 و بسترن B50 به بازار ایران آمده اند. پیشینه‌ای که باعث می‌شود ادامه کار برای‌شان راحت‌تر از رقبا باشد.

جک J4

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

جک از سال 2010 در جمع 10 خودروساز عالی چین قرار گرفته و محصولات اش میان خودروهای چینی همواره به کیفیت مناسب و مشخصات فنی قابل قبول شهرت دارند. تنوع محصولات جک در ایران در حالی رو به گسترش است که با افزایش قیمت خودروهای وارداتی و کاهش قدرت خرید مردم، تمرکز روی خودروهای زیر 100 میلیون تومان بیشتر شده است. سگمنت سدان های جمع و جور و متوسط اقتصادی نیز در ایران متنوع شده و باید دید J4 نسبت به دیگر رقبایش چه مزایای رقابتی دارد.

J4 در سال 2012 با نام HEYUE در گوانگژو چین رونمایی شد. این خودرو با نام A30 نیز شناخته می شود. این سدان کوچک ابعاد جمع و جورتری نسبت به جک J5 دارد و با طول 4435 میلی متر، عرض 1725 میلی متر و ارتفاع 1505 میلی متر می توان آن را با خودروهایی مثل جیلی GC6، بسترن B30، برلیانس H330 و دنا پلاس مقایسه کرد. از نظر طراحی، J4 در جمع رقبایش خودرویی به روز به شمار می رود.

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

بدنه J4 همچون برادر بزرگ ترش J5 در ایتالیا طراحی شده و با نگاهی به چهره آن باید گفت ظاهر هماهنگی دارد و طرح آن نسبتا به خودروهای هم سگمنت وطنی با ظاهر تکراری متفاوت تر و جذاب تر است.

پلت فرم J4 شباهت فراوانی با پلت فرم S3 و در ساخت بدنه آن از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده و از نظر ایمنی، J4 توانسته در تست های موسسه C-NCAP 5 ستاره در کارنامه خود ثبت کند. بسترن و برلیانس هم در تست های تصادف موسسه چینی امتیازی مشابه با J4 دارند.
از طرفی تمام سیستم های ایمنی این خودرو تحت لیسانس بوش آلمان تولید می شوند و از باید گفت J4 از نظر ایمنی وضعیت مناسبی میان دیگر هم وطنان خود دارد.

مشخصات فنی جک J4

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

جک J4 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری را زیر کاپوت خود جای داده که با استاندارد یورو 5 تولید می شود. این پیشرانه در دور 6000، 103 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور 146 نیوتن متری اش نیز به چرخ های جلو منتقل می شود. برای J4 می توانید میان گیرباکس های 5 سرعته دستی یا CVT یکی را انتخاب کنید. اما این طور که پیداست، کرمان موتور برای بازار ایران نسخه مجهز به گیرباکس CVT را انتخاب کرده که با توجه به گرایش روز افزون خریداران به خودروهای اتوماتیک، از این مدل جک استقبال مناسبی به عمل آمده. این در حالی است که رقیب هم کلاس J4 تنها با گیرباکس دستی عرضه می شود. 

همچنین برای گیرباکس جک حالت‌های رانندگی در برف و رانندگی اسپرت در نظر گرفته شده که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. که از این نظر تا حدی دست راننده را در انتخاب حال و هوای رانندگی باز می‌گذارد. این در حالیست که گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک برلیانس از چنین امکانی بی بهره است.

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

به لطف فاصله محوری 2560 میلی متری، J4 کابین نسبتا جاداری دارد و فضای کابین آن در مقایسه با رقبایش مناسب و کاربردی به نظر می رسد. یعنی با سدانی طرف هستیم که ابعاد جمع و جورش خیال راننده را برای جای پارک و مانور دادن در خیابان‌های پرترافیک راحت می‌کند و از طرفی فضای مناسبی داخل کابین دارد که در سفرهای چند نفره می‌توانید روی آن حساب کنید. به علاوه اینکه جک J4 به فرمان برقی مجهز شده که باعث می‌شود آسایش رانندگی بالاتر رود و نظر خانم‌های راننده را نیز به خود جلب کند. این در حالی است که دنا پلاس به عنوان یکی از رقبای اصلی J4 از فرمان برقی بی بهره است وقطعا مانور دادن با آن به راحتی جک نیست.

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

ترکیب کابین جک J4 نیز متناسب و به روز است و در بعضی قسمت ها شباهت هایی با دیگر محصولات جک دارد. در نسخه فول آپشن، جک J4 از امکانات مناسبی برخوردار است و با تکیه بر این ویژگی می توان جایگاه مناسبی در بازار ایران داشته باشد. جک J4 از امکانات متنوعی برخوردار است و به ویژگی های بصری کابین آن اهمیت ویژه ای داده شده. به طور مثال در این خودرو بر خلاف برلیانس H330 و دنا پلاس از روکش چرمی برای صندلی ها استفاده شده که حس بهتری منتقل می کند.

از دیگر برتری های جک J4 نسبت به رقبایش می توان به فضای جادار صندوق بار اشاره کرد. صندوق بار سدان جمع و جور جک 550 لیتر حجم دارد که از این نظر از صندوق بار 500 لیتری دنا پلاس و صندوق بار 480 لیتری بسترن B30 جادارتر است. نکته دیگر عرضه جک J4 توسط شرکتی خوش نام در خدمات پس از فروش است. کرمان موتور در چند سال گذشته نشان داده مشتریانش می توانند روی تامین قطعات و خدمات پس از فروش اش حساب باز کنند.


بسترن B30

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

بسترن B30 به عنوان یک سدان جمع‌وجور بر پایه پلت‌فرم فولکس‌واگن (BORA) شکل گرفته و جالب است بدانید این پلت‌فرم در ساخت سدان محبوب فولکس‌واگن یعنی جتا نیز مورد به‌کاررفته است. B30 در نمایشگاه خودرو مشهد سال 96 رونمایی شد و از همان ابتدا به عنوان خودرویی پرطرفدار در این سگمنت عرضه اندام کرده است. همین مورد باعث شده اختلاف قیمت کارخانه و بازار این سدان چینی بالا رود. همچنین در سال جدید گروه بهمن قیمت B30 را افزایش داده است.

مشخصات فنی بسترن B30

این سدان چینی از یک پیشرانه 1.6 لیتری برخوردار است که سقف توان‌اش به 107 اسب‌بخار و گشتاورش به 155 نیوتن‌متر می‌رسد. در این پیشرانه به‌جای تسمه‌تایم از زنجیر موتور استفاده شده که باعث کاهش صدای موتور و استهلاک می‌شود و دیگر لازم نیست این قطعه مصرفی را هر چند هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. اما گیرباکس B30 با آسا مشترک است و همان 6 سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن با کد F21 با پیشرانه سری 4GB فاو جفت می‌شود. البته این گیرباکس نسبت به قبل تغییراتی کرده و به‌روزتر از گیرباکس آسا شده که در نهایت باعث عملکرد سریع‌تر و کاهش 17 میلی‌ثانیه‌ای زمان تعویض دنده شده است

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

B30 با طول 4625 و فاصله محوری 2630 میلی‌متر، نسبت به رقبایی نظیر برلیانس سری 300 و جیلی GC6 بزرگ‌تر است و فضای کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. B30 از سال 2015 وارد بازار چین و با سبک جدید طراحی محصولات کمپانی فاو طراحی شده است. B30 نسبت به سایر هم قیمت های خود، امکانات متنوعی دارد و نظر خریدار را به خود جلب می کند. همچنین این خودرو در ارزشیابی های کیفی توانسته 4 ستاره کیفیت در کارنامه خود ثبت کند و به عنوان یکی از با کیفیت ترین خودروهای چینی مطرح شود.

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

تعلیق B30 در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه‌مستقل است که با تکیه بر ساختار متراکم؛ ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع؛ ظرفیت ضربه‌گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ‌های جلو و میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیش‌تر، پایداری مناسبی در رانندگی به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین B30 به فرمان الکتریکی EPS ساخت شرکت آلمانی مجهز شده که در سرعت‌های بالا ایمنی بیش‌تر و در سرعت‌های پایین راحتی بهتری را به ارمغان می‌آورد. از دیگر سیستم‌های کنترل حرکتی B30 می‌توان به کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی BA، کنترل کشش TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC اشاره کرد. هم‌چنین شاسی B30 با فولاد مقاوم تقویت شده و این سدان موفق شده 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP را در کارنامه خود ثبت کند و یکی از ایمن‌ترین خودروهای ساخت داخل بین رقبای خود لقب بگیرد.

مقایسه جک J4 و فاو بسترن B30 ؛ ستاره یا عقاب؟

به‌منظور اطمینان و افزایش ایمنی سرنشینان، خودرو B30 از شاسی تقویت‌شده‌ ساخته شده. استفاده از فولادهای با استحکام بسیار بالا (Ultra High Strength Steel) و بالا (High Strength Steel) روی ساختمان 3H تقویت شده؛ به‌خصوص در ستون A، ستون B، تیرهای پایه‌ای درب‌ها، کف قسمت جلو و درب‌ها ایمنی خودرو را افزایش داده است. از فولاد با استحکام بسیار بالا در ابعاد وسیعی در بدنه خودرو استفاده شده که بدنه مستحکمی را ایجاد کرده است. ساختار 3H در بدنه، مرکز اصلی جذب انرژی ناشی از ضربه است؛ به‌طوری‌که می‌تواند انرژی جنبشی بزرگ ناشی از ضربه را توسط قسمت‌های مختلف بدنه جذب کند. بنابراین ضربه به‌طور قابل‌توجهی جذب شده و از تغییر شکل و فرم قطعات جلوگیری و ایمنی سرنشینان را به‌طور کامل تامین می‌کند.

پیشنهاد ما

بازار هدف سدان های جمع و جور و اقتصادی، خانواده‌های کوچکی هستند که در کنار ویژگی‌های شهری مناسب از جمله ابعاد جع و جور، مصرف سوخت پایین و گیرباکس اتوماتیک، ویژگی‌های جاده‌ای و مسافرتی خودرو نیز برایشان در اولویت است. جزییاتی مثل راحتی سواری، امکانات متنوع و کابین و صندوق بار جادار که در ۲ سدان مورد بررسی به چشم می‌خورند. هستند خودروهای وطنی و ارزان قیمت تر از J4 و B30. اما این ۲ سدان چینی در برحه پیشرفت چینی‌ها در طراحی و تکنولوژی ساخته شده اند و همین ویژگی باعث شده تا نسبت به دیگر رقبا، امکاناتی کاربردی، پیشرانه‌هایی راضی کننده و به صرفه و طراحی ظاهری به روز و دوست داشتنی داشته باشند.

منبع : Bartarinha

اگر فیلم یا فیلم یا تصاویری دارید که تمایل دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، از بخش خبرنگاران صلح خبر برای ما ارسال نمایید. تا پس از بررسی در مجله مدیا صلح خبر منتشر گردد.

اگر تمایل داشته باشید با نام شما منتشر خواهد شد. البته در ارسال تصاویر و فیلم ها و فیلم های خودتان، قوانین و عرف را رعایت نمایید تا قابلیت پخش داشته باشند.

خبرنگار صلح خبرموسسه صلح خبر

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید