امروز: چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأربعاء 1 ذو القعدة 1445 | 2024-05-08
کد خبر: 48643 |
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1394 - 7:33 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

اقتصاد > تجاری – مالی – تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد از میان ۲۴۵ شرکتی که تاکنون گزارش عملکرد ۹ماهه‌شان را منتشر کرده‌اند ۱۹۱ شرکت موفق به کسب سود شده و ۵۲ شرکت با زیان مواجه شده‌اند. به گزارش همشهري، مطابق سنت هر ساله امسال هم در پايان فصل پاييز گزارش عملكرد 9ماهه شركت‌هاي بورس منتشر شد. […]

اقتصاد > تجاری – مالی – تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد از میان ۲۴۵ شرکتی که تاکنون گزارش عملکرد ۹ماهه‌شان را منتشر کرده‌اند ۱۹۱ شرکت موفق به کسب سود شده و ۵۲ شرکت با زیان مواجه شده‌اند.

به گزارش همشهري، مطابق سنت هر ساله امسال هم در پايان فصل پاييز گزارش عملكرد 9ماهه شركت‌هاي بورس منتشر شد. تاكنون 245شركت گزارش عملكرد‌شان را منتشر كرده‌اند و بقيه شركت‌ها نيز بايد در مهلت قانوني اين اطلاعات را به سهامداران اعلام كنند.براساس اين اطلاعات، تاكنون عملكرد52شركت با زيان مواجه بوده اما در مقابل سهامداران 191شركت دست پر، سال را به پايان مي‌رسانند.

اين اطلاعات نشان مي‌دهد شركت همراه اول تاكنون بيشترين سود را محقق كرده است و پس از آن 2شركت پتروشيمي زاگرس و پتروشيمي فن آوران در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.در اين ميان شركت‌هاي فعال در گروه بازار‌هاي مالي نظير صنعت بانكداري، بيمه و ليزينگ‌ها وضع سود‌آوري‌شان خوب بوده است و عمدتا مطابق آنچه در ابتداي سال پيش‌بيني كرده بودند پيش رفتند، اما در مقابل در صنعت خودرو‌سازي‌ به غيراز ايران خودرو بقيه شركت‌ها ازشرايط چندان مناسبي به لحاظ سودآوري برخوردار نيستند. در اين گروه كل شركت‌هاي گروه سايپا مانند سايپا ديزل، زامياد، پارس خودرو و خود شركت سايپا با زيان به عملكرد 9ماهه‌شان پايان داده‌اند.

  • عملكرد مناسب بورس

بررسي اطلاعات آماري نشان مي‌دهد، با وجود آنكه شاخص‌هاي بورس و فرابورس در 9‌ماه گذشته با روند نزولي مواجه بوده اما 2شركت بورس و فرابورس توانسته‌اند سود بسيار مناسبي را براي سهامداران توليد كنند. بر اين اساس بورس تهران در 9ماهه سال‌جاري 155درصد از سود سال‌جاري‌اش را پوشش داده و اين نشان مي‌دهد كه بورس تهران نسبت به پيش‌بيني‌هايش جلوتر است. شركت فرابورس هم تاكنون 83درصد از سودش را محقق كرده است.

  • فولاد خوزستان در صدر

شركت‌هاي فولاد‌سازي‌ نيز به لحاظ سودآوري در شرايط مناسبي هستند به‌طوري كه سود شركت فولاد خوزستان از پيش‌بيني اول سالش بيشتر بوده و اين شركت موفق شده 131درصد از سودش را پوشش دهد. شركت فولاد مباركه اصفهان هم به‌عنوان مهم‌ترين شركت اين گروه توانسته مطابق انتظار‌ها پيش برود و 75درصد از سودش را محقق كند.

  • برتري صادر‌كننده‌هاي سيمان

از ميان شركت‌هاي توليد‌كننده سيمان شركت‌هايي كه به مرز‌ها نزديك‌تر بوده و امكان صادرات بيشتري برايشان وجود داشته از شرايط بهتري برخوردار بوده‌‌اند اما در مقابل شركت‌هايي كه بيشتر فروش‌شان مربوط به بازار داخلي است مانند سيمان تهران و شاهرود فقط توانسته‌اند 50درصد از سودشان را محقق كنند. اين موضوع مي‌تواند انگيزه‌اي براي انجمن كارفرمايان صنعت سيمان براي عرضه در تالار صادراتي بورس‌كالا باشد.

  • حال انبوه سازان مساعد نيست

در گروه انبوه سازان اوضاع چندان خوب نيست و اين گروه فقط توانسته‌اند 40درصد از سودشان را پيش‌بيني كنند. اين موضوع عمدتا ناشي از ركود موجود در بازار مسكن تاكنون بوده است.

  • سنگ آهن مثل هميشه

در گروه معادن نيز دوقلو‌هاي معدني مانند سال گذشته به سود‌آوري‌شان ادامه دادند. در واقع صنعت امسال نيز شرايط مطلوبي را سپري كرد. شركت‌هاي فولاد صبا نو 112درصد، چادر ملو 61درصد و گل گهر 71درصد از سود‌شان را در 9ماهه امسال پوشش داده‌اند.

  • حال پتروشيمي‌ها خوب است

شركت‌هاي پتروشيمي نيز توانسته‌اند در سال مالي جاري نيز سود مناسبي بسازند به‌طوري كه 2شركت پتروشيمي زاگرس و فن آوران پس از شركت ارتباطات سيار رتبه‌هاي دوم و سوم بورس را به لحاظ سودآوري به‌دست آورده‌اند. همراه اول با به‌دست‌آوردن 4860ريال سود در جايگاه نخست بورس ايستاده است. پس از همراه اول شركت پتروشيمي با 4238ريال سود در جايگاه دوم و شركت پتروشيمي فن آوران با 2602ريال در جايگاه سوم بازار سرمايه قرار گرفته‌اند.

نمودار

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!