امروز: یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 10 ذو الحجة 1445 | 2024-06-16
کد خبر: 28890 |
تاریخ انتشار : 18 مهر 1394 - 5:11 | ارسال توسط :
2
1
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد > یارانه – معمــاهای یــارانه‌ای به‌خصوص در‌مورد حذف یارانه اقشار پردرآمد، همچنان برای یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان از لیست یارانه‌ها حل‌نشده باقی مانده است. وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با حضور در يك برنامه تلويزيوني اطلاعاتي در زمينه چگونگي حذف يارانه پردرآمدها ارائه داد تا قطعه جديدي از پازل چگونگي شناسايي پردرآمدها را رونمايي كرده باشد […]

اقتصاد > یارانه – معمــاهای یــارانه‌ای به‌خصوص در‌مورد حذف یارانه اقشار پردرآمد، همچنان برای یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان از لیست یارانه‌ها حل‌نشده باقی مانده است.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با حضور در يك برنامه تلويزيوني اطلاعاتي در زمينه چگونگي حذف يارانه پردرآمدها ارائه داد تا قطعه جديدي از پازل چگونگي شناسايي پردرآمدها را رونمايي كرده باشد اما با اين وجود همچنان وعده خود در مورد تشريح دقيق فرمول شناسايي و حذف يارانه پردرآمدها آن را عملي نكرد. علي ربيعي 4نوع شاخص را به‌عنوان اصلي‌ترين دارايي‌هاي مورد بررسي در شناسايي پردرآمدها ذكر كرد:

«مسكن، خودرو، درآمد و حتي سفر مي‌تواند دارايي شما محسوب شود.» اين عضو كابينه تأكيد كرد: سفرهايي كه بابت ماموريت باشد از اين فرمول جدا شده است. هرچند كه در ابتداي مسير قطع يارانه برخي خانوارها، يارانه كارگران حاضر در خارج از كشور قطع شده بود اما اين رويه اصلاح شد تا اين افراد بار ديگر در ليست يارانه‌بگيران قرار بگيرند.

آنطور كه علي ربيعي بيان داشته است، براي شناسايي مشمولان حذف يارانه نقدي، درآمدها و هزينه‌هاي افراد در 3 فرمول قرار داده مي‌شود تا نتايج آن افراد غيرنيازمند به يارانه را مشخص كند. ربيعي توضيحات بيشتري در مورد اين فرمول‌ها و ضريب‌هاي احتمالي دارايي‌ها ارائه نداد.

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي پيش از اين تأكيد كرده بود كه فرمول شناسايي پردرآمدها پيچيده است و تنها داشتن خودرو و مسكن ملاك حذف نيست به همين دليل نياز است در برنامه‌اي جداگانه و مفصل تلويزيوني به تشريح آن بپردازد. برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري اما به غيرمسائل يارانه‌اي به موضوعات بازار كار و نامه 4وزير به رئيس‌جمهور كه ربيعي يكي از امضاكنندگان آن بود نيز پرداخت تا همچنان معيارها و نحوه شناسايي افراد پردرآمد براي حذف از ليست يارانه‌بگيران به طور دقيق و كامل اعلام نشده باشد.

طبق مصوبه مجلس در تبصره 20قانون بودجه سال‌جاري، دولت مكلف است كه به ميزان 3هزار ميليارد تومان در پرداخت يارانه نقدي صرفه‌جويي داشته باشد و اين كار از طريق حذف يارانه اقشار پردرآمد بايد عملي شود. بر اين اساس دولت ملزم به قطع يارانه 6ميليون نفر از يارانه‌بگيران در سال‌94 است. طبق گفته وزير تعاون تاكنون يارانه بيش از 2ميليون و 100هزار نفر قطع شده است و براي اجراي قانون بايد تا پايان امسال يارانه حدود 4ميليون نفر ديگر قطع شود و علي ربيعي به عملي شدن تكليف مجلس در سال‌جاري تأكيد كرده است.

او اعلام كرد:‌ «از ميان 2.1ميليون نفري كه يارانه‌شان قطع شده است، 80درصد شكايت و اعتراضي نداشتند. از آن 20درصد هم‌زماني كه نشان داديم چه اموالي در‌اختيار دارند، 10درصدشان قبول كردند و رفتند اما 10درصد ديگر مي‌گفتند كه بله شايد اين اموال را داشته باشيم اما در خانه بيمار سرطاني يا دانشجو و يا تحصيل‌كرده بيكار داريم.» ربيعي گفت: «شيوه اعتراض را خيلي روان كرديم، فرد مي‌گويد من اين اموال را دارم و ما از وي تعهد مي‌گيريم كه چنانچه نتواند اثبات كند، ما آن ميزان پرداختي را از آنها خواهيم گرفت. در مرحله آخر هم به تحقيقات ميداني خواهيم رفت كه تاكنون به اين مرحله ورود نكرده‌ايم.»

  • به حساب‌ها سرك نكشيديم

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام كرد كه در مورد يارانه از ابتدا خلاف قانون عمل شد و اگر زمينه‌هاي دقيق آن ملاحظه نشود به راه غلط خواهيم رفت. علي ربيعي با اشاره به روش‌هاي شناسايي قشرهاي مشمول حذف يارانه گفت: «حدود 28پايگاه اطلاعاتي را در يك سال اخير سامان داديم و چيز جديدي به‌وجود نياورديم. ما از طريق پايگاه‌ها دسترسي به فعاليت‌هاي اقتصادي داريم اما به حسا‌ب‌هاي بانكي سرك نكشيديم.» اين عضو كابينه به يك رويداد يارانه‌اي و خيرخواهانه نيز اشاره كرد: «در كرج بسياري يارانه‌هاي خود را به بهزيستي داده‌اند و از اين طريق سالانه 5ميليارد تومان در‌اختيار بهزيستي كرج قرار گرفته است.»

  • روايت وزير كار از بازار كار

بيش از 5 ميليون نفر با تأخير وارد بازار كار مي‌شوند.

در سال 1393بيش از 300هزار نفر را از طريق مراكز كاريابي به بنگاه‌هاي كوچك معرفي كرديم اما حدود 100 هزار نفر از اين افراد تمايل به آن كار نداشتند چرا كه مفهوم شغل در جامعه ما تغيير كرده و بسياري شغل را به‌معناي استخدام مي‌دانند.

ما نياز داريم سالي 800هزار شغل ايجاد كنيم تا پاسخگوي نيروهايي كه با تأخير وارد بازار كار مي‌شوند، باشيم.

براساس آمار دفاتر تأمين اجتماعي كه صادر شده است، در سال 1393، 735هزار و 683نفر با ثبت كدملي در سازمان تأمين اجتماعي در مشاغل بيمه اجباري داريم كه جدا از بيمه قالي‌بافان است، در همان سال 326هزار ريزش شغل داشتيم، مي‌توان ادعا كرد كه اگر همين روند را ادامه دهيم در سال‌93 موفق بوديم و بيش از 300هزار شغل ايجاد كرديم.

طبق آمار و اطلاعات، در گذشته امكان دسترسي به شغل در 28سالگي بوده اما امروز به 27سالگي رسيده است.

در سال‌93 از ريزش 237هزار شغل با همكاري كارفرما و كارگران جلوگيري كرديم.

در حال حاضر دريافتي كارگر يك ميليون و 100هزار تومان با مزايا است. مستمري‌بگيران كمي كمتر از اين مبلغ است. حدود 40درصد از مستمري‌بگيران حداقل دستمزد را دريافت مي‌كنند. مستمري‌بگيران بازنشستگي نيز حداقل دريافتي آنها مناسب‌تر است.

175هزار بازمانده از تحصيل به 75هزار نفر رسيده است البته بخشي از اين بازمانده از تحصيل مربوط به مسائل فرهنگي است همچون اينكه خانواده اجازه تحصيل به فرزند دختر نمي‌دهد.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :آرزو

      برای امید دادن به زندگی ایرانیان تلاش کنید

    1. نویسنده :آرزو

      برای امید دادن به زندگی ایرانیان تلاش کنید