امروز: جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 3 ذو القعدة 1445 | 2024-05-10
کد خبر: 446859 |
تاریخ انتشار : 19 آبان 1400 - 3:57 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

رئیس انجمن ترویج علم ایران با بیان اینکه یونسکو در روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه به جهانیان یادآور می‌شود که به علمی توجه شود که در خدمت به صلح و توسعه باشد، گفت: در این راستا ما در ایران با همکاری انجمن‌های علمی برنامه‌های متنوعی را برای رسوخ فناوری در لایه‌های مختلف […]

رئیس انجمن ترویج علم ایران با بیان اینکه یونسکو در روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه به جهانیان یادآور می‌شود که به علمی توجه شود که در خدمت به صلح و توسعه باشد، گفت: در این راستا ما در ایران با همکاری انجمن‌های علمی برنامه‌های متنوعی را برای رسوخ فناوری در لایه‌های مختلف کشور برگزار خواهیم کرد.

دکتر اکرم قدیمی در گفت‌وگو با پایگاه صلح خبر به نقل از ایسنا با بیان اینکه از سال ۲۰۰۱ یونسکو روز دهم نوامبر برابر با نوزدهم آبان ماه را به عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نامگذاری کرده است. گفته می‌شود پیشینه این مناسبت به همایش جهانی علوم در سال ۱۹۹۹ میلادی در شهر بوداپست مجارستان بازمی‌گردد. این همایش اقدام مشترکی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) و شورای بین‌المللی علوم بود که در سی و یکمین اجلاس همایش عمومی یونسکو اتخاذ شد.
وی افزود: برخی از اهداف روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را می‌توان به شرح زیر برشمرد:
بهره‌مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فناوری و نوآوری
ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تأثیر علم، فناوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم
ایجاد تمهیدات لازم برای بازدیدهای عمومی از موزه‌های علمی
معرفی پیشکسوتان و شخصیت‌های برجسته علمی
آشنا کردن دانش‌آموزان با مهارت‌ها و مشاغل علمی
بازدیدهای علمی از مراکز و نهادهای مؤثر در ایجاد تعامل بین علم، صلح و توسعه (روز درهای باز دانشگاه‌ها و مراکز علمی)
معرفی حوزه‌های علمی- پژوهشی جدید که موجب ارتقای کیفیت عمومی زندگی می‌شوند
ایجاد ارتباط میان علم وجامعه فرصت‌های نوینی را برای مشارکت عموم مردم در زمینه‌های علمی- تخصصی فراهم می‌آورد
قدیمی با تاکید بر اینکه روز جهانی علم برای صلح و توسعه، به اجتناب‌ناپذیر بودن کاربرد صلح‌آمیز علوم به منظور دستیابی به توسعه تاکید دارد، اظهار کرد: به منظور دستیابی به صلح و توسعه پایدار بر کاربرد علم در رفع نیازهای اساسی بشر توجه ویژه‌ای شده است. یونسکو در این روز جهانی به جهانیان یادآور می‌شود که به علمی توجه شود که در خدمت به صلح و توسعه باشد. این امر میسر نمی‌شود مگر اینکه علم در تمامی لایه‌های جامعه رسوخ کند، به عبارتی‌ عمومی‌سازی علم پیش نیاز دستیابی به این مهم است.
رئیس انجمن ترویج علم خاطر نشان کرد: ارتباط بین علم با جامعه از سابقه طولانی برخوردار است، اما از زمانی که دولت‌ها در سیاستگذاری‌ها به نقش سازنده علم و  بویژه ترویج علم توجه کردند، شاهد تحولات مثبتی در این راستا بودیم، به طوری که در جوامعی که به این موضوع توجه کردند، شاهدیم مردم در عرصه‌های علمی نیز مطالبه‌گری می‌کنند.
قدیمی با بیان اینکه در ایران قبل از برنامه هدفمند انجمن ترویج علم به مناسبت این رویداد جهانی، برنامه‌هایی به صورت پراکنده برگزار می‌شده است، یادآور شد: انجمن ترویج علم ایران از سال ۱۳۹۱، در راستای دستیابی به اهداف مهم انجمن یعنی اشاعه تفکر علمی و کاهش شکاف میان علم و جامعه، هم زمان با این مناسبت جهانی، هفته ترویج علم را در کشور برگزار کرده است تا اهمیت ترویج علم و ایجاد ارتباط سازنده میان علم و جامعه را یادآوری کند. امسال دهمین سالی است که این مناسبت را پاس می‌داریم.
تا سال ۱۳۹۸ همزمان با هفته ترویج علم، نمایشگاهی از فعالیت‌های ترویجی نیز برگزار می‌شد. قدیمی ثبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه را از دیگر اقدامات این انجمن نام برد.
وی ادامه داد: در سال گذشته با توجه به شیوع کووید-۱۹ و مجازی شدن رویدادها، ما برنامه‌های هفته ترویج علم را تا هفته پژوهش و فناوری به مدت ۴۰ روز به صورت آنلاین اجرایی کردیم.
قدیمی، برگزاری آنلاین را زمینه‌ساز حضور گسترده‌تر مخاطبان عنوان کرد و افزود: این امر نشانگر توجه جامعه به علم است. بنابراین باید از این ظرفیت به طور مناسبی استفاده کنیم. بر همین اساس امسال رویداد ترویج علم طی یک ماه اجرا خواهد شد.
برنامه‌های رویداد ترویج علم در سال ۱۴۰۰
رئیس انجمن ترویج علم باتاکید بر اینکه در سال جاری رویداد ترویج علم از روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه (روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه) آغاز خواهد شد و تا روز ۱۸ آذرماه به مدت یک ماه ادامه دارد.
قدیمی یادآور شد: برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه به صورت حضوری برگزار خواهد شد. مراسم افتتاحیه روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه از ساعت ۱۴:۳۰ در سالن کوثر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در حاشیه برگزاری برنامه‌ افتتاحیه، به منظور پاسداشت سه استاد فقید دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران “دکتر جواد اژه‌ای”، “دکتر محمدرضا شرفی” و “ثریا قزل ایاغ” که در اثر کرونا جان باختند، در محوطه آن دانشکده سه درخت به نام آنها کاشته خواهد شد. امیدواریم این اقدام شایسته در سایر  دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز انجام شود و تا ۱۸ آذر ماه سال جاری، به یاد همه دانشگاهیانی که در اثر کرونا فوت کردند، درختی کاشته شود.
قدیمی ادامه داد: علاوه بر آن پیشنهاد می‌کنیم در روز درختکاری به منظور گرامیداشت یاد و خاطره همه عزیزانی که در اثر کووید ۱۹ جان به جان آفرین تسلیم کردند، به نام‌شان درخت کاشته شود.
نامگذاری روزهای هفته ترویج علم
رئیس انجمن ترویج علم با اشاره به نامگذاری روزهای هفته ترویج گفت: نامگذاری روزهای این هفته که به مدت یک ماه برگزار می‌شود، به این شرح است:
شنبه‌ها: روز اقلیم و محیط زیست
یکشنبه‌ها: روز بهداشت و سلامت
دوشنبه‌ها: روز رسانه و ترویج علم
سه‌شنبه‌ها: روز نهادها و انجمن‌های علمی
چهارشنبه‌ها: روز ادبیات کودک
پنج‌شنبه‌ها: روز معرفی فعالیت‌های ترویجی
جمعه: روز معرفی مشاغل و حرفه‌ها
قدیمی ادامه داد: علاوه بر این برنامه‌ها، برنامه‌های دیگری نیز با مشارکت انجمن‌های علمی طی این رویداد برگزار خواهیم کرد. به محض نهایی شدن جزئیات برنامه‌ها، اطلاع رسانی خواهد شد.
به گفته وی، روز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه نیز مراسم اختتامیه رویداد و بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم برگزار می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین رویدادهایی بتواند توجه جامعه را به اهمیت ارتباط علم با جامعه و کاربرد علم در زندگی روزمره مردم جلب کند، زیرا ترویج علم با توسعه جوامع عجین شده است، ما برای رسیدن به این مهم نیازمند توجه سیاستگذاران به موضوع مهم ترویج علم و نگاهی نو به این مساله در اسناد بالادستی هستیم.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید