امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 486443 |
تاریخ انتشار : 05 آبان 1401 - 20:04 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

صلح خبر/اصفهان باغ بانوان ناژوان اصفهان میزبان بیش از یکصد نفر از دوستداران و مربیان کودک بود که در نخستین رویداد علمی با عنوان «نقش بازی» گرد هم آمدند تا دنیایی بهتر و زیباتر برای کودکان این سرزمین بسازند. نخستین رویداد علمی «نقش بازی» با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و جهاد دانشگاهی […]

صلح خبر/اصفهان باغ بانوان ناژوان اصفهان میزبان بیش از یکصد نفر از دوستداران و مربیان کودک بود که در نخستین رویداد علمی با عنوان «نقش بازی» گرد هم آمدند تا دنیایی بهتر و زیباتر برای کودکان این سرزمین بسازند.

نخستین رویداد علمی «نقش بازی» با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و جهاد دانشگاهی اصفهان با هدف ارتقا علمی مربیان کودک در سطح شهر و مراکز فرهنگی در روزهای سوم و چهارم آبان ماه جاری برگزار شد.

طی دو روز برگزاری این رویداد، اساتید برجسته و شناخته شده این حوزه به‌صورت علمی و عملی به موضوع بازی و اهمیت و جایگاه آن در زندگی کودک پرداختند.

در روز نخست رویداد، روبروی حوض زیبای وسط محوطه باصفا و پاییزی باغ ناژوان، سکوی اجرای اساتید با گل، عروسک، کتاب و چند نمونه از بازی‌های ویژه کودکان تزئین شده بود و دور تا دور حوض، صندلی شرکت کنندگان چیده شده بود.

صدای موسیقی و فواره آب در شور و نشاط شرکت کنندگان در جشنواره در هم تنید و نخستین روز رویداد با شور و شوق چشمگیر مربیان کودک و دانشجویان رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی و تربیت بدنی شروع شد.

گامی برای رشد و تعالی آموزش به کودکان

در ابتدای این رویداد علمی دو روزه مرتضی رشیدی، رئیس اداره تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار امیدواری کرد که این رویداد بتواند گامی فراتر در جهت رشد و تعالی  آموزش به فرزندان این سرزمین بردارد.

بدون درنگ کارگاه اول با عنوان «بازی‌های کودک محور و آشنایی با دلبستگی عمیق در بازی» با حضور رایحه صنعتگر، روانشناس بالینی و بازی درمانگر آغازگر این رویداد بود.

این روانشناس و بازی درمانگر کارگاه خود را با طرح سوالاتی از مربیان کودک آغاز کرد و گفت: شما سر کلاس می‌روید و با بچه‌ها کار می‌کنید، اما رویکرد آموزشی شما چیست؟ و دیدگاه روانشناسی که در کار با کودک استفاده می‌کنید چیست؟ اگر پاسخ مشخصی به این سوالات ندارید باید کمی مکث کنیم.

وی با بیان اینکه از دل مباحث تئوری به مهارت می‌رسیم، ادامه داد: معمولا مربیان چند تئوری‌ آموزشی را شنیده‌اند، اما نمی‌دانند رویکرد و دیدگاه علمی چیست و تنها نگاه اجمالی به رویکردهای آموزشی دارند، درحالی که دانشمندان و روانشناسان زیادی نظریات مختلفی داده و از دل آنها رویکرد آموزشی و سپس متدهای آموزشی بدست آمده است که مربیان آموزشی باید بدانند.

صنعتگر با بیان اینکه نوع زیست مساوی با نوع آموزش است، تصریح کرد: رویکرد آموزشی یک زیست است، اما فراتر از یک کلمه است و باید بیشتر در مورد آن مطالعه داشته باشیم.

گردهمایی دوستداران کودک در باغ ناژوان اصفهان

چراغی که در ذهن مخاطب روشن شد

او در ادامه چند مدل بازی و قصه و مثال برای مخاطبان ارائه و تاکید کرد: هدف من از طرح سوالات و بیان مصادیق و مثال‌ها این بود که چراغی روشن کنم و امیدوارم بعد از این بیشتر و عمیق‌تر به مقوله بازی نگاه کنید.

مدرس دوم محمد رجایی، مدرس و مدیر کارگروه مهارت‌های فکری و مهندسی ذهن آر جی در دانشگاه شهید دستواره و و دکترای مهندسی ذهن بود که در کارگاه «تعریف بازی در مدل آر جی» در دو بخش ابتدا به تشریح این مدل پرداخت و سپس نمونه‌ای از بازی طراحی شده را به مخاطبان معرفی کرد.

رجایی با بیان اینکه طراحی بازی پردرآمدترین شغل دنیا است، درحالی که ما در ایران متخصص بازی، رشته دانشگاهی طراح بازی و کارشناس بازی نداریم، گفت: ما مشکل اساسی در معرفی بازی به کودکان داریم، درحالی که کودک قرار است از طریق بازی با محیط سازگار شود.

وی با اشاره به اینکه انسان از وقتی به دنیا می‌آید مدام تکامل پیدا می‌کند، توضیح داد: انسان بر اساس احساسات، خودش را با محیط سازگار می‌کند. خدا احساسی مخصوص تکرار کردن در وجود انسان گذاشته و آن احساس خوشایند است.

بازی؛ راه سازگاری کودک با محیط

این مدرس در ادامه به مدل آر جی اشاره و اظهار کرد: این مدل بر اساس ساختار انسان استخراج شده است. اگر در مراحل مختلف بتوانیم کاری کنیم که کودک بهتر با محیط سازگار شود، از طریق بازی است.

وی با بیان اینکه کودکان معمولا در مدرسه احساس خوشایندی ندارند، گفت: وقتی کودک در مدرسه حس خوشایند نمی‌گیرد به خانه می‌آید و اگر آنجا هم حس خوشایند نگیرد به تلویزیون پناه می‌برد، درحالی که ارتباطش با دنیا و سازگاریش محدود شده و این موضوع او را دچار چالش‌هایی می‌کند.

گردهمایی دوستداران کودک در باغ ناژوان اصفهان

روز دوم رویداد علمی «نقش بازی» با کارگاه دکتر محمدرضا عابدی با عنوان «مبانی نظری و ضرورت بازی با کودکان» آغاز شد و این استاد تمام گروه مشاوره دانشگاه اصفهان و چهره‌ شاخص استان از مبانی نظری و جدید بازی برای کودکان گفت و بر دانش شرکت کنندگان در این زمینه افزود.

کارگاه بعدی با حضور هادی حسنعلی طراح بازی، کارگران و نویسنده نمایش‌نامه کودکان و فعال در عرصه کودکان، در رابطه با شناخت بازی و سپس طراحی و برنامه‌ریزی بازی برگزار شد.

این مربی شناخته شده در بخش دوم کارگاهش مربیان کودک را با بیش از۱۰ مدل از بازی‌های کودکانه آشنا کرد و سپس آنها را با نحوه اجرای این بازی‌ها و ارتباط قوی‌تر با کودکان آشنا کرد که با استقبال زیاد مربیان کودک همراه شد.

گردهمایی دوستداران کودک در باغ ناژوان اصفهان

به گزارش صلح خبر، در پایان رویداد علمی ‌ «نقش بازی» گواهینامه شرکت به شرکت کنندگان اعطا شد.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید