امروز: یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 20 شوال 1445 | 2024-04-28
کد خبر: 530038 |
تاریخ انتشار : 19 آذر 1402 - 23:53 | ارسال توسط :
0
2
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو در روز یکشنبه و عصبانیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به مسکو گفت: با توجه به اینکه این سفر باعث گسترش همکاری‌ها بین تهران و مسکو خواهد شد، نتانیاهو در همین چارچوب از انجام این سفر آشفته است. به گزارش […]

یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو در روز یکشنبه و عصبانیت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به مسکو گفت: با توجه به اینکه این سفر باعث گسترش همکاری‌ها بین تهران و مسکو خواهد شد، نتانیاهو در همین چارچوب از انجام این سفر آشفته است.

به گزارش صلح خبر، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنچ‌شنبه ۱۶ آذر ماه به دعوت همتای روس خود و در چارچوب روابط دوجانبه راهی مسکو شد و به مدت سه ساعت با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و در مورد روابط دوجانبه و آخرین تحولات غزه رایزنی کرد.

در ارتباط با جزئیات دیدار خصوصی روسای‌جمهور ایران و روسیه، «محمد جمشیدی» معاون سیاسی رئیس‌جمهور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در ملاقات خصوصی سه ساعته آقایان رئیسی و پوتین روسای جمهور ایران و روسیه، مذاکرات مفصل و بسیار مفیدی درباره همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با محوریت غزه انجام شد. دکتر رئیسی با یادآوری تجربه موفق همکاری در منطقه، ابتکاراتی مطرح کرد. قرار شد دو طرف در اهداف و اقدام، هماهنگ عمل کنند».

بعد از برگزاری دیدار دوجانبه رئیسی و پوتین، هیات‌های عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در نشست مشترک به گفت‌وگو و تبادل‌نظر درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور پرداختند.

به گزارش صلح خبر، چهار روز بعد از این دیدار، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند و براساس آنچه که رسانه‌ها گزارش کردند، یکی از محورهای این گفت‌وگو که حدود ۵۰ دقیقه به طول کشیده است موضوع ایران و سفر اخیر رئیسی به روسیه بوده است.

رسانه‌های عبری می‌گویند در این گفت‌وگو نتانیاهو معروف به« بی‌بی» مخالفت شدید خود را در مورد همکاری روسیه و ایران و همچنین نارضایتی از «مواضع سیستماتیک ضداسرائیلی روسیه» را ابراز کرده است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بارها ناراضایتی خود را از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های دفاعی، امنیتی و نظامی و همچنین تعاملات دو کشور در حوزه مسائل منطقه‌ای را بارها به صورت آشکارا اعلام و همواره تلاش کرده که با ایجاد حاشیه‌ها و موانعی مانع گسترش این روابط شود ولی با توجه به اراده موجود در بین رهبران عالی‌رتبه بین ایران و روسیه برای گسترش روابط، ۲ طرف تلاش کرده‌اند که اجازه ندهند که عوامل ثالث در کمیت و کیفیت روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.

چرا نتانیاهو از سفر رئیسی به روسیه عصبانی است
خروج نتانیاهو از جلسه کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه، در گفت‌وگو با صلح خبر در مورد ابراز نارضایتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از گسترش روابط تهران و مسکو و سفر اخیر رئیسی به روسیه با بیان اینکه به شکل سنتی اسرائیل همواره در طول سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده که مانع توسعه روابط ایران و روسیه شود و این تلاش‌ها به حدی بوده که در اکثر دیدارهایی که بین سران رژیم صهیونیستی و مسئولان روس انجام شده همواره آن‌ها از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در این دیدارها ابراز نارضایتی کرده‌اند، گفت: در واقع موضوع ایران و ابراز نارضایتی از همکاری‌های ایران و روسیه یکی از دستورکارهای مهم مذاکرات مقامات رژیم صهیونیستی با مقامات کرملین در طول چند سال اخیر بوده است ؛ بنابراین اینکه نتانیاهو در گفت‌وگو با پوتین از سفر آقای رئیسی ابراز ناراحتی و نارضایتی کرده، مسئله جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه در طول این سال‌ها تلاش‌های رژیم اسرائیل در این راستا بوده که از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های خاص جلوگیری کند، اظهار کرد: یکی از محورهای نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با همکاری‌های تهران و مسکو مربوط به همکاری‌های امنیتی و نظامی است. اسرائیل از گذشته منتقد این موضوع بوده که روسیه اقدام به فروش تسلیحات و گسترش همکاری‌های امنیتی با ایران کند چراکه معتقد است این موضوع باعث می‌شود که قدرت نظامی ایران در غرب آسیا افزایش پیدا کند و در یک نبرد احتمالی تهران از قدرت قابل توجهی در حوزه نظامی برخوردار باشد.

بهمن همچنین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی منتقد همکاری‌های ایران و روسیه در منطقه غرب آسیاست، خاطرنشان کرد: اوج همکاری‌های ایران و روسیه در غرب آسیا بحران سوریه بود. ایران و روسیه در این بحران در کنار یکدیگر قرار گرفتند و موفق شدند که ضمن مبارزه با جریان تروریستی در سوریه این زمینه را فراهم کنند که دولت قانونی این کشور به ریاست «بشار اسد» فعالیت خود در این کشور را ادامه دهد. در همان زمان نیز اسرائیلی‌ها بسیار تلاش کردند که روسیه وارد بحران سوریه و همکاری با ایران در این زمینه نشود ولی موفقیتی کسب نکردند.

این کارشناس مسائل روسیه همچنین به موضع روسیه در ارتباط با جنگ غزه نیز اشاره کرد و گفت: نوع موضع‌گیری مقامات کرملین در ارتباط با تحولات اخیر اراضی اشغالی خوشایند نتانیاهو نبوده و در همین چارچوب بارها مشاهده کرده‌ایم که مقامات رژیم صهیونیستی از نوع موضع‌گیری مقامات روس در ارتباط با تحولات غزه ابراز نارضایتی و گله کرده‌اند.

چرا نتانیاهو از سفر رئیسی به روسیه عصبانی است
در حاشیه نشست هیات‌های ایران و روسیه در مسکو

وی ادامه داد: این نوع موضع‌گیری مقامات روسیه در ارتباط با تحولات اخیر در غزه به طور مشخص به دو علت باز می‌گردد؛ علت اول این است که رویکرد اسرائیل در جنگ اوکراین و نوع موضع‌گیری‌های صهیونیست‌ها در ارتباط با این بحران، به مذاق روس‌ها خوش نیامده است و علت دوم نیز به تحولات داخلی رژیم صهیونیستی باز می‌گردد. در مدتی که رقبای نتانیاهو مسئولیت در تل‌آویو را بر عهده داشتند روابط اسرائیل و روسیه تیره شد و نتانیاهو نیز بعد از بازگشت به‌رغم روابط خوبی که با پوتین پیش از این داشت، نتوانست این روابط را ترمیم کند و این شرایط همچنان ادامه دارد.

بهمن با بیان اینکه روس‌ها در ارتباط با تحولات غزه به نحوی در موضع‌گیری‌های خود به پیش رفتند که تحولات در غزه را به تحولات در  نبرد «استالینگراد» تشبیه کردند، گفت: در شورای امنیت سازمان ملل نیز روسیه از ابتدا تلاش کرد که قطعنامه‌ای را برای ایجاد آتش‌بس در غزه صادر کند که آمریکا و اروپا آن را وتو کردند و در مرحله بعد نیز روسیه قطعنامه آمریکا و اروپا را در ارتباط با تحولات اراضی اشغالی وتو کرد.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه از نظر اسرائیلی‌ها سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به روسیه و رایزنی‌های صورت‌گرفته در جریان این سفر منجر به تقویت همکاری‌های امنیتی، دفاعی و نظامی بین ایران و روسیه خواهد شد و احتمالا همکاری‌های منطقه‌ای بین تهران و مسکو افزایش پیدا می‌کند، در پاسخ به این سوال که آیا به نظر او فشارهای وارد شده از سوی رژیم صهیونیستی باعث خواهد شد که روسیه بخواهد اقدام به کاهش همکاری‌ها با ایران کند، اظهار کرد : در یک دهه گذشته ایران و روسیه نشان داده‌اند که در ارتباط با گسترش همکاری‌های دوجانبه و تعاملات منطقه‌ای با یکدیگر تسلیم فشارهای طرف ثالث نمی‌شوند که نمونه آن را همان‌طور اشاره شد در بحث حضور روسیه در سوریه مشاهده کردیم. اسرائیلی‌ها در ابتدا تلاش کردند که روس‌ها وارد بحران سوریه نشوند و با ایران در این زمینه همکاری نداشته باشند که در این ارتباط موفق نبودند و بعد از اینکه روسیه وارد بحران سوریه شد تل‌آویو از مسکو خواست که سلاح‌هایش را در اختیار حزب‌الله و جریان مقاومت ندهد که در این ارتباط نیز به نتیجه‌ای نرسید.

چرا نتانیاهو از سفر رئیسی به روسیه عصبانی است
سامانه اس-۳۰۰ ایران

بهمن تصریح کرد: در بحث همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز رژیم صهیونیستی بسیار تلاش کرد که سامانه دفاعی «اس-۳۰۰» از سوی روسیه در اختیار ایران قرار نگیرد ولی ما دیدیم که به‌رغم این تلاش‌ها مسکو این سامانه را در اختیار ایران قرار داد. اسرائیلی‌ها همچنین تلاش داشتند که بین ایران و روسیه در ارتباط با موضوع جنگنده های «سوخو-۳۵» توافقی صورت نگیرد که در این ارتباط نیز به نتیجه‌ای نرسیدند و توافق صورت گرفته بین تهران و مسکو در این زمینه روند اجرایی خود را طی می‌کند.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط منطقه‌ای و نوع تعاملات روسیه و رژیم صهیونیستی در چند وقت اخیر، بعید است که روس‌ها نسبت به نوع موضع‌گیری خود در ارتباط با تحولات غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه جغرافیایی تجدیدنظر کنند.

انتهای پیام

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید