امروز: پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | برابر با: الخميس 24 شوال 1445 | 2024-05-02
کد خبر: 536780 |
تاریخ انتشار : 27 بهمن 1402 - 18:23 | ارسال توسط :
0
3
ارسال به دوستان
پ

رسول سلیمی: با پایان رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در اندونزی، شمارش آرا با سرعت زیادی آغاز شده و آمارها حاکی از آن است که پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع، فعلاً پیشتاز است. ده‌ها هزار نامزد روز چهارشنبه در سرتاسر بزرگ‌ترین کشور مجمع‌الجزایری جهان برای حدود ۲۰ هزار منصب پارلمانی، استانی و منطقه‌ای با یکدیگر رقابت خواهند کرد. […]

رسول سلیمی: با پایان رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری در اندونزی، شمارش آرا با سرعت زیادی آغاز شده و آمارها حاکی از آن است که پرابوو سوبیانتو، وزیر دفاع، فعلاً پیشتاز است. ده‌ها هزار نامزد روز چهارشنبه در سرتاسر بزرگ‌ترین کشور مجمع‌الجزایری جهان برای حدود ۲۰ هزار منصب پارلمانی، استانی و منطقه‌ای با یکدیگر رقابت خواهند کرد. فقط ۱۰ هزار نامزد از ۱۸ حزب سیاسی برای تصدی ۵۸۰ کرسی پارلمان ملی با هم در رقابت هستند. در اندونزی، احزاب سیاسی موظف‌اند دست‌کم به‌ازای هر سه مقام در فهرست حزبی خود یک نفر زن داشته باشند و احزاب برای واجد شرایط بودن برای نمایندگی در پارلمان ملی به حداقل ۴ درصد آرا در سراسر کشور نیاز دارند
مهم‌تر از همه اینکه یک حزب یا ائتلافی از احزاب برای معرفی نامزد ریاست‌جمهوری خود باید حداقل ۲۰ درصد از کرسی‌های پارلمان ملی را در اختیار داشته باشد. در انتخابات امسال، حدود ۵۲ درصد از رأی‌دهندگان ثبت‌نام‌شده زیر ۴۰ سال سن دارند. هر شهروند اندونزیایی که ۱۷ سال یا بیشتر داشته باشد می‌تواند رأی دهد، اما نیروهای پلیس و ارتش از رأی‌دادن منع شده‌اند، هرچند خانواده‌هایشان کماکان حق رأی دارند.

آرا در مراکز رأی‌گیری در ملاء عام شمارش می‌شود. روند رسمی شمارش آرا پروسه‌ای طولانی و پر زحمت است و ممکن است حداکثر تا ۳۵ روز به درازا بکشد. آمارهای غیررسمی از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که پرابوو سوبیانتو از رقبایش گانجار پرانوو، فرماندار سابق جاوه، و انیس بازودان، فرماندار سابق جاکارتا، پیشی گرفته است. در صورت تداوم این روند، او ممکن است در همان دور اول به پیروزی قطعی برسد. اندونزی با جمعیت ۲۰۰ میلیون‌نفری که در ۱۷ هزار جزیره گسترده شده‌اند، صبح چهارشنبه رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری را در سه منطقه زمانی آغاز کردند.
برابر گزارش‌ها در برخی مراکز رأی‌گیری، پرابوو حدود ۵۸ درصد آرا را به دست آورده، درحالی‌که آنیس بازودان و گانجار پرانوو به ترتیب حدود ۲۵ و ۱۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. نتیجه رسمی احتمالاً تا چند هفته پس از رأی‌گیری اعلام نخواهد شد؛ اما تداوم الگوی آماری کنونی می‌تواند نشان‌دهنده پیروزی پرابوو در دور اول باشد. برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری اندونزی، هر نامزد به بیش از ۵۰ درصد آرای کشوری و ۲۰ درصد آرای استانی نیاز دارد. اگر هیچ نامزدی اکثریت آرا را کسب نکند، دور دوم انتخابات بین دو نفر برتر در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.
در این انتخابات، هم‌زمان ۲۵۹ هزار نامزد نیز برای تصدی ۲۰ هزار و ۶۰۰ پست پارلمانی، استانی و منطقه‌ای با هم رقابت خواهند کرد، اما تمرکز اصلی این انتخابات بر رقابت برای جانشینی جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، است تا مشخص شود چه کسی سکان این دموکراسی بزرگ جهان را به دست می‌گیرد. برتری زودهنگام در انتخابات مزیت بزرگی برای پرابوو خواهد بود ازآنجاکه او پیش‌ازاین دو بار از جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری فعلی، شکست‌خورده است. جوکو ویدودو در اندونزی محبوبیت بسیاری دارد؛ اما به دلیل محدودیت دوره تصدی، نمی‌توانست در این انتخابات شرکت کند.
در همین حال، رئیس پلیس ملی اندونزی اعلام کرده که وضعیت تاکنون تحت کنترل بوده است. کشور اندونزی به‌عنوان یکی از مردم‌سالاری بزرگ در جهان، روز چهارشنبه صندوق‌های رأی خود را به روی نزدیک به ۲۰۵ میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس باز کرد. این پنجمین انتخابات از زمان آغاز اصلاحات دموکراتیک در بزرگ‌ترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا از سال ۱۹۹۸ میلادی است.
این مجمع‌الجزایر متشکل از ۱۷ به‌عنوان و بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت با حدود ۱۳۰۰ گروه قومی، از آنجا اهمیت دارد که این کشور بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام واقع شده است. جمعیت این کشور چهارمین کشور پرجمعیت جهان را تشکیل می‌دهد که نزدیک به ۹۰ درصد از جمعیت ۲۷۷ میلیونی اندونزی مسلمان هستند و این کشور را به بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان تبدیل کرده‌اند.
موقعیت راهبردی اندونزی به‌گونه‌ای است که به آن نوعی اهمیت ژئوپلیتیکی بخشیده و به‌عنوان عضوی از چندین سازمان بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، گروه بیست و آسه‌آن، نقشی کلیدی در امور منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند. ثبات سیاسی اندونزی نقش اساسی در حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای دارد. نقشه راه اقتصادی ویدودو تحت عنوان «اندونزی طلایی ۲۰۴۵» دقیقاً یک قرن پس از استقلال از استعمار هلند، پیش‌بینی می‌کند که اندونزی با تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۹ تریلیون دلار به یکی از پنج اقتصاد برتر جهان تبدیل شود.

۳۱۱۲۱۳

منبع خبر ( ) است و صلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 300078  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطصلح خبر | پایگاه اخبار صلح ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید