امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 26 شوال 1445 | 2024-05-04
کد خبر: 517616 |
تاریخ انتشار : 11 شهریور 1402 - 17:53 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه گاردین انگلیس با اذعان به اینکه ضدحمله ارتش اوکراین تاکنون از رقم زدن هرگونه تحولی در صفوف دفاعی قوای روسیه ناتوان مانده، زنگ خطر را درباره قریب‌الوقوع بودن شکست این ضد حمله به صدا درآورد. به گزارش صلح خبر، «فرانک لدویج» افسر بازنشسته سابق ارتش انگلیس با سابقه حضور در جنگ‌های […]

تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه گاردین انگلیس با اذعان به اینکه ضدحمله ارتش اوکراین تاکنون از رقم زدن هرگونه تحولی در صفوف دفاعی قوای روسیه ناتوان مانده، زنگ خطر را درباره قریب‌الوقوع بودن شکست این ضد حمله به صدا درآورد.

به گزارش صلح خبر، «فرانک لدویج» افسر بازنشسته سابق ارتش انگلیس با سابقه حضور در جنگ‌های عراق، افغانستان و بالکان و تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه گاردین در تحلیلی با عنوان «زمان برای ضد حمله اوکراین رو به اتمام است-نقش متحدان کی‌یف در اتفاقات بعدی حیاتی است» با اشاره به اینکه اوکراین تاکنون در ضدحمله ادعایی خود علیه روسیه از رقم زدن تحول ناتوان مانده و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم نزدیک می‌شود، توصیه کرد: غرب باید پیرامون محقق کردن یک هدف دست‌یافتنی در جنگ اوکراین متحد شود.

این تحلیلگر امور نظامی نشریه گاردین نوشت: اکنون واضح است که ضدحمله اوکراین هیچ دستاورد فراگیری در پی نخواهد داشت. شاید این ضدحمله هنوز شکست نخورده اما به هیچ وجه اثری از آن پیروزی حماسی که بسیاری از خوش‌بین‌ها به آن امید داشتند، ندارد. این نباید جای تعجب باشد. این عملیات از همان اول هم قرار بوده فرسایشی – بیشتر به سبک نبردهای جبهه غربی در جنگ جهانی اول و نه به سبک نبردهای برق‌آسای امروزی – باشد. مقامات غربی حالا با صراحت و درستی می‌گویند قرار نیست به‌زودی شاهد تحول بزرگی در دل صفوف دفاعی به خوبی تحکیم شده روس‌ها باشیم. تهدید فزاینده از سمت شرق با پیشروی روس‌ها در مسیر کوپیانسک نیز علیه اوکراینی‌ها مطرح است، تهدیدی که نشریه کی‌یف‌پُست اوکراین آن را «پیچیده» توصیف کرده است.

لدویج گفت، بن‌بست در ضد حمله اوکراین که بسیار بر سر اجرایش علیه روسیه رجزخوانی کرده بود، حالا باعث بالا گرفتن اتهام‌زنی بین اوکراین و متحدانش شده است.

این نظامی سابق ارتش انگلیس در ادامه نوشت: زمان چندانی باقی نمانده است. وعده معمول جو بایدن برای حمایت از اوکراین تا هر زمان که طول بکشد، خوب به نظر می‌رسد اما مساله این است که ما ایده چندانی نداریم که چه چیزی قرار است طول بکشد. اوکراینی‌ها حتما معتقدند که چیزی که طبق این وعده بایدن طول خواهد کشید تحقق اهداف جنگی آن‌ها، که به روشنی در طرح صلح ۱۰ بندی ولودیمیر زلنسکی مشخص شده، خواهد بود. در اینجا فرض می‌شود که یکی از این اهداف بازپس‌گیری همه اراضی اوکراین از جمله کریمه است. فرمانده کل ارتش اوکراین، کریمه را مرکز ثقل و هدف اصلی در جنگ دانسته است. اما به دلیل وجود ریسک درگیری هسته‌ای از سوی روسیه، محافل دولتی رده بالای آمریکا به کمک به اوکراین برای بازپس‌گیری کریمه بی‌میل بوده یا میل کمی به آن دارند. به نظر می‌رسد وعده بایدن برای کمک به اوکراین تا هر زمان که طول بکشد، شامل هدف جنگی اصلی ارتش اوکراین نمی‌شود.

او گفت: با در نظر داشتن این فرض معقول که جنگ اوکراین احتمالا فراتر از سال ۲۰۲۴ طول خواهد کشید، دو موضوع دارای فوریت باید مد نظر استراتژیست‌های غربی به‌ویژه اروپایی قرار بگیرد. اولین موضوع اجتناب‌ناپذیر است و موضوع دوم هم بسیار محتمل است. موضوع اول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. در طول دوره کارزار انتخابات، دولت در حال کناره‌گیری بایدن تلاش خواهد کرد سطح پشتیبانی از اوکراین و ارزیابی درباره خطر تشدید درگیری را به نحوی باز تنظیم کند که آمریکایی‌ها که با کمک‌ها برای کی‌یف هر چه بیشتر مخالفت می‌کنند، آن را بپذیرند. البته این امکان هست که رئیس جمهور جدید آمریکا به کلی چشم‌انداز استراتژیک را تغییر دهد.

این نظامی سابق انگلیس افزود: دومین مساله مربوط به ارتباط تایوان و غرب اقیانوس آرام با جنگ در اوکراین است. ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۹ گفته بود، تمرکز اصلی برنامه‌های ارتش آمریکا قرار است حوزه غرب اقیانوس آرام باشد. مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا پیوسته گفته‌اند که تهدید چین علیه تایوان تا قبل از ۲۰۲۷ آشکار خواهد شد. این احتمال نیز پیوسته وجود دارد که درگیری‌ها در دریای چین جنوبی نیز به شکل جدی بالا بگیرند و در مورد این دریا نیز ملاحظاتی مشابه وجود دارد. چنانچه در آن زمان جنگ در اروپا همچنان جاری باشد، حکم یک نمایش جانبی را پیدا خواهد کرد. در آن زمان اجرای نبردها تا حد زیادی به دست اروپا می‌افتد. با توجه به شرایط فعلی، در آن وضعیت احتمالا اوکراین محکوم به شکست خواهد بود. غرب بیش از هر زمان نیازمند متحد شدن پیرامون یک برنامه قابل اجرا و قانع‌کننده در بلندمدت و نهایتا یک وضعیت دست‌یافتنی است.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید