امروز: چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الأربعاء 23 شوال 1445 | 2024-05-01
کد خبر: 539272 |
تاریخ انتشار : 22 اسفند 1402 - 17:57 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

یک استاد حوزه علمیه در یادداشتی نوشت: در فرهنگ اسلامی و روایات پیشوایان دین، برای مناسبت‌های ماه‌های قمری، آداب و اعمالی نقل شده است، در این میان در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ ماه ضیافت و میهمانی خدا، که بهترین پذیرایی خداوند مهربان در این ماه پربرکت، همان «قرآن مجید» است […]

یک استاد حوزه علمیه در یادداشتی نوشت: در فرهنگ اسلامی و روایات پیشوایان دین، برای مناسبت‌های ماه‌های قمری، آداب و اعمالی نقل شده است، در این میان در تمام سال، ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان نیست؛ ماه ضیافت و میهمانی خدا، که بهترین پذیرایی خداوند مهربان در این ماه پربرکت، همان «قرآن مجید» است که در این ماه نازل شده و چه ضیافتی بالاتر از این که میزبان، برای میهمانان خویش کتابی فرو فرستد که تمام سعادت بشر در آن باشد.
به گزارش صلح خبر به نقل از ایسنا، آیت‌الله سید رسول میرشفیعی -استاد دانشگاه و حوزه علمیه- در یادداشتی که به طور اختصاصی در اختیار صلح خبر به نقل از ایسنا قرار داد در مورد اهمیت ماه مبارک رمضان نوشت:
از سوی دیگر، ماهی است که شب قدر در آن واقع شده، شبی که مقدرات یکسال انسان‌ها بر حسب شایستگی‏‌ها و لیاقت‌هایشان تعیین می‌گردد و عبادت آن برتر از عبادت هزار ماه است! هم چنین، بهار عبادت و ماه تعلیم و تربیت، ماه طهارت و پاکی، و ماه تقوا و خودسازی است؛ ماهی که مراحل قرب‏ الهی و سیر و سلوک الی‏ الله را با گام‏‌های سریع و استوار می‏‌توان پیمود.
ورود به رمضان نیازمند اعمالی است که مهم‌ترین آنها عبارت است از:
۱.  توبه و استغفار
ماه رمضان بهار عبادت است همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می‏‌آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت نشاط روحی پیدا کند و این میسر نیست مگر اینکه انسان قبلا آمادگی پیدا کند و این آمادگی در درجه اول توبه است. لذا باید در روزهای آخر ماه شعبان بسیار استغفار کنیم تا نشاط عبادت بیابیم.
در خطبه‌‏ای از پیامبر گرامی اسلام(ص) که در آخرین جمعه ماه شعبان درباره ماه رمضان‏ ایراد فرمودند: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ فَفُکُّوهَا بِاسْتِغْفارِکم‏…؛ ای مردم روان ها و نفس های شما درگرو اعمال شما است، پس با استغفار و توبه رهایشان کنید…».
آری نفس ما و حریت آن در گرو اعمال ما است، اعمال زشت و گناهان ما غل و زنجیرهای دست و پای نفس ما هستند که با استغفار باز می‌‏شوند و نفس آزاد می‏‌گردد.
۲. کینه زدایی
از جملۀ آمادگی‌ها برای ورود به ماه مبارک رمضان این است که روح و قلب‌مان را صفا دهیم و کینه‌ها و حسادت‌ها و غل و غش‌ها را از روح‌مان بزداییم.
پیامر اکرم(ص) در ادامه خطبه شعبانیه می‌‏فرمایند: «فاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَة؛ پس، از پروردگار خویش با نیّات راستین و با دل های پاک بخواهید». یعنی باید قلب که محل نیت انسان است از کینه ‏ها و رذایل اخلاقی خالی باشد.
۳. طهارت و پاکی
یکی دیگر از شرایط ورود به ماه رمضان پاکی دارو، طهارت قلب و روح از گناهان و زشتی‌هاست. شایسته است برای ورود به ماه رمضان باید از ماه شعبان تطهیر جسم و جان و طهارت روح و روان پاک گردد و آماده شد.
چنانکه رسول خدا (ص) فرمود: «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ؛ ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده‌اند».‏
حال انسانی که به مهمانی خداوند دعوت شد، با لباس پاک وارد آن می‏‌شود نه اینکه با لباس کثیف وارد مهمانی شود و در آنجا لباس کثیف را بیرون بیاورد و بشوید. باید با لباس تقوا و پاکی وارد ماه رمضان شد تا از فیوضات آن بهره‌‏مند شد؛ ان شاء الله.
انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید