به گزارش مجله اجتماعی پایگاه صلح خبر ؛ درخواست آموزش و پرورش از دولت و مجلس برای افزایش حقوق معلمان مهدی نویدادهم درباره نقش سند تحول بنیادین در حفظ هویت در دانشآموزان و کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس اظهار کرد: ویژگیهای یک دانشآموز تراز انقلاب اسلامی در سند تحول بنیادین آمده است؛ اما آموزش و پرورشی که […]
به گزارش مجله اجتماعی پایگاه صلح خبر ؛
درخواست آموزش و پرورش از دولت و مجلس برای افزایش حقوق معلمان
مهدی نویدادهم درباره نقش سند تحول بنیادین در حفظ هویت در دانشآموزان و کاهش آسیبهای اجتماعی در مدارس اظهار کرد: ویژگیهای یک دانشآموز تراز انقلاب اسلامی در سند تحول بنیادین آمده است؛ اما آموزش و پرورشی که مسوولیت و مأموریت خود را صرفا دانشافزایی میداند نمیتواند حل کننده مشکلات باشد.
وی افزود: از سوی دیگر خانوادهها نیز تا زمانی که از آموزش و پرورش، آموزش را مطالبه کنند ما نمیتوانیم در حل مشکلات اجتماعی سهیم باشیم. این اتفاق زمانی رخ میدهد که یک تغییر رویکرد در آموزش و پرورش به وجود بیاید و شاهد چرخش از نظام آموزشی به نهاد تعلیم و تربیتی باشیم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عوامل بیرونی نیز در این امر موثر هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال باید خانوادهها همراهی کنند و وقتی به مدرسه مراجعه میکنند تنها به دنبال قبولی فرزندانشان در کنکور نباشند. زمانی که این موضوع به یک تقاضای اجتماعی تبدیل شود و همه ما شرایط را باور کنیم و بر روی کاهش آسیبهای اجتماعی سرمایهگذاری کنیم، میتوانیم شاهد تحولات مثبتی باشیم.
نویدادهم به نقش معلمان به هویتبخشی دانشآموزان اشاره کرد و افزود: باید وضعیت معلمان مورد توجه قرار بگیرد و شرایط به گونهای نباشد که یک حقوق معلم دبستان از معلم دبیرستان کمتر باشد و وی مایل به حضور در مقطع ابتدایی نبوده و بخواهد در دبیرستان تدریس کند. این مساله نیازمند وضع قوانین مناسب و توجهات ویژه است.
وی با بیان اینکه معلمان باید آمادگی داشته باشند تا زمینه تربیتپذیری دانشآموزان را فراهم کنند، ادامه داد: معلم باید به نظر، خواسته، انتخاب و اندیشه دانشآموز احترام بگذارد و در فضایی که وی میپسندد به گفتوگو و تعامل پرداخته و در او اثر بگذارد. این امر مهم زمانی اتفاق میافتد که معلم از محبویت لازم برخوردار باشد. معلم محبوب میتواند مقبول باشد. باید در انتخاب، توانمندی، آرامش درونی، حقوق و معیشت معلم در آموزش وپرورش دقت شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به برخی مشکلات حوزه نیروی انسانی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تخصص و شایستگیهای معلمی متناسب با نیاز ما توزیع نشده و در برخی رشتهها شاهدتراکم معلم و در برخی دیگر شاهد کمبود هستیم. از سوی دیگر عدم توزیع متناسب با نیازهای منطقهای باعث بروز مشکلاتی شده است و وزیر آموزش وپرورش برای حل آن، طرح پذیرش “از بوم برای بوم” را مطرح کرده است.
معلمی که آموزش نبیند نمیتواند معلم موفقی باشد
نویدادهم ادامه داد: به روز آوری اطلاعات معلمان نیز کار سخت و پیچیدهای است زیرا افراد در مقابل تغییر مقاوم هستند و احساس نیاز نمیکنند. در سالهای اخیر به علت کمبود منابع مالی دورههای ضمن خدمت برای معلمان محدود شده و اغلب دورههای ضمن خدمت برای معلمان کتب جدیدالتألیف برگزار میشود،این مشکل باید با همراهی دستگاههای مربوطه حل و فصل شود. معلمی که آموزش نبیند نمیتواند معلم موفقی باشد.
وی افزود: از سوی دیگر معیشت معلمان دچار مشکلاتی است هرچند در این دولت تلاش شده تا حقوق معلمان افزایش یابد و رتبهبندی معلمان تا حدودی به اجرا در بیاید، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، حقوق معلمان باید بیش از این باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان قشر قانعی هستند و زیادهخواه نیستند، گفت: معلمها با حداقلها زندگی میکنند و این فرهنگ معلمی در همه جای دنیاست و منحصر به ایران نیست. با این حال دولت و مجلس باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا بتوانیم شاهد ارتقای جایگاه معلمان در کشور باشیم.
۴۷۴۷
Let’s block ads! (Why?)
RSS
اگر خبر یا گزارشی دارید از بخش خبریار صلح خبر برای ما ارسال نمایید.
قوانین خبریار صلح خبر
- لطفا در ارسال اخبار و تصاویر و گزارش های خود قوانین و مقرارت را رعایت فرمایید.
- از ارسال مطالب خلاف عفت عمومی یا تصاویر موهون اکیدا خودداری فرمایید.
- در صورت مشاهده تخلف پس از تذکر ، حساب کاربری موردنظر بلافاصله حذف می گردد.