امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 11 ذو القعدة 1445 | 2024-05-18
کد خبر: 489035 |
تاریخ انتشار : 02 آذر 1401 - 14:04 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/مرکزی رییس دادگستری شهرستان ساوه گفت: ۲۷ درصد پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف ساوه ختم به سازش شده است. ابوالحسن شریفی در آیین تکریم و تجلیل از کارکنان شورای حل اختلاف شهرستان ساوه اظهار کرد: ۶۷ نفر به همراه پنج تن از قضات دادگستری در شورای حل اختلاف شهرستان ساوه مشغول ارائه خدمات […]

صلح خبر/مرکزی رییس دادگستری شهرستان ساوه گفت: ۲۷ درصد پرونده‌های وارده به شوراهای حل اختلاف ساوه ختم به سازش شده است.

ابوالحسن شریفی در آیین تکریم و تجلیل از کارکنان شورای حل اختلاف شهرستان ساوه اظهار کرد: ۶۷ نفر به همراه پنج تن از قضات دادگستری در شورای حل اختلاف شهرستان ساوه مشغول ارائه خدمات قضائی به مردم هستند.
وی به انجام اقدامات موثر و مفیدی در شورای حل اختلاف شهرستان ساوه اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته، فعالیت چشمگیر و مستمر شورای حل اختلاف مستقر در زندان ساوه است که در سال جاری با تلاش‌های انجام شده ۱۲۵ نفر از زندانیان آزاد شده و به آغوش خانواده و جامعه برگشتند.
وی به راه‌اندازی شعبه شورای حل اختلاف ویژه صنایع مستقر در شهر صنعتی کاوه به عنوان اقدام شاخص دیگر با هدف حمایت از تولید، کاهش مراجعات مدیران و کارگران بخش صنعت به دستگاه قضائی و رسیدگی به شکایات و دادخواست‌های کارفرمایان و کارگران اشاره کرد و افزود: در شورای حل اختلاف صنایع، علاوه بر رسیدگی قانونی به دعاوی حقوقی و کیفری و اختلافات بین کارگر و کارفرما، از احضار مدیران واحدهای تولیدی به دستگاه قضائی جلوگیری شده و روند رسیدگی به پرونده‌ها تسریع می‌یابد.
شریفی تصریح کرد: افزون بر ۸۰ درصد از پرونده‌های قضائی در شورای حل اختلاف صنایع ساوه با حضور طرفین پرونده به مصالحه و سازش ختم شده و ضمن جلوگیری از توقیف اموال و ماشین‌آلات صنایع، مانع از ورودی پرونده و حضور و مراجعه فعالان اقتصادی و مدیران صنایع به دستگاه قضائی شده است.
وی با اشاره به اینکه پرونده‌هایی که به شوراهای حل اختلاف ارجاع می شود، دو نوع هستند، گفت: برخی از پرونده‌ها جهت انجام مصالحه و سازش به شورا ارجاع می شوند و بخش دیگری از پرونده ها در صلاحیت شورای حل اختلاف است. 27 درصد پرونده‌هایی که امکان سازش داشته و به شورای حل اختلاف ارجاع شده اند، نیز به سازش ختم شدند.
رییس دادگستری شهرستان ساوه در ادامه، به برنامه هایی که براساس شاخص‌های اسناد بالادستی هدفگذاری شده است، اشاره کرد و گفت: افزایش و پایداری فرهنگ صلح و سازش از برنامه‌های ویژه شورای حل اختلاف خواهد بود. افزایش و اتقان آرا و کاهش زمان رسیدگی و کاهش موجودی پرونده‌ها از دیگر برنامه‌هاست و بر این اساس طی چهار ماه اخیر حدود ۵۰۰ فقره از موجودی پرونده‌های راکد شورای حل اختلاف ساوه منتهی به تصمیم گیری و تعیین تکلیف شده است.
وی همچنین تقویت تکریم ارباب رجوع و ارتقای سلامت اداری کارکنان را از برنامه‌های در دست اقدام بیان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی، ادارات، صنایع و … به عنوان راهبرد مهم برای تحقق برنامه‌های هدفگذاری شده است.
شریفی همچنین بر تخصصی سازی شعب حل اختلاف شامل شعب زندان برای مصالحه پرونده‌های کیفری، صنایع، خانواده و … و نیز استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای اجرایی شدن اهداف تعیین شده براساس اسناد بالادستی تاکید کرد و گفت: در شعب تخصصی از ظرفیت نیروهای متخصص و توانمند در حوزه مربوطه بهره گیری خواهد شد.
وی بر ارجاع هدفمند پرونده ها به شورای حل احتلاف تاکید کرد و افزود: درخصوص برخی پرونده‌ها تصور اینکه منجر به سازش شوند وجود ندارد بنابراین جهت جلوگیری از اطاله دادرسی به شورا ارجاع داده نخواهد شد و در واقع، هرگونه ارجاعی هدفمند خواهد شد.
او همچنین حذف تشریفات زائد دادرسی را از دیگر برنامه‌ها دانست و افزود: تاکید قانونگذار، حذف تشریفات زائد دادرسی است که برنامه های جامع و کاربردی در این خصوص تدوین و عملیاتی خواهد شد.
به گزارش صلح خبر، امام جمعه ساوه نیز با بیان اینکه شیطان ریشه شکل‌گیری تمام اختلافات است و انسان باید با تهذیب نفس و تزکیه شیطان را دور کرده و اختلافات رابه حداقل برساند، افزود: همه هنجارهای اجتماعی بیانگر جنود عقل هستند و باید با تاسی به فرهنگ اهل بیت علیه السلام دست از اختلاف برداشت.
حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: شورای حل اختلاف باید در ابتدا در دل انسان تشکیل شود تا نیازی به تشکیل پرونده در شورای حل اختلاف دستگاه قضایی نشود. انسان نباید اجازه دهد حق او پایمال شود اما با تقویت فرهنگ صلح و سازش می‌توان به آموزه های دینی در این خصوص جامه عمل پوشاند.
امام جمعه ساوه تصریح کرد: اعضای شورای حل اختلاف با تلاش برای انجام مصالحه و سازش، غم، غصه، استرس و اضطراب را از خانواده‌ها و جامعه دور می‌کنند که در محضر خدا از اجر و قرب بالایی برخوردار خواهند بود.
وی تصریح کرد: اجازه ندهیم که مشکلات و اختلافات به دستگاه قضایی ختم شود بلکه با گذشت و مصالحه از ورودی پرونده به دادگستری جلوگیری کرده و از اجر معنوی این اقدام برخوردار شویم.
در این آئین با حضور امام جمعه، معاون استاندار و فرماندار ساوه، مسئولان قضائی استان و شهرستان و جمعی از مسئولان محلی از کارکنان قدیمی و بازنشسته شعب شورای حل اختلاف، شعب برتر و منتخب و نیز شعبه شورای حل اختلاف ویژه صنایع با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تجلیل بعمل آمد.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید