امروز: یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الأحد 5 ذو القعدة 1445 | 2024-05-12
کد خبر: 46912 |
تاریخ انتشار : 02 بهمن 1394 - 9:44 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:پیکر زنده‌یاد احمد محسن‌پور، نوازنده‌ی کمانچه و از فعالان عرصه موسیقی در خطه‌ی مازندران عصر اول بهمن‌ماه در امامزاده حمزه‌ (ع) شهرستان قائم‌شهر آرام گرفت. به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان ریه دست‌وپنجه نرم کرد، 30 دی‌ماه در سن 70 سالگی درگذشت و پیکرش روی […]

فرهنگ > هنر – همشهری آنلاین:
پیکر زنده‌یاد احمد محسن‌پور، نوازنده‌ی کمانچه و از فعالان عرصه موسیقی در خطه‌ی مازندران عصر اول بهمن‌ماه در امامزاده حمزه‌ (ع) شهرستان قائم‌شهر آرام گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس موسیقی ایسنا، این هنرمند که مدت‌ها با بیماری سرطان ریه دست‌وپنجه نرم کرد، 30 دی‌ماه در سن 70 سالگی درگذشت و پیکرش روی دوش دوستدارانش به سمت امامزاده حمزه (ع) بدرقه شد.

فرزند این هنرمند توضیح داد: مراسم تشییع پدرم، امروز با حضور دوستدارانش و هنرمندانی مانند حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی و … برگزار شد و آن‌ها درباره‌ی جایگاه هنری پدرم سخن گفتند.

احمد محسن‌پور سال 1324 در روستای قادیکلای قائم‌شهر متولد شد. این هنرمند که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشت، یکی از حافظان موسیقی قومی منطقه شمال البرز محسوب می‌شد.

نگاه پژوهشی محسن‌پور به مقوله‌ی موسیقی قومی موجب شد تا این هنرمند در بیش از نیم قرن فعالیتش، علاوه بر ثبت و ضبط دو رپرتوار مهم مازندرانی و گلستانی، ده‌ها اثر موسیقایی را که محصول ذوق و منطبق بر ساختارهای موسیقی قومی است، منتشر کند.

محسن پور در سال 1363 با تاسیس فرهنگ‌خانه‌ی مازندران و دعوت از برجسته‌ترین اساتید، موسیقیدانان و هنرمندان موسیقی کشور، به تشکیل کلاس‌های آموزش موسیقی ردیفی و قومی همت گماشت که حاصل آن تربیت شاگردانی در حوزه‌ی موسیقی بود.

This entry passed through the Full-Text RSS service – if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

RSS

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :صدای.تنها

      دوستون دارم

    1. نویسنده :جعفرنژاد

      مطلب به جایی بود

    بدون نظر :