امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 43892 |
تاریخ انتشار : 27 دی 1391 - 10:14 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

پارسی وی:گفت‌وگوهای مستقیم چند‌ماه اخیر دولت و مجلس بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امروز با حضور رئیس‌جمهور در بهارستان و تلاش وی برای اقناع نمایندگان ملت برای ادامه راه یارانه‌ها وارد مرحله‌ جدیدی خواهد شد. در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها نسبت به نتیجه حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس بالاگرفته است. در صدر این گمانه‌زنی‌ها، […]

پارسی وی:گفت‌وگوهای مستقیم چند‌ماه اخیر دولت و مجلس بر سر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها امروز با حضور رئیس‌جمهور در بهارستان و تلاش وی برای اقناع نمایندگان ملت برای ادامه راه یارانه‌ها وارد مرحله‌ جدیدی خواهد شد.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها نسبت به نتیجه حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس بالاگرفته است. در صدر این گمانه‌زنی‌ها، تعیین تکلیف فاز دوم یارانه‌ها قرار دارد اما با توجه به موضعگیری‌های اخیر در دولت و مجلس، به‌نظر نمی‌رسد رئیس‌جمهور به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور و افزایش گرانی‌ها، توان جلب توجه نمایندگان مجلس را برای اجرای فاز دوم براساس میل خود داشته باشد، چه اینکه هر روز که می‌گذرد نگرانی نمایندگان مجلس از برنامه دولت در فاز دوم و تشدید گرانی‌ها از یک سو و از سوی دیگر بهره‌برداری سیاسی از آن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بالا گرفته است. ناکامی دولت در اجرای فاز اول هم در تردید اهالی بهارستان بی‌تأثیر نبوده است.

اما فارغ از چانه‌زنی‌های اخیر و امروز دولت و مجلس بر سر هدفمندی یارانه‌ها، آنچه امروز بیشتر خود را در اظهارات رئیس دولت از یک سو و نمایندگان مجلس از سوی دیگر نشان می‌دهد جدال بین تلاش برای یارانه نقدی و مهار گرانی لجام‌گسیخته است. روز گذشته تعدادی از نمایندگان ملت با حضور در جلسه مرکز پژوهش‌های مجلس به انتقاد از عملکرد دولت در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها پرداختند. از سوی دیگر خبرهایی هم از تشکیل جلسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس منتشر شد؛ جلسه‌ای که در آن نمایندگان از قول مردم اعلام کردند« به جای افزایش یارانه نقدی، دولت قدرت خرید را به سطح سابق برگرداند».

توقف؛ نتیجه جلسه مرکز پژوهش‌ها

در جلسه مرکز پژوهش‌های مجلس که با حضور تعدادی از نمایندگان و جمعی از استادان دانشگاه برگزار شد، بهروز هادی زنوز استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ارائه گزارشی از تأثیرات هدفمندی بر بودجه دولت، اقتصاد خانوار شهری و روستایی، تورم، نابسامانی ارزی و قاچاق سوخت، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم تا زمان رفع مشکلات مدیریتی اقتصاد و مشکلات بین‌المللی ناشی از تحریم، هدفمندی متوقف شود. سیدنورانی مدیر دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز تصریح کرد: به‌طور کلی باید گفت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در نابسامانی بازار ارز تأثیر داشته و شروع آشفتگی بازار ارز از زمان اجرای فاز اول این قانون بوده است.

در ادامه این جلسه رضا عبداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت و مردم نیازمند استفاده از تولید و خدمات هستند، گفت: اقداماتی که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها انجام شد و یا چند برابر شدن یارانه نقدی در مرحله دوم نمی‌تواند مثمر ثمر باشد، اما یک راه خوب این است که قیمت کالاها، خدمات، حقوق و دستمزدها واقعی شود. حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: متأسفانه در مرحله اول اجرای این قانون پول‌هایی به جیب مردم ریخته شد که هیچ‌گونه کارایی نداشت و فقط یک نوع نقدینگی محسوب می‌شد. وی با بیان اینکه مجلس باید شدیدا با این شکل از اجرای قانون هدفمندی مخالفت کند، گفت: افزایش یارانه نقدی درصورتی مؤثر است که در اختیار بخش‌های تولیدی قرار بگیرد.

یارانه پیشکش دولت

روز جمعی از نمایندگان مجلس هم دیروز با حضور در کمیسیون تلفیق، با اشاره به افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید، به بازگویی اعتراضات مردم پرداختند که به نمایندگان خود گفته بودند: یارانه پیشکش دولت. به گفته مجلسی‌ها بسیاری از مردم هم‌اکنون یارانه نمی‌خواهند و حاضرند پولی را که به‌عنوان یارانه دریافت کرده‌اند، به دولت بازگردانند اما قدرت خرید آنها نیز به سابق برگردد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید