امروز: شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: السبت 4 ذو القعدة 1445 | 2024-05-11
کد خبر: 520183 |
تاریخ انتشار : 10 مهر 1402 - 7:01 | ارسال توسط :
ارسال به دوستان
پ

به گزارش صلح خبر به نقل از سی ان ان، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسلواکی نشان می‌دهد که «روبرت فیتسو» (رابرت فیکو)، نخست‌وزیر پیشین اسلواکی در انتخابات به پیروزی رسیده است. نخست‌وزیر پیشین اسلواکی از چهره‌های منتقد اتحادیه اروپا و ناتو است و رسانه‌ها او را چهره طرفدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه معرفی کردند. […]

به گزارش صلح خبر به نقل از سی ان ان، نتایج اولیه انتخابات پارلمانی اسلواکی نشان می‌دهد که «روبرت فیتسو» (رابرت فیکو)، نخست‌وزیر پیشین اسلواکی در انتخابات به پیروزی رسیده است.
نخست‌وزیر پیشین اسلواکی از چهره‌های منتقد اتحادیه اروپا و ناتو است و رسانه‌ها او را چهره طرفدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه معرفی کردند.
روبرت فیتسو مخالف کمک نظامی به اوکراین است و بارها بر مخالفتش بر ارسال تجهیزات و کمک نظامی به اوکراین تاکید کرده است.
حزب فیتسو توانسته ۲۳ درصد آرا را کسب کند که بالاتر میزان در میان سایر رقبای خود است.
در عین حال فیتسو برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب موازی دارد.
نظرسنجی‌ها پیش بینی دیگری درباره فیتسو کرده بودند و حزب لیبرال که طرفدار اوکراین به شمار می‌رود، حدود ۱۷ درصد آرا را در انتخابات کسب کرده است.
فیتسو در سخنانی پس از پیروزی خود گفت که برای آغاز مذاکرات صلح روسیه و اوکراین هر کاری که در توان دارد، انجام خواهد داد، چون به گفته او قتل بیشتر به کسی کمک نخواهد کرد.
بعید به نظر می‌رسد که مذاکرات در اوکراین مورد استقبال قرار گیرد، زیرا در حال حاضر احتمالاً طرح اسلواکی شامل پیشنهادهایی است که در آن اوکراین ناگزیر است بخشی‌هایی از سرزمین را به روسیه واگذار کند و پیشتر نیز اوکراین چنین طرح‌هایی را رد کرده بود.
فیتسو همچنین متعهد شده است که فوراً به حمایت نظامی اسلواکی از اوکراین پایان دهد و قول داده است که جاه‌طلبی‌های اوکراین در ناتو را مسدود کند تا حمایت قاطع اسلواکی از عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کند.
اسلواکی، کشوری در اروپای شرقی با جمعیتی حدود ۵.۵ میلیون نفر است و مردم این کشور پس از مشاهده یک سری دولت‌های ائتلافی متزلزل، برای انتخاب پنجمین نخست وزیر خود در چهار سال اخیر به پای صندوق‌های رأی رفتند.
اسلواکی یکی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا است و دولت پیشین این کشور از جمله دولت‌های اروپایی بود که برای تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه روسیه تلاش می‌کرد و مقدار زیادی تجهیزات نظامی به اوکراین اهدا کرده بود.
فیتسو علاوه بر این با مخالفت با اتحادیه اروپا، به یکی از متحدان نزدیک «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان تبدیل خواهد شد، به خصوص در مورد انتقاد از اتحادیه اروپا که هر دو چهره سیاسی با آن روابط خوبی ندارند. گمانه زنی‌هایی وجود دارد که در صورت بازگشت فیتسو به قدرت او در کنار اوربان می تواد با هم گروه شوند و موانعی برای بروکسل و اروپا ایجاد کنند. از سوی دیگر اگر «حزب حاکم قانون و عدالت لهستان» بتواند برای سومین دوره در انتخابات پارلمانی لهستان در ماه آینده پیروز شود، این بلوک از مشکل سازان اتحادیه اروپا و قوی‌تر از گذشته خواهند شد.
فیتسو پیش از این برای بیش از یک دهه نخست وزیر اسلواکی بود، ابتدا بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و سپس دوباره از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ سکان نخست وزیری اسلواکی را در دست داشته است. او در مارس ۲۰۱۸ پس از هفته‌ها اعتراضات گسترده به دلیل قتل روزنامه‌نگار تحقیقی «یان کوسیاک» و نامزدش، مارتینا کوشنیرووا، مجبور به استعفا شد.

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید