امروز: سه شنبه, ۶ آذر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 25 جماد أول 1446 | 2024-11-26
کد خبر: 122378 |
تاریخ انتشار : 03 آذر 1395 - 13:57 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛ به گزارش ایسنا، ترکیبی از شرایط جوی، جغرافیایی و شروع فصل سرما در سراسر شهرهای آسیایی عامل آلودگی هوا و تشدید آن است. اما در سال جاری به رغم اقدامات شهرها برای کاهش رفت و آمد خودروها و پایین آوردن میزان انتشار آلاینده‌های کارخانه‌ها، آلودگی هوا در این […]

به گزارش مجله محیط زیست پایگاه صلح خبر ؛

به گزارش ایسنا، ترکیبی از شرایط جوی، جغرافیایی و شروع فصل سرما در سراسر شهرهای آسیایی عامل آلودگی هوا و تشدید آن است. اما در سال جاری به رغم اقدامات شهرها برای کاهش رفت و آمد خودروها و پایین آوردن میزان انتشار آلاینده‌های کارخانه‌ها، آلودگی هوا در این مناطق تشدید شده است.

با کاهش دما و رو آوردن افراد به سوزاندن زباله برای گرم نگه داشتن خود، سطح آلودگی هوا در سه شهر هند ۱۵ تا ۲۰ برابر نسبت به استاندارد اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیشتر شده است. همچنین رفت و آمد خودروها و ادامه پروژه‌های ساخت و ساز در پکن با ممنوعیت روبرو شده چرا که لایه غلیظی از هوای آلوده آسمان شمال چین را فراگرفته است.

پکن نمونه‌ای از شهرهای آلوده طی ۲۰ سال اخیر است که مقامات آن در سال ۲۰۱۴ متعهد شده بودند ۷۶ میلیارد دلار برای پاکسازی هوای سمی هزینه کنند. پس از برگزاری بازی‌های المپیک در سال ۲۰۰۸، پکن مکان برخی از آلوده‌ترین کارخانه‌های خود را تغییر داد و نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ را تعطیل کرد هرچند با وجود اختصاص منابع مالی و سیاسی برای رفع این مشکل، هفته گذشته وضعیت آلودگی هوا در این شهر به وضعیت هشدار “نارنجی” درآمد.

طبق مطالعات جدیدی که هفته گذشته منتشر شد در سال‌های اخیر وضعیت آلودگی هوا در هند برای اولین بار از چین وخیم‌تر بوده است. بررسی محققان دانشگاه واشنگتن حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۵ در هند ۳۲۸۳ مورد مرگ زودهنگام در نتیجه آلودگی ازون و ذرات معلق ثبت شده در حالیکه این رقم در چین ۳۲۳۲ بوده است.

اطلاعات جمع آوری شده از بیش از ۷۷۰ منبع و تحلیل ۲۰۰۰ کارشناس از ۱۲۵ کشور جهان نشان می‌دهد طی ۱۰ سال در هند تعداد مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی هوا ۲۴ درصد افزایش داشته است اما میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در چین از سال ۲۰۰۵ ثابت مانده است.

طبق مطالعات انجام شده پکن در متوقف کردن تردد ده‌ها هزار خودروی فرسوده و کاهش تولید ۴۰ هزار تن آلاینده در سال موفق بوده است این در حالیست که در دهلی‌نو، اعمال ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی با مشکل روبروست.

بسیاری از شهرهای کشورهای آسیایی در کنترل و نظارت بر میزان آلودگی هوا محدودیت دارند و نمی‌توانند وضعیت هشدار را به موقع به شهروندان خود اطلاع دهند. برای مثال در حالی که در چین ۱۵۰۰ پایگاه آنلاین، ذرات آلاینده را در ۹۰۰ شهر کنترل می‌کنند در ۲۳ شهر هند تنها ۳۹ ایستگاه وجود دارد.

علاوه بر پکن و دهلی شماری دیگر از شهرهای آسیایی نیز با معضل آلودگی هوا دست به گریبان هستند. در کاتماندو، پایتخت نپال و کابل، ‌ پایتخت افغانستان آلاینده‌ها در مناطق شهری به دام افتاده و موجب شده بیمارستان‌ها مملو از بیمارانی شوند که دچار مشکلات تنفسی و قلبی هستند.

به گزارش روزنامه گاردین، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در سراسر جهان از هر ۱۰ مرگ و میر در سال یک مورد به آلودگی هوا مرتبط است و ۸۵ درصد مردم در معرض میزانی از آلودگی قرار دارند که از استاندارد جهانی فراتر است.

انتهای پیام

Let’s block ads! (Why?)

ایسنا

اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.

خبریار صلح خبر

قوانین خبریار صلح خبر

  1. لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
  2. از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
  3. در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.

گروه وبگردی صلح خبر 

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید