امروز: سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الثلاثاء 29 شوال 1445 | 2024-05-07
کد خبر: 541302 |
تاریخ انتشار : 21 فروردین 1403 - 0:56 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رسانه انگلیسی گاردین گزارش داد، رژیم صهیونیستی در نتیجه شدت یافتن واکنش‌ها به حملات به امدادگران خارجی و غیرنظامیان و طولانی‌شدن حملات هولناک و گسترده آن در غزه، با خطر از دست دادن حمایت و تساهل متحدان خود مواجه شده است. به گزارش صلح خبر، در یادداشتی در روزنامه گاردین آمده است، متحدان رژیم صهیونیستی […]

رسانه انگلیسی گاردین گزارش داد، رژیم صهیونیستی در نتیجه شدت یافتن واکنش‌ها به حملات به امدادگران خارجی و غیرنظامیان و طولانی‌شدن حملات هولناک و گسترده آن در غزه، با خطر از دست دادن حمایت و تساهل متحدان خود مواجه شده است.

به گزارش صلح خبر، در یادداشتی در روزنامه گاردین آمده است، متحدان رژیم صهیونیستی که در ابتدای جنگ غزه رفتار هولناک رژیم صهیونیستی را که توسط بسیاری پیش‌بینی می‌شد نادیده گرفته بودند، حالا در حال فاصله گرفتن از این رژیم هستند.

در این یادداشت به قلم «نسرین مالک» نویسنده سودانی و ستون‌نویس روزنامه گاردین آمده است: جنگ غزه به پایان شش ماه اول خود رسیده و تحولی قابل‌ پیش‌بینی نیز به همراه آن در حال رخ دادن است. هرگونه اغماض و مصونیتی که از ابتدای جنگ از جانب متحدان اسراییل شامل حال آن شده بود، حالا خطر پایان یافتن آن وجود دارد. بسیاری از کسانی که از روزهای آغازین جنگ غزه از آتش‌بس حمایت کرده‌اند، همواره می‌دانستند که فاجعه‌ای رخ خواهد داد. اما در فضای رسمی و در میان سیاستمداران و برخی رسانه‌ها، وحشت ۷ اکتبر آنچه به نظر یک چک سفید امضا برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل و کابینه او محسوب می‌شد، طولانی‌تر کرد.

شاید رخ دادن این تحول مستلزم اتفاقاتی مانند کشتار کارکنان آشپزخانه جهانی و شاید هم امری تدریجی بود، اما آنچه مشکل می‌توان انکارش کرد، این است که رژیم صهیونیستی افسارگسیخته شده است. در مدت شش ماه اخیر هم در کلام و هم در عمل، آنچه با آن روبه‌رو شده‌ایم، رژیمی است که تمامی پروتکل‌ها را به‌گونه‌ای نقض می‌کند که نه‌تنها نمی‌توان آن را دموکراتیک دانست، بلکه به نوعی قانون‌شکن نیز محسوب می‌شود. این رژیم تمامی احکام و هشدارهای صادرشده از سوی نهادهای جهان دموکراتیک و قانونمند را نادیده گرفته است، یعنی همان جهانی که مدعی است، خود، در منطقه‌ای غیر مترقی و متخاصم نماینده آن است. افزون بر این، باعث شده است متحدانش ضعیف و درمانده به نظر برسند و در سیاست داخلی آن‌ها بی‌ثباتی به بار بیاید.

گاردین: اسرائیل هر لحظه بیشتر طرد می‌شود

در میدان، واضح است که رژیم صهیونیستی نه‌تنها واکنش بیخودی نشان داده است، بلکه در زمینه اطلاعاتی و شیوه‌های جنگی خود بی‌ملاحظه، دست‌به ماشه و غیر قابل اعتماد عمل کرده است. روزنامه هاآرتص اخیرا گزارش داد که نیروهای ارتش این رژیم در غزه «مناطق کشتار» ایجاد کرده‌اند، یعنی به هر که از خطوط نامرئی آن‌ها رد شود، می‌توانند شلیک کنند.

گاردین: اسرائیل هر لحظه بیشتر طرد می‌شود
کمبود مواد غذایی و قحطی در غزه در نتیجه محاصره انسانی و حملات رژیم صهیونیستی

نگارنده در ادامه نوشت: اسرائیل به واسطه با خاک یکسان کردن غزه و درافتادن با جامعه جهانی، اعتبار خود را تضعیف کرد، باورها را در ارتش خود فروریخت و باعث شده است انعطاف و تساهل نسبت به آن به آخر برسد. این رواداری نه فقط به دلیل حمله اخیر حماس، بلکه در اصل به این دلیل بوده است که تصورها این است که اسرائیل سیاست‌ها و ارزش‌های مشترکی با غرب دارد.

مالک می‌گوید، مصونیت هم برای کسی که آن را ایجاد می‌کند و هم برای قربانی آن هزینه‌هایی به همراه دارد و هزینه این است که آن طرف دیگر نمی‌تواند رفتار خود را تعدیل کند و شروع به خودتخریبی می‌کند.

در ادامه این مطلب آمده است: این برهه زمانی فرا رسید که کارکنان خارجی نهادهای مردمی با موشک‌های نقطه‌زن هدف قرار گرفته و کشته شدند. در نظر کسانی که مرگ هزاران فلسطینی‌ را یک تراژدی تاسف‌بار، دوردست و شاید قابل‌توجیه می‌پندارند، رژیمی که شهروندان متحدان خود را می‌کشد، خطرناک و افسارگسیخته جلوه می‌کند.

در این یادداشت با اشاره به کشتار کارکنان «آشپزخانه مرکزی جهانی» توسط رژیم صهیونیستی آمده است، این رخداد باعث درخواست برای انجام اقداماتی شد که تا الان به‌عنوان «محدود کردن حق» این رژیم برای «دفاع از خود» محکوم می‌شد.

در این یادداشت همچنین مطرح شد: اسرائیل همچنین تنها به دلیل طولانی شدن مدت این حمله در حال از دست دادن حمایت‌هاست. شش ماه زمان زیادی برای این نوع اقدام نظامی با این سرعت پیشروی، میزان هولناکی و گسترگی آن است. تمام تصاویر کودکان کشته شده، بیمارستان‌ها و اردوگاه‌ پناهندگانی که بمباران شده‌اند، شلیک تک‌تیراندازها به غیرنظامیان غیرمسلح و حالا نیز گرسنگی و قحطی به جهان مخابره شده است.

گاردین: اسرائیل هر لحظه بیشتر طرد می‌شود
ویرانی‌های گسترده در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی در غزه

نگارنده با اشاره به تاثیری که جنگ غزه بر مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی گذاشته است، بیان کرد: مدت حملات رژیم صهیونیستی، زمانی طولانی برای دولت‌های عربی است که سعی می‌کنند در حفظ روابط خوب با آمریکا و نگرانی برای ثبات منطقه‌ای در نتیجه گسترش دامنه جنگ، رفتار محتاطانه‌ای در پیش بگیرند. همچنین خشم‌ عمومی در کشورها نیز نسبت به موضوع غزه افزایش یافته و این موضوع می‌تواند برای دولت‌های آینده که واقعا می‌خواهند از کنترل نارضایتی‌های بیشتر بپرهیزند، امری اخلالگر باشد. به هر طریق، فضای سیاسی جهان به‌خاطر غزه ملتهب شده است.

در بخش پایانی این یادداشت مطرح شد: با توجه به این، درک این که چرا جو بایدن، رییس جمهور آمریکا تندترین و صریح‌ترین مکالمه‌ تلفنی‌اش تا به امروز را با بنیامین نتانیاهو داشته است، سخت نیست. او برای اولین بار گفت حمایت‌های بیشتر مشروط خواهند بود و از اسرائیل خواست اقداماتی ملموس و قابل راستی‌آزمایی برای رسیدگی به آسیب‌های وارده به غیرنظامیان، رنج انسانی و امنیت نیروهای امدادی انجام دهد. او همچنین خواستار آتش‌بس فوری شد. قرار است دور جدیدی از مذاکرات آتش‌بس در قاهره برگزار شود.

نسرین مالک معتقد است که تغییر نظر دوستان و حامیان رژیم صهیونیستی مادامی شدنی است که بحران انسانی کاهش یابد و پایان جنگ تسریع شود.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید