به گزارش صلح خبر،حجتالاسلام «حمید احمدی» در گفتوگو با کمیته ارتباطات و فضای مجازی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت گفت: یکی از ویژگیهای ممتاز اهلبیت پیامبر خدا، رفتار کریمانه و کرامت است. در منابع سیره و تاریخ و متون روایی فراوان از این امتیاز والای انسانی و الهی حضرات معصومان (ع) سخن رفته و حکایتهای زیادی به تصویر کشیده شده است.
رئیس کمیته فرهنگی هنری ستاد مرکزی اربعین افزود: در زیارت جامعه با بیانی زیبا از امام هادی(ع) خطاب به اهلبیت (علیهمالسلام) آمده است: «وَ فِعْلُکُمُ الْخَیْرُ وَ عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ؛ «تمام کارها و اعمال شما نیک و مرغوب و شیوه مستمر شما لطف به دیگران و کرامت در خلق و خوی و سرشت شما نهفته است.»
حجتالاسلام احمدی خاطرنشان کرد: از اسرار و فلسفه زیارت آن است که زائر با حضور در بارگاه قدس معصومان (ع) در حرمهای ملکوتی آنان به دنبال قرب به خداوند از طریق مقارنت و همسخنی و نزدیکی به آن حضرات با تأسی به رفتار و سیره و اخلاق آنان باشد.
وی خاطرنشان کرد: شعائری که به مناسبتهای ایام الله و مناسبتهای مذهبی و دینی طرح و ترویج میشود باید به دنبال آن باشد تا این سلوک و رویهای که در آن بزرگان و اولیای الهی بوده به یک رفتار و هنجار و در نهایت فرهنگ و جریان اجتماعی و سلوک نهادینه شده فردی و جمعی بدل شود و از خلال آن جامعه مؤمنانه و ایمانی شکل گیرد و ایجاد شود.
رئیس کمیتۀ فرهنگی هنری ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: از جمله این شعائر، انتخاب «دهه کرامت» از اول ذیالعقده تا 11 ذیالعقده از زادروز حضرت فاطمه معصومه (س) تا ولادت امام علی بن موسی الرضا (ع) است که به حق از خاندان کرامت و خود مصداق تام کرامت و از بیت رفیع کرامت امام موسی بن جعفر علیهما السلام هستند. بیتردید انتخاب عناوین و شعائر برای ایامی که منتسب به شخصیتهای والای دینی هستند درصدد معرفی، طرح و تبیین یکی از آموزهها و سلوک الهی آنان است تا از این رهگذر با ایجاد اولاً معرفت و ثانیاً ارزشها و الگوها و هنجارهای برخاسته از آن، جامعه را به تأسی از آنها ترغیب و در نهایت به یک فرهنگ عمومی دست یابییم که منشأ رفتار و هنجارها و تعاملات اجتماعی و جمعی ما شود. «کرامت که از سرشت و مختصات خاندان پیامبر اسلام (ص) است، همانند همه صفات متعالی دیگر در همه این خاندان مشترک است اما گاهی به دلایل شرایط زمان و زندگی آن بزرگان یکی از صفات درخشش و امکان بروز و ظهور بیشتری یافته است؛ چنانچه در زیارت جامعه آمده همه این خاندان کریم هستند و کرامت از صفات وجودی و از امتیازات ایشان است.»
وی با بیان مطلب فوق گفت: جامعه ایمانی شیعه و محبان اهل بیت(ع) همواره تجلی نابترین آموزههای وحیانی را در سلوک این خاندان جستجو و تمسک و پیروی از آنها را راه تعالی و به دور ماندن از کژراههها دانسته و بر آن اصرار دارند. از جمله تجلی و بروز این آموزهها و تمسک به سلوک مؤمنانه، همیاری و کمک مؤمنانهای است که در جامعه ما در ابتلای اخیر کشور شاهد بودیم و هستیم.
وی خاطرنشان کرد: تعبیر هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب از آن به کمک مؤمنانه، مصداق روشن از این رفتار مبتنی بر سلوک آل الله است. این رفتار ممکن است برای ناآشنایان به فرهنگ اهلبیت(ع) تعجببرانگیز باشد، اما آنان که به این فرهنگ و مکتب معرفت دارند میدانند که کمک به همنوعان و برادران ایمانی در شرایطی که نیازمند کمک باشند از جلوههای ایمان و یک عبادت و یک احساس وظیفه دینی نزد مؤمنان و پیروان آل الله است.
وی اعلام نمود: هر کسی در این راه قدمی و خدمتی ارائه میکند از روی ایمان و برخاسته از باور مذهبی اوست. مکتبی که کمک به نیازمندان را بر عبادات غیر واجب هر چند بسیار مهم و ارزشمند باشند همانند حج؛ ترجیح میدهد. چنانچه امام باقر(ع) میفرماید: «انجام دادن یک حج نزد من خوشایندتر از آن است که یک برده یا حتی 10 برده یا حتی هفتاد برده را آزاد کنم اما اگر سرپرستی خانوادهای مسلمان را بر عهده بگیرم و گرسنگی آنان را برطرف کنم و برهنگی آنان را بپوشانم و مانع گدایی آنها شوم، این کار برای من از اینکه یک یا دو حج یا حتی هفتاد حج بگزارم، خوشایندتر است. (ثواب الاعمال، ص 141)
وی افزود: پیامبر خدا(ص) در حدیثی فرمود: پادش اطعام مؤمن از موجبات مغفرت پروردگار است». در بیانی دیگر فرمود: «هر کس فقیر مسلمانی را از برهنگی بپوشاند یا در تهیه بخشی از مواد غذایی مورد نیاز به او کمک کند، خداوند هفت هزار فرشته بر او میگمارد تا برای هر یک از گناهانش تا روز قیامت طلب مغفرت کند. (کافی، ج 2، ص 27) امیر مؤمنان(ع) فرمود: به مؤمنان ایثار کن و با سایر مردم انصاف داشته باش. (غررالحکم، ص 394)
حجتالاسلام احمدی تأکید کرد: کمک مؤمنانه یعنی کمک خالصانه، یعنی کمک بدون اغراض شخصی، چنانچه امام علی بن ابیطالب(ع) به فرزندش امام مجتبی (ع) فرمود: «در خیرخواهی برادرت بیغرض باش، چه در کار خوب و چه در کار بد او، و در هر حال وی را یاری کن». (تحف العقول، ص 8)؛ «لازم است متولیان حوزه فرهنگی و تولیتهای محترم آستانهای بلند امام علی بن موسی الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) و احمد بن موسی (ع) از صرف نامگذاری عبور کرده و با توجه به تجلی بارز این عنوان در رفتار مؤمنانه مردم بزرگ ایران به ویژه شبکههای موفق مذهبی همانند هیئت ها و موکبها ـ که رغم همه این خدمات؛ گاه مورد بیمهری مدعیان دروغین حمایت از مردم قرار میگیرند ـ به تبیین ابعاد رفتار کریمانه و جلوههای کرامت این بزرگان الهی در جامعه بپردازند و به طراحی الگوهای شایسته و کارآمد از آن برای امروز جامعه براساس سلوک الهی این حضرات ارائه کنند.»
وی با بیان مطلب فوق گفت: پسندیده نیست که مسئولان این حوزه به طرح شعارهای کلی و بیروح و دور از واقعیتهای اجتماعی و جامعه ایمانی و آنچه غایت و آرمان این بزرگان بوده بپردازند. اگر حرکت ما به سمت ایجاد یک جامعه ایمانی که مقدمهساز تمدن نوین اسلامی است به طور قطع پایه و اساس آن باید آموزهها و سلوک و سیره و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد.
رئیس کمیتۀ فرهنگی هنری ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: گامی ضروری در این مسیر ایجاد سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی است. سرمایه فرهنگی یعنی تجسد و عینیت و اعتباربخشی به آموزهها و سلوک وحیانی اهل بیت(ع) و سرمایه اجتماعی یعنی ایجاد مودت، اعتماد و همدلی که از مسیر خیرخواهی و تعاون و کمک مؤمنانه و خدمات شایسته مردم مؤمن است، ارائه شود. یک الگو و صحنه بسیار موفق هم در این ایام با عنوان کمک مؤمنانه داریم که یادآور ایثار و فداکاری ایام دفاع مقدس و حرکت انقلابی مردم ایران بوده و شایسته به رخ کشیدن، تعمیم و تبیین زیرساختهای معرفتی و فرهنگی آن است.
وی ادامه داد: دهه کرامت فرصت مغتنمی است تا هم کمک مؤمنانه بازگو شود و هم به بازتعریف و ساخت گفتمانها و هنجارهای مسلط در تعاملهای اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی با تأسی از سلوک و منش و آموزههای اهل بیت(ع) به ویژه صاحبان با کرامتی که دهه کرامت به نام و یاد آنان مزین است ارائه کنیم. در غیر این صورت، دچار شعارزدگی و اجرای چند برنامه صوری هرچند محترم بسنده خواهد شد.
انتهای پیام