امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 531635 |
تاریخ انتشار : 05 دی 1402 - 3:53 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

آمریکا در حالی بر گسترش فلات قاره در شمالگان تاکید می‌کند که بروز اختلافات ارضی با روسیه در این زمینه محتمل به‌نظر می‌رسد. به گزارش صلح خبر، آمریکا در اقدامی برای تحکیم ادعاهای خود بر منابع سرشار بستر دریا از طریق فناوری‌های نوین، فلات قاره خود را بر منطقه‌ای به اندازه ۲ برابر مساحت کالیفرنیا […]

آمریکا در حالی بر گسترش فلات قاره در شمالگان تاکید می‌کند که بروز اختلافات ارضی با روسیه در این زمینه محتمل به‌نظر می‌رسد.

به گزارش صلح خبر، آمریکا در اقدامی برای تحکیم ادعاهای خود بر منابع سرشار بستر دریا از طریق فناوری‌های نوین، فلات قاره خود را بر منطقه‌ای به اندازه ۲ برابر مساحت کالیفرنیا در شمالگان گسترش داده است.

این منطقه بخش‌هایی از روسیه، آلاسکا، کانادا، گرینلند و منطقه دیگر را در بر می‌گیرد.

این اقدام که هفته گذشته توسط وزارت خارجه امریکا اعلام شد، مختصات جغرافیایی جدید را برای مرزهای گسترش یافته فلات قاره که تقریبا یک میلیون متر مکعب را شامل می‌شود و در هفت ناحیه نیز گسترش یافته را تعیین می‌کند.

به گزارش آناتولی، آمریکا مدعی است بر اساس حق خود و طبق قانون بین‌المللی، از منابع و زیستگاه حیات در بالا و پائین فلات قاره گسترش‌یافته خود محافظت می‌کند.

گسترش قلمرو آمریکا در قطب شمال همزمان با نگرانی‌های روسیه و چین
گسترش مناطق تحت کنترل آمریکا در شمالگان

با این حال، این گسترش می‌تواند منطقه شمالگان را به یک آوردگاه جدید تنش میان آمریکا و روسیه مبدل کند.

«گریگوری کاراسین» قانونگذار روس به اسپوتنیک می‌گوید: «گسترش یک‌جانبه فلات قاره توسط آمریکا غیرقابل‌قبول است. ما بر اقدامات لازم در جهت منافع ملی خود در این منطقه جغرافیایی ادامه می‌دهیم».

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز اهمیت راهبردی شمالگان برای روسیه تاکید کرده و گفته در این منطقه فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای وجود دارد.

چین هم به دنبال نقش بیشتری در شمالگان است. چین خود را «کشور نزدیک به قطب شمال» توصیف و به این منطقه به چشم یک منطقه مشترک برای تمامی کشورها نگاه می‌کند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید